فولاد فيدار

ورق گالوانیزه و ورق کرکره گالوانیزه

ورق گالوانیزه و ورق کرکره گالوانیزه

پوشش فلزات یکی از موارد بسیار مهمی است که مانع از بروز آسیب به آنها می شود. گالوانیزه نوعی پوشش بسیار مقاوم است که استحکام فلزات را تا چندین برابر افزایش می دهد. با ورق گالوانیزه و ورق کرکره گالوانیزه و ویژگی های آنها در این مطلب بیشتر آشنا می شویم. یکی از عوامل تاثیر گذار بر قیمت ورق های گالوانیزه تغییرات قیمت ورق روغنی هستند.

 

ورق کرکره چیست؟

 

استفاده از فلزات به عنوان یک عنصر بسیار مقاوم  از گذشته های دور تا به امروز مرسوم بوده است. اما این فلزات در صورتی که در محیط باز و در مجاورت رطوبت قرار گیرد به سرعت دچار هوازدگی و آسیب می شود. به همین دلیل امروزه از پوشش های مقاوم به این عوامل برای سطح بیرونی فلزات استفاده می شود. ساخت کرکره یکی از موارد استفاده از ورق های فولادی است. ضخامت ورق گالوانیزه  که در ساخت کرکره مورد استفاده قرار می گیرد کمتر از یک میلیمتر است. از این نوع ورق در ساخت سقف های شیروانی و شیبدار استفاده می شود. وزن کم و مقاومت بالا مهمترین ویژگی این نوع ورق ها است.

 

ورق کرکره گالوانیزه

 

ورق کرکره بیشتر به دو صورت سینوسی و رنگی تولید می شوند. سطح موجدار این ورق ها باعث شده است تا به نام سینوسی شناخته شوند. پوشش گالوانیزه بر روی این ورق ها نیز سبب می شود تا در برابر عوامل محیطی کمتر دچار آسیب شده و زنگ زدگی و خوردگی در آن ایجاد نشود. معمولا ورق های سینوسی با پوشش گالوانیزه  پوشش داده می شوند تا علاوه بر مقاومت، زیبایی آنها را نیز بیشتر نماید و بر روی سقف سازه ها جلوه ی بصری بهتری داشته باشند. علاوه بر سقف از این ورق ها می توان در ساخت سوله ها و یا پارکینگ ها و موارد مشابه نیز استفاده نمود.

 

ورق کرکره گالوانیزه

 

ورق گالوانیزه چیست؟

 

برای تولید ورق کرکره از ورق های گالوانیزه رنگی استفاده می شود. دستگاه های مخصوص ایجاد طرح بر روی ورق ها را  برعهده دارند. علاوه بر کارخانه ها، کارگاه ها نیز قادر به تولید ورق های کرکره با طرح دلخواه هستند. از انواع طرح های قابل اجرا بر روی ورق های گالوانیزه می توان به ورق ذوزنقه ای، شادولاین، کرکره ای و سفال اشاره نمود. بعد از اجرای طرح، پوشش دهی گالوانیزه به دو صورت گرم و سرد بر روی ورق ها قابل اجرا است.

 

ورق گالوانیزه

 

چگونگی تولید ورق کرکره گالوانیزه

 

در صورتی که ورق های کرکره از ضخامت زیادی برخوردار باشند از گالوانیزه سرد جهت پوشش دهی سطح آنها استفاده می شود. ابعاد ورق های تولید شده در این روش حدود 1250 میلی متر است. اما در طرح های مختلف این ابعاد متغیر بوده و می توان ابعاد متفاوتی را از این ورق ها در بازار یافت. به عنوان مثال؛ ورق های گالوانیزه سینوسی بیشتر در ابعاد 116 سانتی متر در بازار عرضه می شوند.

ورق گالوانیزه بسته به ضخامت دارای عمر معینی است. هر چه ورق های گالوانیزه از ضخامت بیشتری برخوردار باشند مدت زمان ماندگاری و استحکام آنها در برابر عوامل محیطی و طبیعی بیشتر بوده و کمتر دچار آسیب دیدگی می شوند.

بر روی سطح ورق های کرکره می توان علاوه بر گالوانیزه از انواع پوشش ها مانند: سرامیک، اپوکسی و یا ... نیز استفاده نمود. این پوشش ها نیز خود دارای خواص ویژه ای بوده و ورق های پوشش داده شده با آنها از ویژگی های منحصر به فردی نظیر عدم فرسودگی و خوردگی و همچنیین بازتاب نور خورشید برخوردار هستند.

 

چگونگی تولید ورق کرکره گالوانیزه

 

ویژگی های ورق گالوانیزه

 

ورق های گالوانیزه دارای عمر طولانی و استحکام زیادی هستند اما چند ویژگی دیگر نیز ورق گالوانیزه را در زمره محصولات پرطرفدار قرار می دهد. از جمله مزایای ورق های گالوانیزه می توان به این موارد اشاره نمود.

  • عدم محدودیت تولید در طول، با توجه به نیاز و سفارش مشتری می توان طول ورق گالوانیزه را تغییر داد.
  • تولید به صورت شیبدار مانع از تجمع آب بر روی سطح آن می شود.
  • دارا بودن زیبایی بصری زیاد.
  • وزن بسیار کم
  • طول عمر بالا، این ورق ها در صورت مراقبت صحیح در حدود 30 سال عمر می کنند.
  • ورق گالوانیزه به خوبی فرم گرفته و قابل رنگ آمیزی است.
  • به خوبی می توان آن را به محل مورد نظر جوش داد.
  • به دلیل وزن کم از قیمت بسیار مقرون به صرفه ای نیز برخوردار است.

قیمت ورق گالوانیزه بر اساس ضخامت و متراژ تعیین می شود. درجه کیفی ورق نیز بر قیمت آن تاثیر زیادی دارد. این ورق ها به صورت دست دوم نیز در بعضی از سایت ها به فروش می رسد که برای کاهش هزینه ها می توان از این ورق ها استفاده نمود. توجه نمایید که قیمت این ورق ها با افزایش قیمت آهن و نوسانات بازار ارز تغییرات محسوسی می نماید. به همین دلیل قبل از خرید ورق گالوانیزه حتما از کارشناسان در این زمینه مشاوره بگیرید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ