فولاد فيدار

همه آن چیزی که باید در رابطه با تیرآهن نرمال بدانید

همه آن چیزی که باید در رابطه با تیرآهن نرمال بدانید

یکی از مقاطع فولادی پر کاربرد در صنعت سخت و ساز، تیرآهن معمولی یا نرمال است که در سایزهای مختلفی تولید شده و روانه بازار می شود. لازم به ذکر است تا بدانید که به تیرآهن شاخه‌ های زیر ۱۲، تیرآهن نرمال گفته می شود؛ اما، به تیرآهن هایی با شاخه ‌های بیشتر از ۱۲ متر، تیرآهن فابریک می گویند. فرایند برش این نوع تیرآهن، با سایرین متفاوت است که اگر می خواهید به طور کامل با شیوه برش، انواع آن، کاربردهایش و ... آشنا شوید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید. ما در ادامه هر آن چیزی که باید در رابطه با این نوع تیرآهن بدانید را به طور کامل و مفصل برای شما عزیزان بیان خواهیم کرد. 


تیرآهن نرمال یا معمولی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟


همان گونه که در بخش ابتدایی بیان کردیم، تیرآهن نرمال یا معمولی، نوعی از تیرآهن است که کاربرد بسیار زیادی در بخش های مختلف، ساختمان سازی دارد. لازم به ذکر است تا بدانید که این نوع از تیرآهن، برای مقاوم سازی و ایمن سازی اسکلت سازه های مختلف، مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع، تیرآهن نرمال، در جهت ساخت و برپایی سازه و بنا، نقش پر رنگ و برجسته ای را ایفا می کند. زیرا، این محصول دارای شعاع کاری گسترده و وسیعی است که تناسب بسیار زیادی با استاندارد  IPE، INP و  IPB، دارد. تیرآهن های نرمال، انواع مختلفی دارند که ارتفاع تولید شده آن ها، معمولا بین ۶ الی ۱۴ متر متغیر می باشند. 
به عبارتی دیگر می توانیم بیان کنیم که تیرآهن معمولی از نظر ظاهری، شبیه به حرف انگلیسی I  است و از دو صفحه موازی فلنج و یک صفحه عمودی به اسم web ، تشکیل شده است. امروزه کارخانه های زیادی در سر تا سر دنیا و کشور عزیزمان ایران وجود دارند که مشغول ساخت این نوع تیرآهن هستند؛ اما، به طور کلی روش ساخت این محصول به صورت نورد گرم یا اکسترودر می باشد. به خاطر بسپارید که این نوع تیرآهن دارای ویژگی های منحصر به فردی است که در ادامه آن ها را بیان خواهیم کرد. 

فروش تیر آهن | تولید انواع تیرآهن | کارخانه های تولید  تیراهن
ویژگی های تیر آهن نرمال یا معمولی


تمامی تیرآهن ها، دارای ویژگی هایی هستند که آن ها را نسبت به سایرین، متمایز می کنند. تیرآهن نرمال یا معمولی نیز از این قاعده مستثنی نیست و دارای ویژگی های مخصوصی می باشد. به عنوان مثال: اندازه این نوع از تیرآهن در مقایسه با سایر مقاطع فولادی و تیرآهن ها، کوچک تر است. در واقع، سایر تیرآهن ها در حالت طبیعی خود بیشتر از 12 متر هستند؛ اما، این نوع از تیرآهن، دارای ابعادی کوچک تر از 12 متر می باشد. به عبارتی دیگر می توانیم بیان کنیم که این تیر آهن ها بر اساس شکل ظاهری که دارند و البته، نوع کارایی شان، در سایز های و شماره های ۶ تا ۳۰ میلی متری تولید شده و راهی بازار می شوند. علاوه بر این، تولید کنندگان می توانند تیرآهن های نرمال را در شاخه های ۶ و ۸ متری نیز تولید کنند. در واقع، این تیر آهن ها دارای طول های مختلفی هستند که اندازه هر یک از آن ها، بنا به نظر مشتری می باشد. 
علاوه بر سایز و ابعاد، این تیرآهن ها دارای ویژگی دیگری نیز هستند که آن مربوط به کاربرد و موارد استفاده از آن ها می باشد. این محصولات، مقاومت بسیار زیادی دارند و سبب می شوند تا سازه مقاوم شود. دلیل اصلی مقاومت بالای این محصولات، استفاده از مواد اولیه با کیفیت و مرغوبی است که همین عامل به نوبه خود، منجر به استفاده همه جانبه از تیرآهن های نرمال می گردد. به عبارتی دیگر می توانیم بیان کنیم که برای ساخت تیرآهن های نرمال، تولید کنندگان از بهترین و مرغوب ترین متریال و آلیاژها استفاده می کنند. این عامل باعث افزایش مقاومت و دوام این محصولات را در مقابل عوامل محیطی، عوامل شیمیایی و نوسانات جوی و دمایی می شوند. 


نحوه برش زدن تیرآهن نرمال چگونه است؟


ما در بخش ابتدایی بیان کردیم که نحوه برش زدن این نوع از تیرآهن، در مقایسه با سایرین، کمی متفاوت است. لذا، ممکن است سوال کنید که نحوه برش زن این محصول، چگونه است؟ در پاسخ به سوال شما عزیزان باید بیان کنیم که سایز و اندازه تیرآهن نرمال، درست مطابق خواست و نظر مشتریان است و تولید کنندگان در آن ابعاد، محصول را برش می زنند. برای برش زدن، معمولا از دو روش استفاده می کنند که شامل: روش اره نواری و روش اره آتشی می باشد. اگر وزن و قطر تیرآهن نرمال زیاد باشد، از روش اره نواری استفاده می کنند. در این روش، از دستگاه هایی استفاده می کنند که دارای اره های دوار هستند و برش هایی باریک را ایجاد می کنند. 
دستگاه با این کار، از پرت شدن قطعات ریز آهن به نقاط مختلف، جلوگیری می نماید. لازم به ذکر است تا بدانید که در این روش، تیرآهن در کم ترین زمان ممکن برش زده خواهد شد. در شیوه دیگر یعنی در شیوه اره آتشی، از دستگاهی به نام اره دیسکی آتشی استفاده می کنند که دارای قابلیت قطع کردن تیرآهن در زاویه های مختلف می باشد. این روش، نسبت به نوع قبلی، ایمنی بیشتری دارد و اگر اتفاقی رخ دهد، این دستگاه به صورت خودکار خاموش می شود. از این دستگاه، برای برش زدن مقاطع فولادی دیگری همچون: نبشی و ناودانی نیز استفاده می کنند. 


معرفی انواع تیرآهن های نرمال

قیمت تیرآهن | خرید تیراهن | فولادفیدار
بارها در بخش های مختلف مقاله بیان کردیم که تیرآهن نرمال، دارای انواع مختلفی می باشد. هم اکنون در این بخش تصمیم داریم تا شما را با انواع آن آشنا کنیم. البته، بهتر است بدانید که انواع دسته بندی تیرآهن نرمال، درست همانند سایر تیرآهن ها اعم از: تیرآهن بلژیکی می باشد و تفاوت آن ها بسیار جزئی است. انواع تیرآهن های نرمال یا معمولی، شامل موارد زیر می باشند: 


تیرآهن نرمال بال نیم پهن موازی 


یکی از انواع تیرآهن های نرمال، نوع بال نیم پهن موازی  یا IPE  است که این محصول، طبق استاندارد های ملی ایران تولید می شود. 


تیرآهن نرمال بال پهن موازی 


نوع دیگری از تیرآهن نرمال، بال پهن موازی IPB  است که وزن آن معمولا بین ۱ تا 5 می باشد. لازم به ذکر است تا بدانید که این محصول نیز بر اساس استاندارد ملی ایران ISIRI و استاندارد های  DIN۱۰۲۵-۲ ساخته می شود. 


تیرآهن نرمال بال باریک شیب دار


تیرآهن نرمال بال باریک شیب دار، دارای ابعاد، جرم، مقادیر ایستایی، EN۱۰۰۲۴ روا داری ، EN۱۰۰۲۵-۲ است و طبق استاندارد ملی ایران  با شماره ۳۲۷۷ و استاندارد های DIN۱۰۲۵-۱ ساخته می شود.  


کارخانه‌ های ایرانی تولید کننده تیرآهن نرمال کدامند؟


کارخانه های بسیار زیادی از سر تا سر دنیا وجود دارند که امروزه در حال تولید تیرآهن های نرمال می باشند. کارخانه های تولید کننده در ایران نیز از این قاعده مستثنی نیستند و تعداد زیادی از آن ها، این محصولات را تولید می کنند. برخی از کارخانه‌ های سازنده تیرآهن های نرمال، به شرح زیر می باشند: 

 

  •     کارخانه ذوب ‌آهن اصفهان
  •     کارخانه جهان فولاد غرب در کرمانشاه
  •     کارخانه صنعت بناب در شاهین بناب
  •     کارخانه فولاد البرز ایرانیان 
  •     کارخانه آریان فولاد
  •     شرکت فولاد ناب تبریز
  •     پروفیل صنعت ماهان
  •      کارخانه صفا فولاد 


خلاصه مطلب


ما در این بخش از مقاله تلاش کردیم تا شما عزیزان را به طور کامل و مفصل با تیرآهن نرمال و انواع آن آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که اغلب اوقات از تیرآهن های نرمال در ساختمان سازی برای افزایش مقاومت ساختمان ها، استفاده می کند. در واقع می توانیم تیرآهن نرمال را به عنوان یکی از با کیفیت ‌ترین و مرغوب ترین، تیرآهن ‌های موجود در بازار معرفی کنیم. لذا، اگر هم اکنون می خواهید از قیمت این محصول مطلع شوید و یا آن را خریداری کنید، می توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار کنید. شما عزیزان با خرید از شرکت ما، می ‌توانید نسبت به کیفیت و درجه یک بودن تیرآهن، اطمینان حاصل نمایید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ