فولاد فيدار

مراحل اجرای پی و فونداسیون

مراحل اجرای پی و فونداسیون

از اسکلت های بتنی جهت افزایش مقاومت ساختمان و افزایش مقاومت آن در برابر نیروهای کششی استفاه میشود، اما خود بتن در برابر فشار مقاومت چندانی ندارد، به همین دلیل نیاز است که برای افزایش مقاومت آن از میلگردهای ساده و آجدار استفاده استفاده شود.

 

اجرای بتن مگر

اولین کار برای آغاز پروژه های ساختمانی  بتنی، میلگرد گذاری در پی و فونداسیون است، پی ساختمان نقش پایه های آن را دارد. که بارهایی که از جهت های مختلف به ساختمان وارد میشوند را به زمین منتقل میکند.
پیش از اجرای فونداسیون جهت ایجاد سطح صاف و هموار و ممانعت از برخورد بتن با خاک، زمین را با لایه ای بتن ضعیف با عیار 100 تا 150 در مترمکعب و با ضخامت 10 سانتی متر میپوشانند، تا آمن برای اجرای میلگردگذاری آماده شود.

 

آرماتور بندی

به علت بار سنگینی که به پی وارد میشود و مقاومت پایین بتن در برابر نیروهای کششی در گام دوم اجرای پی و فونداسیون، آماتور بندی انجام میشود. مهندسین با توحه به باری که پی متحمل میشود، مساحت ساختمان، طول میلگردها و... تعداد و فاصله میان میلگردها را محاسبه میکنند،  مراحل اینکار را میتوانید در مقاله آموزش آماتور بندی مطالعه کنید. به دلیل اهمیت بالای میلگرد در مقاومت ساختمان لازم است که حتما از محصولات استاندارد استفاده شود، با توجه به اینکه محصولات تقلبی  به وفور در بازار فروخته میشوند، تنها راه حل برای تشخیص میلگرد اصل از تقلبی خرید از مراکز معتبر است، مجموعه فولاد فیدار با ارائه قیمت میلگرد و ارائه مشاوره خرید آماده خدمت رسانی به مشتریان عزیز است.

 

قالب بندی فونداسیون

پس از پایان آماتور بندی، قالب بندی فونداسیون اجرا میشود، قالب بندی در چند روش: قالب بندی با آجر، قالب بندی تخته ای و قالب فلزی انجام میشود.

 

قالب بندی فونداسیون

 

قالب بندی با آجر

قالب های فونداسیون در ساختمان های کوچک تر به صورت آجری ساخته میشوند، برای اینکار لایه ای از آجر با استفاده از ملات گل اندود یا سیمان چیده میشود.
حتما برای جلوگیری از تماس آجرها با بتن ،و میکیده شدن آب بتن توسط آجرها لازم است که آنها را با لایه از پلاستیک کاور کرد، زیرا پس از پایان کار باید آنها را جداکنیم،  در صورتی که اجرها تحمل بتن را ندارند حتما پیش از کار پشت آنها را با استفاده از خرده های آجر و خاک پر کنید تا در هنگام کار جابه جا نشوند.

 

قالب بندی تخته ای

عمده کاربرد قالب بندی تخته ای در کلاف های قائم و فوقانی است، در این روش جهت جدا شدن قالب از بتن پس از پایان کار لازم است که تخته ها روغن اندود شوند. البته هنگام روغن کاری مراقب باشید که روغن روی میلگردها نریزد، زیرا مانع از اتصال آنها به بتن میشود.

 

قالب بندی فلزی

از این روش عمدتا در قالب بندی کلاف های تحتانی و در ساختمان های بزرگ استفاده میشود، در این روش هم مانند روش تخته ای عمل میشود و پیش از بتن ریزی باید قالب را روغن کاری کرد.

 

بتن ریزی فونداسیون

پس از قالب بندی، باید بتن ریزی در فونداسیون انجام شود، برای تهیه بتن باید از مخلوط بتن، آب، ماسه و سیمان استفاده شود، البته به این دلیل که ساخت بتن نیاز به دقت بالایی دارد و نیاز به تولید بتن در حجم بسیار بالا در مدت زمانی کمی هستیم، توصیه میشود که از بتن های آماده موجود در بازار استفاده شود. معمولا 24 پس از بتن ریزی، بتن خشک میشود.

 

جداسازی قالب ها

پس از خشک شدن بتن، لازم است که قالب ها جدا شوند. زمان جداسازی قالب نهایت دقت را داشته باشید تا به پی و میلگردها ضربه ای وارد نشود.

 

جلوگیری از ترک خوردن بتن

پس از جداکردن قالب از بتن، به دلیل دمای بالا و فعل و انفعالات داخلی بتن زود خشک میشود و همین موضوع باعث ترک خوردن سطح میلگرد میشود. برای جلوگیری از این مشکل باید دور تا دور بتن را با استفاده گونی کنفی خیس یا پلاستیک بپوشانید و آب پاشی مستقیم بر بتن از بروز ترک روی آن جلوگیری کنید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ