فولاد فيدار

 قیمت آهن و فولاد در هفته سوم اسفند ماه 1402

 قیمت آهن و فولاد در هفته سوم اسفند ماه 1402

بازار آهن در اسفند ماه ۱۴۰۲ با آشفتگی و نابسامانی قابل توجهی همراه است. به طوری که از ابتدای اسفند ماه تا به امروز که در هفته سوم اسفند می‌ باشیم، قیمت اغلب محصولات فولادی مخصوصاً میلگرد روندی افزایشی را در پیش گرفتند. به نحوی که در هفته سوم اسفند ماه شاهد افزایش قیمت ۴ هزار تومانی میلگرد بوده‌ ایم. دلایل بسیاری نیز برای افزایش قیمت وجود دارند که شامل تقاضای اعتباری و نسیه، مکانیزم فعلی، کشف قیمت فولاد، عدم ثبات نرخ دلار و...، می ‌باشند.  این افزایش قیمت به ضرر مصرف کنندگان واقعی بوده و همچنین به بخش‌ های اقتصادی مثل صنعت ساخت و ساز نیز خسارت وارد خواهد کرد. برای آشنایی بیشتر با این موضوع و اطلاع از نرخ روز محصولات فولادی در ادامه مطلب همراه ما باشید. 


قیمت محصولات فولادی در بازار آهن 


در روز گذشته که هفته سوم اسفند ماه آغاز شد، شاهد افزایش قابل توجه قیمت آهن آلات به ویژه در رابطه با میلگرد و تیرآهن بوده ‌ایم. با این حال، این افزایش قیمت شامل حال تمامی کارخانه‌ ها و مبادی‌ های فروش نبوده و ثبات قیمت در برخی مبادی‌ های فروش گزارش شده است. در بازارهای دیگر مثل بازار ارز نیز شاهد افزایش قیمت دلار بوده ‌ایم. به طوری که نرخ دلار در روز شنبه مجدداً از کانال ۵۸ هزار تومان به ۵۹۷۰۰ تومان رسیده بود و این بیانگر افزایش قیمت نرخ دلار در هفته سوم اسفند ماه می ‌باشد. کف قیمت میلگرد در روز شنبه ۱۲ اسفند تقریباً بین ۲۵۳۰۰ تا ۲۶ هزار تومان بوده است. از اواخر آبان ماه تا به امروز، تقریبا قیمت میلگردهای ساده و آجدار به طور میانگین ۴ هزار تومان افزایش یافته ‌اند. به طور مثال: قیمت میلگردهای ساده و آجدار در اواخر آبان ماه در کارخانه نیشابور حدوداً ۲۲ هزار تومان گزارش شده بود. اما، از اوایل آذر ماه تا به امروز که هفته سوم اسفند ماه می ‌باشد، شاهد افزایش تدریجی قیمت میلگرد در کارخانه ‌های مختلف مخصوصاً کارخانه نیشابور بوده ‌ایم. 
در حال حاضر قیمت میلگرد در این کارخانه در مرز 26 هزار تومان قرار گرفته است. همچنین قیمت میلگرد در کارخانه میانه نیز در اواخر آبان ماه حدوداً ۲۱ هزار تومان بود و از ابتدای آذر تا به امروز افزایش تدریجی را تجربه کرده است. به طوری که در حال حاضر قیمت میلگرد در کارخانه میانه ۲۶۲۰۰ تومان گزارش شده است. به راحتی با یک مقایسه ساده می‌ توان قیمت میلگرد در اسفند ماه سال جاری و سال گذشته را مقایسه نموده و به راحتی افزایش قیمت‌ ها را مشاهده نمود. از آذر ماه تا به امروز دلایل مختلفی منجر به افزایش قیمت میلگرد شدند که از جمله مهم ‌ترین آن ها شامل: افزایش قیمت دلار، افزایش تقاضا برای میلگرد در آستانه عید نوروز، افزایش نرخ مواد اولیه تولید کننده میلگرد و...، می ‌باشند. بر همین اساس، پیش‌ بینی می ‌شود که در روزهای آتی نیز شاهد افزایش بیشتر قیمت میلگرد در بازار آهن باشیم. البته، علاوه بر کارخانه ‌های تولید کننده در مبادی ‌های فروش نیز نرخ میلگرد افزایش چشمگیری را تجربه کرده است. علاوه بر این محصول، تیرآهن نیز در اغلب کارخانه ‌های تولید کننده و مبادی ‌های فروش از اوایل اسفند تا به امروز روندی افزایشی را طی کرده است. 
به طور مثال: قیمت تیرآهن در کارخانه ذوب آهن اصفهان در روز گذشته به ازای هر شاخه ۵۰ الی ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. علاوه بر کارخانه ذوب آهن اصفهان، اغلب کارخانه ‌های تولید کننده تیرآهن در ایران و برخی شرکت‌ ها و مبادی ‌های فروش نیز نرخ تیرآهن را با روندی افزایشی اعلام کرده اند. انواع پروفیل‌ ها نیز که محصولات مهم در بازار آهن به شمار می‌ آیند، از اوایل آذر ماه تا به امروز روندی افزایشی را طی کردند. به طوری که از اوایل آذر ماه تا به امروز تقریبا تمامی پروفیل ‌ها افزایش ۶ الی ۷ هزار تومانی را پشت سر گذاشتند. به طور مثال: قیمت پروفیل در کارخانه نیکان با ضخامت ۲ میلی‌ متر در اوایل آذر ماه حدوداً ۳۴ هزار تومان بود ولی در روز گذشته در مرز ۴۲ هزار تومان قرار داشت که این بیانگر افزایش تقریبی ۷ هزار تومانی نرخ پروفیل در این کارخانه می‌ باشد. البته، سایر کارخانه ‌های تولید کننده پروفیل نیز نرخ محصولات خود را با روندی افزایشی در روز گذشته اعلام کردند. بهتر است بدانید که در هفته اول اسفند ماه ۱۴۰۲ بازار آهن و فولاد با چالش ‌ها و تناقضات مختلفی مواجه شده بود. 
در واقع هفته اول اسفند تقاضای واقعی ضعیف شده بود که دلیل اصلی آن عدم رونق در بخش ساخت و ساز بوده است. از سمت دیگر نیز تقاضای اعتباری و نسیه به خصوص در بورس کالا با استفاده از معاملات ال سی رونق چشمگیری داشت. این تقاضای اعتباری در کنار مکانیزم فعلی کشف قیمت در بورس کالا توانسته تا بر نرخ محصولات فولادی در بازار آهن اثر گذاشته و در نهایت منجر به افزایش قیمت‌ ها شده است. هم اکنون که در هفته سوم اسفند هستیم، همچنان شاهد تقاضای واقعی و رونق گرفتن معاملات نیستیم و می ‌توان گفت با توجه به عدم رونق در بازار آهن، تقاضای اعتباری و نسیه همچنان در روزهای پایانی اسفند نیز افزایش پیدا کرده است. این تقاضا به خاطر انتظارات تورمی و همچنین تمایل به خرید در قیمت ‌های پایین ‌تر نسبت به سال آینده و پس از تعطیلات نوروز می ‌باشد. اما، اغلب مبادی‌ های فروش به خاطر عدم ثبات بازار و همچنین ریسک بالا در حال حاضر از فروش نسیه خودداری می‌ نمایند.
قیمت ‌ها در بورس کالا نیز در شرایط فعلی بر اساس معاملات شمش ال سی و همچنین مکانیزم فعلی کشف قیمت مشخص می گردند. این مکانیزم همواره به نفع شرکت‌ های بزرگ تولید کننده فولاد بوده است. زیرا، آن ها می‌ توانند با استفاده از تقاضای اعتباری و نسیه قیمت محصولات فولادی را تا حد زیادی افزایش دهند. به طور کلی تمامی دلایلی که بیان کردیم موجب شده‌ اند تا بازار آهن در اسفند ماه با نوسانات آشفتگی و بی‌ قاعدگی همراه باشد. بر خلاف تولید کنندگان بزرگ فولاد این وضعیت به ضرر مصرف کنندگان واقعی در بازار آهن است. زیرا، آن ها مجبور هستند تا مبالغ ‌های زیادی را برای خرید آهن آلات پرداخت کنند. البته، علاوه بر بازار فولاد در بازار بورس کالا نیز شاهد افزایش قیمت‌ های محصولات مختلف، مخصوصاً میلگرد و آهن اسفنجی و شمش هستیم. افزایش قیمت ‌ها در بورس کالا هم دلایل بسیار زیادی دارد که از جمله مهم ‌ترین آن تقاضای اعتباری و نسیه می ‌باشد. دولت باید برای جلوگیری از ضرر مصرف کنندگان و خریداران واقعی و همچنین جلوگیری از ضرر بخش‌ های اقتصادی مثل: صنعت ساخت و ساز، تدابیری را برای این موضوع اندیشد. در واقع، دولت و بازارساز می ‌تواند برای کنترل قیمت‌ ها از مصرف کنندگان واقعی حمایت کرده و همچنین وضعیت با ثباتی را در بازار فولاد بورس کالا مهیا کند.
خلاصه مطلب
 ما در این بخش از مطلب تلاش کردیم تا هر یک از شما عزیزان را به طور کامل و مفصل با وضعیت کنونی بازار آهن و بورس کالا آشنا کنیم. در وضعیت کنونی اغلب محصولات فولادی مخصوصاً میلگرد روند افزایشی را در پیش گرفته ‌اند و تقریباً از اوایل آذر ماه تا به امروز نرخ میلگرد پروفیل و...، بین 4000 الی 7000 تومان افزایش قیمت را تجربه کردند. به طوری که قیمت میلگرد تقریباً ۴۰۰۰ تومان و قیمت پروفیل ‌ها نیز تقریباً ۷ هزار تومان افزایش یافته ‌اند. اگر می‌ خواهید تا به صورت روزانه از نرخ محصولات فولادی اطلاع پیدا کنید و یا برای خرید هر یک از این محصولات اقدام کنید، می ‌توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار نمایید.


 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ