فولاد فيدار

تولید میلگرد با نورد گرم و نورد سرد

تولید میلگرد با نورد گرم و نورد سرد

در صنعت فولاد تعدادی از مقاطع هستند که جزئ نیمه ساخته ها به شمار میروند از جمله پروفیل، میلگرد، نبشی، ورق و شمش. ماده اولیه برای تولید این نیمه ساخته ها، بلوک های فولادی هستند که از ذوب فولاد به دست می آیند و سپس تحت عملیات نورد، پرس، کشش و آهنگری به صورت مقاطع نیمه ساخته به بازار عرضه میشوند. یکی از پرکاربردترین این نیمه ساخته ها، میلگردها هستند که به شکل های مختلف تولید میشوند. مابرآنیم تا در دو مقاله، فرآیندهای تولید این محصول پرکاربرد را از گذشته تاکنون برای عزیزان توضیح دهیم. 

 


فرآیند نورد گرم میلگرد


در این روش بلوک های فولادی بایستی از بین دو غلتک یا استوانه گردان عبور داده شده و به شکل مورد نظر درآیند و چون دمای محیط کار در این روش بین 800 تا 1200 درجه سانتیگراد است به آن نورد گرم میگویند. در فرآیند نورد گرم ابتدا به علت فشارهای وارده از استوانه ها روی بلوک فولادی، مولکولهای موجود در ساختار فلز به یکدیگر نزدیک میشوند که باعث استحکام بیشتر فولاد میشود سپس طی مراحل کشش در سه مرحله، طول مقاطع افزایش و قطر آنها کاهش می یابد که اصطلاحا به آن مرحله رافینگ میگویند. پس از این مرحله درصورت نیاز (برحسب نوع کاربرد و درخواست مشتری) روی سطح میلگرد ناهمواری هایی به شکلهای مختلف ایجاد میشود که به آن آج میگویند و محصول آن میلگرد آجدار است. سپس میلگردها وارد مرحله برش شده و درطولهای مختلف بین 24 تا 36 متر برش زده و بسته بندی میشوند. امروزه برای تولید میلگردی با کیفیت بهتر مقاومتی و ظاهری، دربرخی کارخانجات از جمله کارخانه ذوب آهن اصفهان از روش نورد گرم پیوسته استفاده میکنند که درنتیجه امکان تغییر شکل میلگرد در این روش بیشتر خواهد بود.

مجموعه فولاد فیدار قیمت میلگرد را در کارخانه‌ها و برندهای تولیدی ارائه و عرضه می‌کند. برای اطلاع از قیمت این محصول میتوانید به صفحه این محصول مراجعه نمایید.

 

 فرآیند نورد گرم میلگرد

 


فرآیند نورد سرد میلگرد

 

این روش یکی از روشهای قدیمی تولید میلگرد است که درحین عملیات نورد، در دمایی کمتر از تبلور مجدد، به یکباره شمش عبوری از نوار را سرد میکنند که باعث درهم شکستن و به هم ریختگی ساختار مولکولی مواد میشود و موجب ایجاد یک ساختار کریستالی بی قاعده در میلگرد شده که همین امر برشکل پذیری و مقاومت تسلیم مقطع فولادی اثر گذاشته و سبب تولید آرماتورهایی میشود که داری مقاومت تسلیم بالا و شکل پذیری پایین هستند که هنگام کاربرد باید به این ویژگی میلگرد حتما توجه شود چراکه هرچند مقاومت سازه را بالا میبرد ولی اگر سازه درشرایطی قرار گیرد که منجربه تغییر شکل آن شود دوام نمی آورد و از انعطاف خوبی برخوردار نیست به همین دلیل در مناطق زلزله خیز گرینه مناسبی برای کاربرد در ساختمان سازی نخواهد بود. 


به طورکلی روشهای نورد جزء فرآیندهای متداول و پرکاربرد تولید انواع میلگرد اعم از میلگرد ساده یا میلگرد آجدار هستند که یکی از دلایل آن کم هزینه بودن این روشها و امکان حداکثر استفاده از حداقل دستگاههای موجود است و اینکه میتوان سایز و ابعاد محصول را درآنها به خوبی کنترل کرد هرچند امروزه روشهایی جدید توسط مهندسین این حوزه ارائه شده که کم و کاستی های روشهای نورد را برطرف میسازد و درمقاله بعدی سعی داریم به بررسی و توضیح این روشها بپردازیم. 
 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ