فولاد فيدار

تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی

تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی

به ورق گرم، ورق سیاه یا ورق آهن گقته میشود، این ورق ها توسط فرایند نورد گرم تولید میشوند و ورق روغنی به ورق هایی گفته میشود که توسط فرآیند نورد سرد  و از همان ورق گرم تولید میشوند، ورق گرم در مقایسه با ورق سرد از کیفیت کمتری برخوردار است و بلافاصله پس از تولید مورد استفاده قرار میگیرد، به همین دلیل مهم است خریداران این ورق ها با تفاوت هایشان آشنایی داشته باشند.

 

تفاوت سایز ورق سیاه و ورق روغنی

همانطور که گفتیم ورق گرم دارای سطحی خشن تر است و تنها با استفاده از عملیات نورد سرد تولید میشود، به همین دلیل هم تلرانس ابعادی دقیقی ندارد، معمولا این ورق ها در ضخامت های 25 تا 6 میلیمتر تولید میشوند، ورق های با ضخامت بالاتر به صورت شیت و ورق هایی که دارای ضخامت کمتر یعنی 6 میلیمتر هستند به صورت کویل به فروش میرسند. اما ورق روغنی یا ورق سرد به این دلیل که تحت عملیات نورد سرد قرار گرفته است دارای ضخامت یکسان و سطح زیباتری است. به همین دلیل در صورتی که تنها استحکام ورق برای شما اهمیت دارد و ظاهر ورق برایتان چندان مهم نیست استفاده از ورق سیاه انتخاب مناسبی برای شما است.

 

ورق سرد

 

تفاوت کیفیت ورق سیاه و ورق روغنی

امروزه به دلیل تکامل ورق های گرم، محصوولات تولید شده به وسیله این روش نیز از کیفیت مناسبی برخوردار هستند، اما به این دلیل که ماشین آلات مورد استفاده برای تولید این ورق ها گران هستند، به همین دلیل ورق سیاه تنها در اندازه های استاندارد و پر تقاضا تولید میشود. همچنین قیمت ورق روغنی یا سرد به دلیل انجام عملیات نورد بیشتر از قیمت ورق سیاه است.

اما برعکس ورق های گرم، ورق سرد دارای کیفیت بالاتری است و به دلیل عملیات نورد سرد که روی ورق انجام شده است دارای کیفیت بالاتر، سطح صاف تر و سختی بیشتر است، اما به دلیل اینکه میزان کربن در این ورق ها کاهش پیدا میکند و به دلیل آنیل نرم تر میشوند و استحکامشان در مقایسه با ورق گرم کاهش پیدا میکند. ولی ابعاد ورق سرد در مقایسه با ورق گرم دقیق تر است، اما در به طور کلی ورق های سرد مانند ورق گالوانیزه و روغنی در اسکال محدود تری به شکل: مربع، مدور و مسطح به فروش میرسند، و از این نظر ورق گرم انعطاف پذیری بیشتری دارد.

 

تفاوت فرایند نورد سرد و گرم

در نورد گرم تختال های فلزی با عبور کردن دستگاه هایی تبدیل به ورق، لوله، میلگرد و.. میشوند، و سپس محصولات تولید شده در فرایند گرم تحت عملیات نورد سرد قرار میگیرند تا کیفیت و خواص آنها بهبود پیدا کند. و ابعاد و ضخامت آنها تغییر کند. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ