فولاد فيدار

عملیات حرارتی فولاد چیست؟

عملیات حرارتی فولاد چیست؟

عملیات های حرارتی فلزات برای بهبود خواص فیزیکی آنها انجام میشود، از جمله خواص فولاد میتوانیک به قابلیت ماشین کاری، تنش های درونی، مقاومت در برابر سایش، سختی، داکتیلیته، چقرمگی و ... را نام ببریم. 

عملیات های حرارتی فولاد به چند صورت انجام میشوند که از آنها برای حرارت دادن و سرد کردن فلزات استفاده میشود
معمولا فلزات آهنی و غیر و آهنی تحت عملیات های حرارتی قرار میگیرند. از این فلزات میتوان به آلومینیوم، برنج، چدن و تیتانیوم اشاره کنیم. در ادامه این نوشته به انواع عملیات حرارتی در فولاد میپردازیم.

برای دریافت قیمت انواع مقاطع فولادی از جمله قیمت تیرآهن، قیمت ناودانی و... میتوانید با کارشناسان شرکت فولاد فیدار تماس بگیرید. 

 

آنیل کردن

معمولا از آنیل کردن فلزات برای داکتیلیته فلزات انجام میشود، بری اینکار لازم است که فلزات را در دمای بالا حرارت دهیم تا میکروساختارهایشان تغییر کند، سپس، در ادامه فلز  حرارت دیده را به آرامی و آهسته سرد میکنیم، به این دلیل که اگر به یک باره سرد شود ممکن است ترک هایی روی سطح آن به وجود بیاید. از آنیل کردن برای عملیات حرارتی روی ورق فولادی از جمله ورق سیاه نیز استفاده کرد.

از آنیل کردن بیشتر برای انجام عملیات حرارتی روی فولاد استفاده میشود، آما میتوان از این روش برای مس، آلومنیوم و برنج هم استفاده کنیم.

 

نرماله کردن فولاد 

نرماله کردن هم یکی از انواع عملیاتهای حرارتی فولاد است که در آن ساختار فولاد به صورت یکنواخت در دمای 80 درجه برای مدت زمان معینی قرار میگیرد، فولاد هایی که تحت عملیات های حرارتی قرار میگیرند معمولا انعطاف بالاتر و سختی بیشتری دارند.  از جمله مزایای نرماله کردن فولاد موارد زیر هستند.

  1. از عملیات نرماله کردن فولاد برای افزایش خواص مکانیکی فولاد استفاده میشود
  2. این روش برای فولادی کم کربن بیشتر کاربرد دارد
  3. میتوان از نرماله کردن برای سخت کاری پیش از آنیل کردن استفاده کرد. 

 

تمپر کردن و کارسختی

کارسختی به عملیات هایی گفته میشود که در ابتدای عملیات های حرارتی انجام میشود، انجام این عملیات روی فلز باعث میشود که تحمل آنها در برابر بار، چقرمگی و همچنین استحکامشان افزایش پیدا کند. با این عملیات میتوانیم اطمینان داشته باشیم که تنشی روی فولاد  ایجاد نشود

از روش تمپر کردن برای بهبود چقرمگی و سختی فولاد استفاده میشود، این روش معمولا پس از انجام عملیات های حرارتی مانند کارسختی انجام میشود. پس از اینکار باید حتما عملبات سردکاری هم انجام شود. به همین دلیل هم از تمپر کردن برای آزاد کردن تنش هایی که زمان عملیات حرارتی ایحاد شده است استفاده میشود. 

 

 کوئنچ کردن چیست؟

کوئیچ کردن نوعی عملیات حرارتی است که در آن فولاد را در کوره تا نقطه ثابتی گرم میکنند این دما باید بیشتر از دمای تبلور مجدد فلز و همچنین پایین تر از نقطه ذوب آن باشد. 
پس از اینکه دمای فلز به دمای مورد نظر رسید باید کوره را خاموش کنیم. فولاد را می‌توان در هوا، روغن، اب و یا اب نمک خنک کرد. قوی ترین اثر را سرد کردن با آب نمک و ملایم ترین نوع با روغن انجام میشود. 

 

بیشتر بخوانید: عملیات ریخته گری فولاد

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ