فولاد فيدار

ورق api چیست و چه مشخصاتی دارد؟

ورق api چیست و چه مشخصاتی دارد؟

موسسه  api یک موسسه معتبر تدوین استاندارد استفاده از آلیاژهای مختلف در لوله ها و ورق هایی است که در صنایع نفت و گاز استفاده میشوند، محصولاتی که از این استاندارد برخوردار باشند به معنی کیفیت بالا و ایمنی مناسب آنها در کاربردهای مختلف است، از محصولاتی که از این استاندارد برخوردار هستند بیشتر در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی استفاده میشود. 

همانطور که در مقالات قبلی اشاره کرده بودیم، برای تولید محصولات فولادی از استانداردهای مختلفی استفاده میشود، اما از مهمترین آنها که در صنایع نفت و گاز و .. نیز کاربرد زیادی دارند میتوانیم به استاندارد API اشاره داشته باشیم، موسسه API از حدود 630 عضو برخوردار است که اکثر آنها از شرکت های بزرگ نفت و گاز در جهان هستند. 

برای دریافت قیمت انواع ورق همچون قیمت ورق روغنی و قیمت ورق گالوانیزه با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید.

ورق API چیست؟

این محصول یکی از انواع ورق های فولادی است، که غالبا برای تولید لوله استفاده میشود، مانند همه ورق های فولادی، این محصول هم در ضخامت ها و اندازه های مختلفی تولید و در بازار عرضه میشود. به همین دلیل قیمت ورق آهن API با توجه به خصوصیات و مشخصات محصول متفاوت است. 

این ورق ها با گرید های 42X تا 120X در بازار یافت میشوند و به فروش میرسند، به طور کلی هر چه گرید ورق بالاتر باشد ضخامت آنها بالاتر بوده و مقاومتشان در برابر شرایط جوی و محیطی نیز افزایش خواهد داشت،

چرا از ورق API برای تولید لوله استفاده میشود؟

همچنین بخوانید: خصوصیات ورق های آلیاژی

 

چرا از ورق API برای تولید لوله استفاده میشود؟

صنعت نفت و گاز صنعت بسیار حساسی است، در صورتی که در مسیرهای لوله کشی گاز و یا نفت نشتی یا شکستگی به وجود بیابد خسارت های زیادی را در پی خواهد داشت، به همین دلیل در این صنعت اکثرا از لوله مانیسمان استفاده میشود که هیچ گونه درز جوشی ندارد و به طو مستقیم از عملیات نورد گرم تولید میشود، اما در برخی مواقع که انتقال و جابه جایی بیشتر باشد، نیاز به استفاده از لوله ها با قطر بیشتر است، اما عیب لوله های مانیسمان است که نمیتوایم لوله های بدون درز را با قطر بیشتر از 40 اینچ تولید کنیم، به همین دلیل هم باید از لوله های درزدار که امکان ساختشان در قطرهای بزرگتر هم وجود دارد استفاده شود. اما تولید لوله درزدار با قطر بالا نیازمند حساسیت و دقت بالاتری است به این دلیل که این لوله ها باید توانایی مقاومت در برابر فشار بالا را داشته باشند. و دچار شکستگی، خوردگی نشوند و تحمل شرایط جوی مختلف را داشته باشند. 

تولید لوله از ورق API

به همین دلیل ورق های API پدید آمدند که در مقایسه با ورق سیاه و ورق های معمولی از کیفیت بالاتری برخودار بوده و در برابر شرایط جوی، شکستن و .. نیز مقاومت مناسبی دارند.

تولیدکنندگان ورق API

در حال حاضر اکثر ورق API در بازار ساخت کارخانه فولاد اکسین هستند، اما پیش از آن تمام ورق ها وارداتی بودند، با ورق اکسین API میتوان لوله های انتقال نفت و گاز با قطر بالا، دیگ های بخار صنعتی و همچنین مخازن فشار بالا را تولید کرد. 

کاربردهای ورق API

  • ساخت مخازن فشار بالا
  • کاربرد در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی
  • تولید لوله های درزدار با قطر بالا
  • کاربرد در پالایشگاه های هسته ای و شیمیایی
  • تولید دیگ های بخار
  • تولید مبدل های حرارتی

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ