فولاد فيدار

برشکاری مقاطع فلزی با کمک هوا برش

برشکاری مقاطع فلزی با کمک هوا برش

امروزه با پیشرفت بیشتر علم و نیاز بیشتر به مقاطع فولادی در انواع و شکل هایی گوناگون به همین خاطر برای تغییر شکل این محصولات از برشکاری و جوشکاری استفاده میشود. همچنین از این دو عملیات برای آماده سازی مقاطع فولادی نیز استفاده میکنند. یکی از دستگاه هایی که در این زمینه کاربردهای بسیاری دارد دستگاه هوا برش میباشد در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد آن توضیح دهیم.

برای اطلاع از قیمت انواع مقاطع فلزی همچون قیمت میلگرد و قیمت آهن با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

 

برشکاری چیست؟


قبل از هر توضیح اضافه ای در ابتدا باید بدانید که برشکاری چیست؟ و به چه عملیاتی برشکاری میگویند. اگر بخواهیم تعریفی کلی برای این کار ارائه دهیم باید گفت که بریدن ورق های فولادی به تکه های کوچک تر با کمک روش های موجود را برشکاری میگویند. اولین قدم برای تولید انواع فلزات برش ورق های فلزی به سایز های مورد نیاز میباشد. که این کار با استفاده از دستگاه های گوناگون انجام میشود. برشکاری را با دو روش سرد و گرم انجام میدهند.

همانطور که گفتیم برشکاری را به دو شیوه سرد و گرم انجام میپذیرد. از دستگاه های متداول در امر برشکاری به صورت گرم دستگاه هوابرش میباشد. که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

 

برشکاری چیست؟

بیشتر بدانید: انواع روش های برشکاری ورق

 

برشکاری مقاطع فلزی به شیوه هوا برش


با استفاده حرارت و تولید شعله میتوان فلزات را در انداره های گوناگون برش داد. در این روش گاز و اکسیژن با هم ترکیب شده و شعله را به وجود می آورند. و سپس با استفاده از حرارت سطح مورد نظر را برش میدهند گفتنی است این روش یکی از روش های قدیمی و مرسوم بوده است و همچنین به علت استفاده از تجهیزات ارزان قیمت روشی اقتصادی است.

اولین بار از این روش برای جوشکاری استفاده شد سپس به رفته رفته از این روش برای برشکاری فلزات نیز استفاده شد. در این روش برشکاری به این صورت انجام میشود که شعله با کمک دستگاه هوا برش  بر روی قسمت مورد نظر متمرکز شده تا فلز به درجه ذوب شدگی برسد. سپس پس از افزایش دما اپراتور با استفاده از دمنده اکسیژن جریان اکسیژن خالص را بر روی سطح فلز میدمد. پس از آن فلز و اکسیژن با هم واکنش میدهند و با گرمای حاصله عملیات برش صورت میپذیرد.

پس از آنکه عملیات برش کاری انجام شد خاکستر خشک شده باقی مانده از آن را با کمک سوهان و یا ضربه از سطح فلز به آرامی جدا میکنند. در نهایت با اینکه این روش سرعت و دقت روش های دیگر را ندارد ولی همچنان به علت ارزان قیمت بودن تجهیزات آن از این روش استفاده میشود.

 

برشکاری مقاطع فلزی به شیوه هوا برش

 

کاربرد روش هوابرش


بیشتر استفاده از روش هوابرش برای بریدن ورق ها و فلزاتی با قطر 1 سانتی متر الی 200 سانتی متر میباشد و دمای تقریبی این روش نیز 3500 درجه سانتی گراد میباشد که فلزات با کمک آن بریده میشوند. اغلب ورق هایی که با کمک این روش بریده میشوند شامل انواع ورق سیاه، گالوانیزه، استنلس استیل و ... میباشند که به روش هوابرش بریده میشوند.


معیارهای تاثیر گذار بر کیفیت برش فلزات


دقت کردن به مواردی همچون مدت زمان اجرای برشکاری، جنس مقطع، اندازه مورد نیاز مقطع، مهارت اپراتور و امکانات مورد استفاده همه و همه میتوانند بر کیفیت برشکاری تاثیر بسزایی داشته باشند. برش با کیفیت برشی است که دارای دقت بالای برش، اجرای برشماری طبق استاندارد ها و در نهایت شامل برشی با حفظ خاصیت های مکانیکی میباشد.

 

مزایای استفاده از روش هوا برش

  • سرعت بالای اجرا
  • اجرای برش بر روی قطعات ضخیم
  • دارای قیمت مناسب
  • برش همزمان چندین قطعه
  • کاهش میزان ضایعات

 

معایب استفاده از روش هوا برش

  • پایین بودن دقت
  • امکان تغییر خواص فلزات
  • امکان ایجاد پیچیدگی
  • دارای خاکستر و گرمای بالا

 

برش کاری به کمک هوا برش

 

استفاده از روش هوابرش در نبشی و ناودانی


نبشی و ناودانی های استفاده شده را نیز میتوان با کمک این روش برش داد. البته باید به جنس آن ها توجه داشت تا جنسشان از فولاد کربن باشد. از این روش به علت سرعت بالا در اجرا، به صرفه بودن و نیازی به برق ندارد به همین خاط از این روش برای برش این مقاطع استفاده میکنند. و به جز موارد بیان شده نیز قابل حمل بودن تجهیزات نیز یکی دیگر از دلایل استفاده از این روش میباشد. همچنین در نظر داشته باشید که ناهمواری های ایجاد شده در سطح فلز با سنباده و سوهان کشی از بین میرود.

برای دریافت قیمت ناودانی و قیمت نبشی به صفحات این محصولات مراجعه کنید.

 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ