فولاد فيدار

کارخانه های نورد در مرز ضرردهی

کارخانه های نورد در مرز ضرردهی

با وجود بالا رفتن هزینه های عملیاتی کارخانه های نوردی از سال گذشته، روند رو به کاهش قیمت مقاطع طویل در بازار آزاد و بورس کالا موجب شده تا کارخانه های نورد در محدوده ضرردهی قرار گیرند. صرف نظر از اینکه با چه استدلالی این همه مجوز کارخانه نورد مقاطع طویل ایجاد شده و چرا توازن در ایجاد ظرفیت مقاطع تخت و طویل رعایت نشده است، کارخانه های کوچک و بزرگ نوردکار که جزء سرمایه های این مملکت محسوب می شوند با روند فعلی در آستانه ضرردهی و شاید در آینده ای نزدیک تعدیل نیرو و حتی تعطیلی قرار گرفته اند.

محصولات طویل تولیدی کشور این روزها نه در بازار داخلی و نه صادراتی حال و روز خوشی ندارند. از یک سو انتظار خریداران با توجه به مصوبه 7 درصدی وزارت صمت بر مبنای کاهش بیشتر قیمت بنا شده و با معاملات امروز شمش مشخص است که خریداران تا اعلام نرخ جدید قیمت پایه وارد رینگ رقابت نخواهند شد. از سوی دیگر افت قیمت ارز و البته فشار خریداران خارجی برای دستیابی به قیمتهای پایین تر با توجه به کاهش قیمت داخلی باعث شده تا بازار صادراتی نیز از اقبال خوبی برای تولیدکننده برخوردار نباشد. 

متاسفانه علیرغم افت قیمت شمش در بازار بورس کالا، حوزه القایی به تکیه بر فروش منعطف تر و امتیاز عدم عرضه محصول نهایی در بورس توسط خریدار حاضر به پایین آوردن قیمتهای خود نیستند و در حال حاضر پیشنهادات خود را در سطح شمش قوسی و حتی بالاتر ارائه می کنند. امری که باعث هل دادن نوردکار به حاشیه ضرردهی شده است. 

عدم نظارت بر قیمتهای حوزه شمش القایی و الزام عرضه محصول نهایی در بورس در صورت خرید شمش بورسی موجب شده تا نوردکاران بخش خصوصی در تنگنا قرار گیرند. از سوی دیگر، استدلال شمش سازان القایی گران بودن قیمت آهن اسفنجی در بازار داخلی است که چندان بیراه هم نیست.

تولیدکنندگان آهن اسفنجی این روزها با پشت گرمی به عدم الزام عرضه در بورس قیمتهای بالایی را برای محصول خود درخواست میکنند تا جایی که برخی واحدها از آهن اسفنجی 2000 تومانی رونمایی کرده اند. در حالیکه طبق مصوبه وزارتخانه قیمت آهن اسفنجی بایستی 50 درصد قیمت شمش خوزستان باشد که نهایتا 1825 تومان با احتساب ارزش افزوده می باشد. 

متاسفانه بی نظمی در نظارت بر کلیه زنجیره موج میزند و واحدهای کوچک تر اولین قربانیان این سوء تدبیرها هستند. امید است است مسئولین امر صدای بخش خصوصی را که همین حالا هم نفسی برای فریاد ندارد سریعتر شنیده و پیش از دیر شدن به داد آنها برسد. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ