فولاد فيدار

رابیتس چیست و تفاوت آن با راویز

رابیتس چیست و تفاوت آن با راویز

رابیتس چیست؟  نوعی ورق فولادی که از ورق های گالوانیزه ساخته می شود. ترکیبات رابیتس باعث شده است که در برابررطوبت مقاومت بالایی داشته باشد. از ورق های گالوانیزه گرم ساخته می شود. دلیل استفاده از ورق گالوانیزه این است که رابیتس پس از مدتی زیبایی خود را از دست ندهد و عمر آن طولانی تر باشد. این محصول برای کارهای تزیینی ساختما استفاده می شود. و در اموری که نیاز به ساخت سازه های سبک دارد. رابیتس ورق فولادی مشبک می باشد که با استفاده از مفتول‌های گالوانیزه رابیتس‌بندی به شکل یک لایه به شبکه فرعی وصل می‌شود. از رابیتس در سقف‌ه کاذب، گچ‌کاری، پوشاندن بتن سیمانی استفاده می‌شود. اگز از این محصول درست استفاده شود باعث پیوستگی عمومی دیوار می‌شود و از ترک‌خوردگی جلوگیری می‌کند. این محصول در طرح ها و اندازه مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود. با توجه به اندازه و طرحی مورد نیاز خود می توانید آن را خریداری کنید. رابیتس برای نورپردازی سقف ها نیز موزد استفاده قرار می گیرد. رابیتس(rabitz) یک نوع ورق فولادی است که در صنایع ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع ورق گالوانیزه گرم دارای صرفه اقتصادی زیادی در ساخت و طراحی  نما، سقف کاذب و دکوراسیون داخلی سازه‌ها است و از اهمیت بالایی در صنایع ساختمان سازی برخوردار می باشد. برای دریافت قیمت انواع ورق ها همچون قیمت ورق روغنی میتوانید به صفحه این محصول مراجعه کنید. راویز بر اساس سه پارامتر وزن، ستون و چشمه دسته بندی می شود و هر یک دارای کابردها و موارد استفاده مختلفی می باشد.

 

رابیتس چیست؟

 

در واقع راویز نوعی ورق فولادی می باشد که به شکل شبکه ای ساخته می شود. این شبکه فلزی، گالوانیزه شده و در برابر رطوبت دارای مقاومت می باشد. به همین دلیل کاربردهای فراوانی دارد و در صنایع مختلف استفاده می شود. راویز در طی فرایند پرس‌ کاری و کشش بر روی ورق گالوانیزه، شکل ظاهری چشمه متفاوتی به خود می گیرد، شکل ظاهری چشمه می تواند دایره‌ ای، لوزی، مربع و یا متوازی الاضلاع باشد. قیمت ساخت ارزان این ابزار ساختمانی باعث شده است تا ساخت دکوراسیون، کارهای ترمیمی و تزیینی هزینه زیادی را به بار نیاورد و به راحتی بتوان با صرف هزینه کم، بستر نصب تاسیسات برقی و روشنایی را به وجود آورد.

 

رابیتس چیست؟

 

فرق رابیتس با راویز

 

اشتباه برخی از افراد این است که فکر می کنند که رابیتس با راویز، دارای شکل های مختلفی هستند و هر یک دارای کارکردهای مختلفی هستند. اما باید گفت که کلمه رابیتس یا راویز هر دو به یک محصول اشاره دارند که شکل درست گویش آن، رابیتس است. گاهی برای تلفظ راحت تر به این وسیله رابیس هم گفته می شود که آن هم نادرست است. در واقع هیچ تفاوتی بین این دو وجود ندارد.

 

انواع رابیتس یا راویز بر اساس ستون

 

راویز مانند سایر مصالح ساختمانی به دسته های مختلف تقسیم بندی می شود. راویز به سه دسته ستون، چشمه و وزن تقسیم می شود، توضیح و شرح هر یک به شکل زیر می باشد:

  • انواع راویز بر اساس ستون: تعداد ستون های 9،11 و 13 دارای متراژ متفاوتی می باشد. در هنگام تهیه ستون راویز یا پل ستون باید به تعداد ستون توجه کرد. به دلیل اینکه اگر تعداد ستون مورد استفاده نادرست باشد، سقف یا محل مورد استفاده بدون ایمنی و غیر استاندارد خواهد بود.
  • انواع راویز بر اساس وزن: بر اساس نیاز می توان از راویز با ضخامت بیشتری استفاده کرد، هر چقدر ضخامت آن بیشتر باشد وزن و هزینه راویز نیز افزایش می یابد.
  • انواع راویز بر اساس چشم: همانطور که پیشتر گفته شد، رابیتس در شکل چشمه های مختلفی ساخته می شود، این شکل چشمه ها می تواند لوزی، مربع و متوازی الاضلاع باشد. شکل رایج چشمه ای که بیشتر در ایران مورد استفاده قرار می گیرد متوازی الاضلاع است.

 

انواع رابیتس یا راویز بر اساس ستون

 

 

کاربردها و مزایا رابیتس

 

رابیتس در صنایع ساختمانی دارای کاربردها و مزایای بسیاری می باشد. استفاده از راویز در بخش های  گچ کاری، گچ بری، ساختن نما و طراحی گل‌های سقفی باعث می شود تا کارمان برای طراحی و تکمیل دکوراسیون ساختمان راحت تر بشود. کاربردها و مزایای دیگری راویز به شرح زیر می باشد:

  • ترک های اتاق ساختمان به راحتی ترمیم و بازسازی می شود.
  • به راحتی می توان به اتاق های ساختمان شرح و دکوراسیون داد.
  • مقاومت و استحکام ساختمان را در برابر زلزله بالا می برد.
  • می توان در اتاق ها نورهای مخفی ایجاد کرد.
  • قیمت کم و تهیه آسان به دلیل فراوانی
  • سرعت نصب بالا

 

کاربردها و مزایا رابیتس

 

مراحل انجام کار نصب رابیتس

 

رایج ترین مراحل اتمام پروژه نصب رابیتس یا رابیس بندی در 3 مرحله انجام می شود، 3 مرحله راویز بندی به صورت زیر می باشد:

مرحله شماره یک: در اولین مرحله میلگردهای آویز به سقف جوش زده می شوند تا در حین رابیس بندی وزن بار سقف را نگه دارند. در ساخت سازه برخی ساختمان ها میلگردهای آویز از قبل در یک محاسبه دقیق به شکل طرح خم درون سقف نصب می شوند. مقدار فاصله میلگردهای آویز از یکدیگر به طرح راویز بستگی دارد.

مرحله شماره دو: در مرحله بعد تورهای راویز بر روی میلگردهای آویز نصب می شوند، تورهایی که رابیتس بندی آن به تعداد ستون راویز بستگی دارد. برای اتصال ورق راویز می توان از دو روش جوشکاری و یا مفتول‌ های گالوانیزه بر اساس شرایط استفاده کرد. مهمترین موضوعی که در این مرحله باید به آن توجه کرد این است که باید راویز را به گونه نصب کرد کرد و یا از مدلی از راویز استفاده کرد که دیوار پس از گچ کاری شکم بیرون ندهد و مرحله گچ کاری صاف و بدون مشکل باشد.

مرحله شماره سه: مرحله پایانی، مرحله گچ کاری است در این مرحله جای تورهای راویز پر شده و سطح اتاق صاف و یک دست می شود.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ