فولاد فيدار

بهبود خواص محصولات نورد گرم

بهبود خواص محصولات نورد گرم

در سال های اخیر پیشرفت های زیادی در زمینه نورد گرم و سرد فولاد شکل گرفته است. در گذشته به دلیل کیفیت بالاتر محصولات نورد سرد استفاده از آنها بیشتر بود ، اما در دهه های اخیر به دلیل پیشرفت تکنولوژی و مواد مورد استفاده در نورد گرم، خرید ورق سیاه افزایش پیدا کرده است، و برای کاربردهای گوناگون مورد استقبال قرار گرفته اند. و به دلیل امکان تولید آنها در ضخامت های پایین میتوان از آنها در کاربردهایی که نیاز به ورق هایی با استحکام بالا و ضخامت پایین هم هستند استفاده کرد.

 

پارامتر های موثر بر نوردگرم ورق سیاه


به این دلیل که در فرایند نورد گرم به دلیل دمای بالا و فرایند تبلور مجدد استحکام ورق ها کم میشود به همین دلیل هم از نیروی مورد استفاده برای این فرایند باید افزایش پیدا کند، پارامترهای اساسی برای نوردگرم ورق موراد زیر هستند.
اصطکاک بین غلتک و قطعه مورد نظر: هر چه اصطکاک بالاتر برود در نتیجه نیروی نورد هم بیشتر خواهد شد، و این مسئله میتواند باعث تغییرات ضخامت ورق آهنی شود.

قطر غلتک: هر چه قطر غلتک افزایش پیدا کند، نیروی فرایند نورد نیز افزایش پیدا کرد، همین امر میتواند باعث افزایش یا کاهش ضخامت ورق ها شد.  

دما: دمای قطعه در فرایند گرم باید به صورت یکنواخت اقزایش پیدا کند، و در طول فراند در دمای مشخصی باقی بماند، معمولا دمای مورد نیاز در این فرایند 50 تا 100 درجه سانتی گراد است 

مقاومت به تغییر شکل ورق به دلیل خواص متالوژیکی و نرخ تنش های فرایند نوردگرم
 

افزیش کاربرد ورق سیاه در خودروسازی

از ابتدای دهه نود استفاده از فرایند های پیشرفته ی تولید ورق سیاه  استفاده از آنها در صنعت خودروسازی افزایش زیادی داشته است، از آنحایی که ورق های سیاه وزن کمتری از ورق های سرد مانند ورق روغنی دارند، استفاده از آنها میتواند وزن کلی قطعه را کاهش دهد، و در نتیجه مصرف سوخت کاهش پیدا میکند، این موضوع در سال های اخیر به دلیل استانداردهای محیط زیستی اهمیت زیادی پیدا کرده است، همچنین به دلیل استجکام بالا تر این ورق ها استانداردهای ایمنی آنها هم افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

در مقایسه انجام شده در استفاده از ورق های نورد گرم و ورق گالوانیزه سرد، خودروهای ساخته شده با ورق گرم 180 کیلو کاهش وزن داشتند، این در حالی بود ک تنها 70 کیلوگرم تجهیزات جدید به آنها افزوده شده بوده ، همچنین با استفاده از آنها قیمت تماام شده قطعات فولادی به دلیل پایینتر بودن قیمت ورق سیاه در مقایسه با قیمت ورق گالوانیزه کاهش چشمگیری خواهد داشت.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ