فولاد فيدار

عوامل موثر بر تعیین قیمت پروفیل

عوامل موثر بر تعیین قیمت پروفیل

قیمت پروفیل در چند دهه گذشته از ثبات نسبی خوبی برخوردار بوده است به دلیل اینکه در گذشته کشورهای پیشرفته، اصلی ترین عرضه کنندگان و تولیدکنندگان پروفیل در سطح جهان به شمار می آمدند اما امروزه شرایط فرق کرده است، در حال حاضر کشورهای در حال توسعه بازار پروفیل و مقاطع فولادی را در دست دارند و بر روی نوسانات قیمت پروفیل تاثیر می گذارند، این کشورها عموما از اقتصادی ضعیفی برخوردار هستند و قیمت ارز در این کشورها با تغییرات زیادی رو به رو می شود، همه این عوامل باعث شده است تا پیش بینی و تحلیل قیمت پروفیل برای بسیاری از کسب و کار مرتبط با مقاطع فولادی اهمیت زیادی داشته باشد.

 

پروفیل چیست؟

 

به زبان ساده به قطعه ای فلزی دراز و همچنین یک شکل، پروفیل گفته می شود. در گذشته از چوب برای ساخت در و پنجره خانه ها استفاده می شد، با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی دیگر از چوب برای ساخت خانه ها به کار گرفته نمی شود بلکه از فولاد به دلیل استحکام و مقاومت بیشتر در مقایسه با چوب برای ساخت در و پنجره، تیرآهن، میلگرد و موارد مشابه استفاده می شود. پروفیل معمولا به شکل جسمی توخالی دراز تولید می شود، دلیل توخالی بودن پروفیل ها نیز این است که از مواد اولیه کمتر استفاده شود و به تبع آن قیمت پروفیل کاهش بیابد. پروفیل صنعتی و پروفیل ساختمانی دو دسته اصلی پروفیل به حساب می آیند. از پروفیل صنعتی با توجه به ویژگی هایی که دارد در صنایع خودرو سازی و کشتی سازی استفاده می شود از پروفیل ساختمانی همانطور که از اسمش پیداست برای ساخت قطعات مرتبط با ساخت و ساز صنایع ساختمان سازی استفاده می شود.

 

پروفیل چیست؟

 

آشنایی با انواع پروفیل

 

انواع مختلفی از پروفیل در بازار موجود می باشد با آشنا شدن با انواع پروفیل بهتر می توان به قیمت های پروفیل پی برد. قیمت پروفیل به صورت مستقیم به وزن پروفیل بستگی دارد، بر اساس وزن، پروفیل به سه دسته سبک، نیمه سنگین و سنگین تقسیم بندی می شود. پروفیل مبلی در دسته پروفیل سبک قرار دارد و مانند سایر دسته بندی های پروفیل، قیمت ورق روغنی و کیفیت تولید بر روی هزینه ساخت و تولید پروفیل تاثیر می گذارد.

 

آشنایی با انواع پروفیل

 

عوامل موثر بر قیمت پروفیل

 

همانطور که ممکن است بدانید صنایع آهن آلات و مقاطع فولادی جزء پر اهمیت ترین و کاربردی ترین صنایع در اقتصاد کشور ها به شمار می آید، به دلیل اینکه اگر این صنعت نباشد بسیاری از پروژه هایی که با پروفیل سر و کار دارند از بین می روند و به همان اندازه که عوامل بر روی قیمت آن تاثیر می گذارد بر روی پروژه های مرتبط نیز تاثیر گذار است و به نوعی صنایع مختلف را با خود درگیر می کند. مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت پروفیل به شرح زیر می باشد : 

  • قیمت مواد اولیه: با بالا رفتن قیمت مواد اولیه ای چون قراضه و سنگ آهن، قیمت پروفیل نیز بالا خواهد رفت.

  • هزینه حمل و نقل: قیمت سوخت وسایل حمل و نقل مانند کشتی، کامیون و... و مسافت طی شده بر روی قیمت محصول تاثیر گذار است.

  • بالا و پایین‌ رفتن عرضه و تقاضا: با بالا رفتن عرضه پروفیل و یا کمیاب شدن پروفیل در بازار، قیمت پروفیل تغییر می کند.

  • تورم و نوسانات ارز: به دلیل اینکه خرید و فروش پروفیل با ارز دلار صورت می گیرد، قیمت این ارز بر روی قیمت پروفیل تاثیر گذار می باشد.

 

قیمت پروفیل 

پروفیل سبک و سنگین چه تفاوتی با هم دارند ؟

پروفیل به دو دسته پروفیل سبک و سنگین دسته بندی می شود. در درسته پروفیل سبک از ورق سیاه و در پروفیل سنگین از ورقه روغنی به کار گرفته می شود. ضخامت پروفیل سبک و سنگین نیز به ترتیب کمتر از 1.5 میلی متر و بیش از 1.5 میلی متر می باشد.

 

پروفیل سنگین و سبک

 

وزن انواع پروفیل چگونه بر قیمت پروفیل تاثیر می گذارد ؟

 

 برای اندازه گیری هر یک از پروفیل سنگین و سبک باید ابتدا چگالی قطعه اندازه گیری شود البته ناگفته نماند که در ساخت پروفیل از سه متریال آهن، فولاد و آلومینیم استفاده می شود که هر یک دارای چگالی های مختلفی هستند. پس از اندازه گیری چگالی باید سطح مقطع قطعه پروفیلی را حساب کرد؛ با اندازه گیری سطح مقطع قطعه پروفیلی و ضرب آن با چگالی، عددی به دست می آید که همراه با کارخانه تولید کننده پروفیل، می توان قیمت پروفیل را ارزیابی کرد.

 

برای مطالعه: تولید پروفیل های جدید

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ