فولاد فيدار

کاهش قیمت محصولات فولادی در بازارهای داخلی و جهانی

کاهش قیمت محصولات فولادی در بازارهای داخلی و جهانی

در روزهای گذشته شاهد اصلاح قیمت اغلب زیر مجموعه ‌های فولادی بوده ‌ایم که میلگرد یکی از اصلی ‌ترین این محصولات به شمار می ‌آید و کاهش قیمت بسیار زیادی در آن اعمال شده است. عواملی وجود دارند که تاثیر بسیاری بر اصلاح قیمت ‌ها مخصوصاً در بازار میلگرد گذاشتند که شامل: کاهش قیمت دلار، کاهش نرخ محصولات فولادی در بازارهای جهانی، کاهش تقاضا در فصل رکود فصلی و... می ‌باشند.

کارشناسان و افراد فعال در این حیطه، اعتقاد دارند که بازار میلگرد در وضعیت کنونی در کف قیمت پیشنهادی خود قرار دارد و اکنون زمان مناسبی برای خریداران به شمار می ‌آید. به طور کلی بازار آهن و میلگرد در وضعیت آرام با ثباتی به سر می ‌برند و معاملات نیز در آن ها در حداقل میزان ممکن قرار دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از قیمت کنونی محصولات فولادی در ادامه مطلب همراه ما باشید. 


اصلاح مجدد قیمت ‌ها در بازار آهن 

قیمت میلگرد | فولادفیدار
بیان کردیم که در وضعیت کنونی بازار آهن داخلی در وضعیت آرام و با ثباتی به سر می ‌برد. یکی از مهم ترین این محصولات که دچار اصلاح قیمت شده است، میلگرد می ‌باشد و در حال حاضر در کف قیمت پیشنهادی خود قرار دارد. در حال حاضر کف قیمت پیشنهادی میلگرد در بازار آهن در محدوده ۲۶ الی ۲۶۵۰۰ تومان می ‌باشد. البته در برخی از کارخانه‌ ها نیز کف قیمت میلگرد آجدار به کانال ۲۵ هزار تومان نیز به ازای هر یک کیلوگرم رسیده است. دلیل اصلی این کاهش قیمت، کاهش نرخ دلار و کاهش تقاضا در فصل رکود فصلی می ‌باشند. به نحوی که قیمت دلار در بازار آزاد در حال حاضر در محدوده ۶۴ هزار تومان باقی مانده است و در روز گذشته حدوداً به ۶۳ هزار تومان رسیده است.

البته به جز قیمت دلار پیشنهادهای تناژی از بازارهای خریداری شده ال سی به نوبه خود فشارهای بسیار زیادی را برای کاهش قیمت در بازار میلگرد اعمال کردند. فعالین این حوزه اعتقاد دارند که در حال حاضر بازار میلگرد دارای هیچ‌ گونه حبابی نبوده و در کف قیمت پیشنهادی خود قرار دارد. اما، این که وضعیت کنونی تا چه حد ادامه داشته باشد و در روزهای آتی قیمت ‌ها با ثبات همراه باشند و یا مجدداً افزایشی شوند، به تحولات نرخ ارز و شرایط کلان اقتصادی بستگی دارد. 
برخی از افراد و کارشناسان اعتقاد دارند که کاهش قیمت دلار و بازگشت به کانال ۶۳ هزار تومانی می ‌تواند به ریزش قیمت‌ ها در بسیاری از بازارهای مالی مخصوصاً بازار فولاد اثرگذار باشد. به جز میلگرد ورق ‌های فولادی مخصوصا ورق‌ های گرم نیز تاثیر بسیار زیادی را از نرخ دلار می ‌پذیرند و کاهش قیمت دلار می ‌تواند اثر زیادی را بر روی قیمت ورق ‌های گرم بگذارد. هر افرادی که تصمیم به خرید دارند؛ در حال حاضر باید با رصد دقیق تحولات و بررسی عوامل موثر بر قیمت آن قیمت آهن آلات تصمیمات آگاهانه ‌ای را برای خرید یا فروش اتخاذ نمایند.

هر ساله در سه ماهه اول یعنی فروردین و اردیبهشت و خرداد، فرصتی طلایی برای خرید انواع آهن آلات به شمار می ‌آیند. در حال حاضر نیز این فرصت برای خریداران وجود دارد؛ زیرا، اغلب محصولات دارای روندی اصلاحی و نزولی هستند. به طور مثال: در بازار میلگرد شاهد کاهش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی قیمت آن در تمامی کارخانه‌ های تولید کننده و مبادی ‌های فروش هستیم. البته، در تعدادی از کارخانه ‌ها مثل امیرکبیر و ابرکوه نرخ میلگردهای ساده و آجدار ثابت باقی ماندند. قیمت تیرآهن 14 نیز در اغلب کارخانه ‌ها و شرکت‌ ها دارای روندی کاهشی هستند. به طوری که در کارخانه ذوب آهن اصفهان شاهد کاهش ۵۰ الی ۱۰۰ هزار تومانی قیمت تیرآهن‌ ها بودیم. 


قیمت انواع پروفیل‌ های ساختمانی، پروفیل‌ های مبلی، پروفیل ‌های درب و پنجره، پروفیل‌ های صنعتی و...، نیز در اغلب کارخانه ‌های تولید کننده بین ۲۰۰ الی ۸۰۰ تومان کاهش پیدا کردند. قیمت ورق ‌های سرد و گرم مخصوصا، نرخ ورق سیاه در کارخانه ‌های تولید کننده با کاهش همراه بودند. به طور مثال: قیمت ورق سیاه در کارخانه ‌های فولاد مبارکه و کارخانه اکسین در برخی از ضخامت ‌ها و سایزها بین ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان کاهش یافتند. اما، در کارخانه کاویان قیمت ورق ‌های سیاه و سایر ورق ‌ها با ثبات همراه بودند و هیچ گونه کاهش یا افزایشی برای آن ها گزارش نشده است.

قیمت ورق گالوانیزه | فولادفیدار

قیمت ورق‌  گالوانیزه، قیمت ورق‌ های استیل، قیمت ورق رنگی و روغنی نیز در تعداد زیادی از کارخانه‌ های تولید کننده و شرکت‌ ها با کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی همراه بودند. قیمت انواع لوله‌ ها مثل لوله ‌های مبلی، لوله ‌های داربستی، لوله ‌های مانیسمان و...، نیز در اکثر کارخانه‌ ها و شرکت ‌ها بین ۲۰۰ الی ۸۰۰ تومان کاهش پیدا کردند. در حال حاضر در بازار فولاد که فصلی طلایی برای خریداران به شمار می ‌آید و از فروردین تا خرداد ماه ادامه دارد و برای خریداران بهترین زمان برای تهیه محصولات فولادی می ‌باشد. 
زیرا، همواره در این دوره رفتار انبارداران و دفاتر فروش به طور قابل توجهی تغییر می ‌کند و به نوعی شاهد خالی فروشی، زیر فروشی و منفی فروشی نیز در این بخش‌ ها هستیم. همواره در فصل بهار تقاضا برای خرید فولاد به طور طبیعی کاهش پیدا می ‌کند، زیرا، اغلب پروژه ‌های ساختمانی به خاطر شرایط آب و هوایی، مدام دچار توقف می‌ شوند. با کاهش ساخت و سازها تقاضا برای خرید فولاد نیز به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌ کند. در این فصل انبارداران و دفاتر فروش انبارهایی پر از محصولات فولادی دارند و به دنبال این هستند که سریعاً آن ها را به فروش برسانند.

در روزهای گذشته شاهد بروز اخبار نظامی بودیم که این مورد به نوبه خود باعث بروز تشدید مختلفی در بازار شده بود. اما، در حال حاضر نبود اخبار مثبت در حوزه سیاست در حوزه اقتصاد و یا حتی نبود هیچ گونه مبلغ افزایشی برای دلار، باعث رکود بیشتر در بازار آهن شده است. با وجود رکود در بازار سه ماهه اول سال فرصتی طلایی برای تمامی خریداران به شمار می ‌آیند. زیرا، آن ها می‌توانند محصولات مورد نظر فولادی خود را در کف قیمت و با شرایطی مناسب تهیه نمایند.

به جز سه ماهه اول سال فصل بهار و اون تابستان فصل ساخت و ساز هستند و زمان مناسبی برای استفاده از این فرصت می باشد. رکود فصلی در بازار فولاد پدیده ‌ای است که هر ساله به طور طبیعی رخ می‌ دهد و خریداران می ‌توانند از این فرصت به خوبی استفاده کرده و در آینده سود ببرند. به جز قیمت محصولات فولادی در داخل ایران، در بازارهای جهانی نیز شاهد کاهش قیمت‌ ها مخصوصا قیمت سنگ آهن بوده ‌ایم. 
در حال حاضر قیمت سنگ آهن با ریزش مجدد همراه بوده و به کف قیمت خود یعنی به کانال ۱۱۷ دلار رسیده است. در وضعیت کنونی بازار آهن یکی از کم کشش‌ ترین بازارهای بورس جهانی در هفته‌ های اخیر به شمار می ‌آید و تا حد زیادی سرمایه‌ گذاران بین‌المللی را نسبت به خرید بی میل کرده است. کاهش قیمت حدوداً ۳ درصدی زغال سنگ نیز در بازارهای جهانی طی هفته ‌های اخیر رخ داده است که به نوبه خود توانسته در نرخ تمام شده تمامی آهن آلات در بازارهای جهانی اثرگذار باشد.

لذا، پیش بینی می‌ شود که در هفته ‌های آینده شاهد ریزش بیشتر قیمت‌ ها یا شکل‌گیری رکود نسبی در بازار جهانی آهن آلات باشیم. البته برخی از فاکتورهای مثبت در ماه ‌های آتی ممکن است که رخ دهند و می ‌توانند شرایط فعلی را به طور کامل عوض کنند. یکی از مهم ترین این فاکتورها، تصمیم احتمالی فدرال رزرو آمریکا برای کاهش نرخ بهره بانکی از ماه ژوئن یا جولای می ‌باشد. این تصمیم در صورتی که اجرایی شود، می ‌تواند بخش قابل توجهی از سرمایه‌ های سپرده گذاری شده در بانک ‌های این کشور را به بازارهای دیگر راهی نماید. بانک مرکزی اروپا نیز در وضعیت کنونی در حال بررسی کاهش نرخ بهره بانکی در برای ماه‌ های آتی می ‌باشد. هر یک از این عوامل می ‌توانند به نوبه خود باعث تغییرات مثبت و یا منفی در نرخ محصولات فولادی در بازارهای جهانی در روزها و ماه‌های آتی باشند. 
خلاصه مطلب 
ما در این بخش از مطلب تلاش کردیم تا شما را با وضعیت کنونی قیمت محصولات فولادی در بازار آهن و بازارهای جهانی آشنا کنیم. در حال حاضر نرخ اغلب محصولات فولادی چه در بازارهای داخلی و چه در بازارهای خارجی، دارای روند اصلاحی هستند و کاهش قیمت برای اغلب آن ها گزارش شده است. برای دریافت قیمت ناودانی، قیمت تیرآهن و دیگر محصولات فولادی می ‌توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار کنید. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ