فولاد فيدار

آشنایی با فرایند تولید تسمه های فولادی

آشنایی با فرایند تولید تسمه های فولادی

برای تولید تسمه های فولادی میتوانیم از روش های مختلفی استفاده کنیم، به طور کلی از تسمه های فولادی میتوانیم در کاربردهای مختلفی از جمله جوشکاری و افزایش مقاومت مقاطع دیگر استفاده کنیم، این مقاطع نیز مانند سایر مقاطع در انواع فابریک، نورد و ماشین کاری در بازار وجود دارند. در این نوشته قصد داریم با تسمه های فولادی آشنا شویم و صفر تا صد عملیات تولید آنها را بررسی کنیم.

 

تسمه فولادی چیست؟

به مقاطع فولادی صاف و ورق مانند که دارای عرض بسیار کمتر در مقایسه با طولشان هستند و به صورت نوار های فلری تولید میشوند تسمه گفته میشود. 

از این مقاطع برای حمل و نقل محصولات و انتقال کالاهای سنگین، بسته بندی و.. استفاده میشود، این مقاطع یا از ورق های فولادی و یا از شمش فولادی ساخته میشوند. همچنین قیمت آهن بر روی قیمت تسمه های فولاد اثر میگذارد.

 

فرآیند ساخت تسمه فولادی

به طور کلی تسمه های فولادی به دو روش تولید و ساخته میشوند

  1. نورد
  2. ناشین کاری

در تولید تسمه با استفاده از روش ماشین کاری از ورق فولادی مانند ورق سیاه به عنوان ماده اولیه استفاده میشود و در تولید تسمه فولادی به روش نورد از شمش فولادی استفاده میشود.

این مقاطع به طور معمول در طول های بین 6 تا 12 متر تولید میشود. اغلب تسمه های فولادی با طول های از 6 تا 12 متر به صورت رول یا تخت تولید میشوند. 

 

انواع تسمه فولادی

 

تولید تسمه با استفاده از روش نورد

برای تولید تسمه های فولادی به روش نورد گرم یا سرد باید از شمش فولادی استفاده میشود، برای محصولاتی که با استفاده از این روش تولید میشوند. از روش های گرم و سرد استفاده میشود. مراحل تولید تسمه های فولادی به روش نورد موراد زیر هستند:

 

پیش گرم کردن

در این روش باید شمش های فولادی را حرارت دهیم تا شکل اولیه آنها تغییر کرده و بتوانیم به آنها شکل دهیم، برای این منظور شمش را تا دمای 1200 درجه سانتی گراد گرم میکنند. 

 

نورد

پس از اینکه شمش فولادی به صورت یک ماده گداخته یا مذاب در آمد باید آن را از بین غلتک عبور دهند تا شکل نهایی آنها تغییر کرده و به صورت صاف تبدیل شود. 

 

خنک شدن

پس از اینکه عملیات های بالا به پایان برسد، دمای مقطع تولید شده بالا خواهد بود و تا 700 درجه سانتی گراد میرسد، پس برای شکل نهایی باید آنها را سرد کنیم، به این منظور باید آنها را در بسترهای خنک در مجاورت هوای خنک قرار دهیم تا خنک شوند. 

 

برشکاری و بسته بندی

پس از اینکه مقاطع تولید شده خنک شدند باید آنها را برش دهیم و به اندازه های سفارش داده شده توسط مشتری و یا اندازه های استاندارد که معمولا بین 6 تا 12 متر هستند برش بزنیم و بسته بندی کرده و به انبار انتقال دهیم. 

 

تولید تسمه فولادی به روش ماشین کاری

در این روش باید از ورق های فولادی مانند ورق سیاه استفاده کنیم، به همین دلیل قیمت ورق سیاه تاثیر مستقیمی بر تغییر قسمت تسمه های فولادی دارد. 

در این روش از رول های ورق استفاده میشود، در مرحله اول باید رول های ورق را باز کنیم و با استفاده از یک دستگاه گیوتین ببریم و به صورت نوارهای نازکی در بیاوریم.

در مرحله اخر به این دلیل که ورق ها به دلیل اینکه رول بودند پس از تولید شدن به تسمه فولادی تاب دارند باید با استفاده از اتو کشی آنها را صاف کنیم.

کیفیت تسمه هایی که به این روش تولید شده باشند به کیفیت ورق ها بستگی دارد. و در صورتی که بخواهیم تسمه های باکفیتی داشته باشیم میتوانیم از ورق روغنی به این منظور استفاده کنیم. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ