فولاد فيدار

علت گرانی آهن در روزهای پایانی

علت گرانی آهن در روزهای پایانی

در اخبار روزهای گذشته بیان کردیم که قیمت آهن آلات از هفته دوم بهمن تا به امروز روند افزایشی را در پیش گرفتند. کارشناسان فعالین این حوزه پیش بینی می‌ کنند که این افزایش قیمت تا پایان سال ادامه داشته باشد. عوامل مختلفی در این روند نقشی اساسی را ایفا کردند که از جمله مهم‌ ترین آن ها افزایش قیمت دلار، قطع شدن گاز، کارخانه ‌های تولید کننده فولاد، کاهش عرضه محصولات فولادی در بازارها، افزایش تقاضا، انتظارات تورمی و همچنین کاهش عوارض صادراتی می‌ باشند. هر یک از این عوامل به نوبه خود افزایش قیمت محصولات فولادی و یا افزایش قیمت مواد اولیه تولید کننده فولاد اثر گذاشتند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با عوامل اصلی گرانی قیمت در روزهای پایانی سال در ادامه مطلب همراه ما باشید.


دلایل اصلی گرانی قیمت آهن و فولاد


در هفته ‌های اخیر قیمت اغلب زیر مجموعه ‌های آهن آلات افزایش چشمگیری را تجربه کردند. پیش بینی می ‌شود که این افزایش قیمت تا پایان سال ۱۴۰۲ ادامه پیدا کند. عوامل متعددی بر این موضوع اثر گذاشتند که یکی از مهم ‌ترین آن ها افزایش قیمت ارز می ‌باشد. قیمت دلار به طور کلی در سال ‌های اخیر افزایش قابل توجهی پیدا کرده و این عامل به طور مستقیم بر افزایش قیمت مواد اولیه و همچنین تجهیزات مورد نیاز برای ساخت فولاد اثر گذار می ‌باشد. در واقع، هر چه نرخ دلار افزایش پیدا کند، به همان میزان قیمت فولاد نیز افزایش پیدا می‌ کند. نخستین روز هفته سوم اسفند ماه قیمت دلار مجدداً روند افزایشی در پیش گرفته و تا کانال ۶۰ هزار تومان نیز رسیده است. این میزان افزایش قیمت دلار در طی دو ماه اخیر بسیار عجیب بوده و این عامل باعث شده تا نرخ تمامی زیر مجموعه آهن آلات نیز افزایش پیدا کنند. عامل دیگر مربوط به قطع شدن گاز کارخانه ‌های تولید کننده فولاد می ‌باشد. در کشورمان ایران هر ساله در فصل زمستان کارخانه‌ های تولید کننده فولاد با مشکل قطعی گاز، مواجه هستند. 

قیمت میلگرد |قیمت تیرآهن | فولادفیدار
قطع شدن گاز در بخش فولاد باعث می ‌شود تا تولید محصولات فولادی تا حد زیادی کاهش پیدا کند که کاهش میزان تولیدات، به نوبه خود باعث افزایش نرخ آهن آلات می‌ شود. عامل دیگر مربوط به کاهش عرضه می ‌باشد و زمانی که گاز کارخانه ‌های فولاد قطع شود، تولیدات آن ها تا حد زیادی کاهش پیدا می ‌کند که میزان عرضه محصولات فولادی کم می ‌شود و این مورد باعث افزایش نرخ محصولات می‌ گردد. البته، منظور از کاهش عرضه می‌ توان به کمبود مواد اولیه، فرسودگی تجهیزات، ناتوانی در تامین قطعات و سایر موارد نیز اشاره کرد. دلیل اصلی دیگر افزایش قیمت مربوط به افزایش میزان تقاضا در بازار آهن و بازار بورس کالا می ‌باشد. از جمله عواملی که می‌ تواند به افزایش تقاضا منجر گردد، افزایش قیمت مسکن، افزایش سرمایه گذاری در صنعت ساختمان سازی و همچنین افزایش پروژه‌ های عمرانی هستند. در واقع، این موارد باعث شده ‌اند تا افزایش تقاضا در بازار روندی صعودی در پیش بگیرد و همین مورد منجر به افزایش نرخ محصولات فولادی گردد. همواره در چنین اوضاعی اغلب انبارداران برای حفظ موجودی انبار خود و همچنین تکمیل محصولاتشان، به خرید میلگرد و آهن روی می ‌آورند. این مورد به نوبه خود باعث می‌ شود تا تقاضای خرید محصولات افزایش یافته و در نتیجه نرخ میلگردی و... نیز روند صعودی داشته باشند. 
انتظارات تورمی که در بازار رخ داده یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت آهن آلات می‌ باشند. هر ساله زمانی که مردم جامعه انتظار دارند که نرخ محصولات افزایش پیدا کند، طبیعتاً این انتظار به واقعیت تبدیل می ‌شود. در حال حاضر نیز مردم انتظار دارند که قیمت محصولات فولادی در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کند که این موضوع به افزایش نرخ فولاد در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ نیز منجر شده است. کاهش عوارض صادراتی زنجیره فولاد یکی دیگر از فاکتورهای اثر گذار در افزایش قیمت محصولات فولادی می‌ باشد. زیرا، کاهش عوارض صادراتی منجر به افزایش صادرات مواد اولیه و همچنین کاهش عرضه داخلی می ‌شود که این موضوع به نوبه خود باعث افزایش نرخ زیر مجموعه‌ های آهن آلات می ‌گردد. با توجه به شرایط کنونی، پیش‌ بینی می‌ شود که قیمت آهن آلات در روزهای پایانی اسفند ماه و همچنین در سال ۱۴۰۳ افزایش قابل توجهی داشته باشند. لذا، کارشناسان و فعالین این حوزه توصیه می ‌کنند که مصرف کنندگان و خریداران واقعی برای تهیه آهن آلات در سال ۱۴۰۳ برنامه‌ ریزی دقیقی داشته باشند. همچنین، مصرف کنندگان و خریداران واقعی باید از نوسانات روز آهن آلات اطلاع داشته و بتوانند پیش‌ بینی‌ های دقیقی در این زمینه داشته باشند. 


قیمت محصولات فولادی در روزهای پایانی سال


گزارش ‌ها و آمارها به راحتی بیانگر این هستند که در اوایل اسفند تا امروز افزایش قابل توجهی از نرخ آهن آلات ثبت شده است. به طوری که قیمت میلگرد آجدار در اسفند ماه در اغلب کارخانه ‌های تولید کننده بین ۲۰۰ الی ۱۰۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است. قیمت کنونی میلگرد در کارخانه میانه ۲۶۶۰۰ تومان، قیمت میلگرد در کارخانه نیشابور ۲۶۱۱۰ تومان و قیمت میلگرد در کارخانه ذوب آهن اصفهان ۲۷۲۰۰ تومان اعلام شده است. به طور کلی نرخ میلگرد آجدار و ساده در روز گذشته بین ۲۵۷۰۰ الی ۲۷ هزار تومان اعلام شده است. قیمت روز تیرآهن نیز در اغلب کارخانه ‌های تولید کننده بین ۵۰ الی ۱۵۰ هزار تومان افزایش یافته است. قیمت تیرآهن ۱۴ در هر کیلو تقریباً ۳۴ هزار تومان و قیمت تیرآهن سایز ۲۲ تقریبا در هر کیلو ۳۷ هزار تومان اعلام شده است. قیمت روز انواع ورق ‌ها نیز در اغلب مبادی ‌های فروش و کارخانه ‌های تولید کننده، روند افزایشی را در پیش گرفتند. به طوری که قیمت ورق سیاه در کارخانه فولاد مبارکه و کاویان بین ۵۰۰ الی ۷۰۰ تومان افزایش یافته است. البته، قیمت ورق سیاه در کارخانه ‌های اکسین و گیلان با ثبات قیمت همراه بودند.

قیمت تیرآهن | فولادفیدار
قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق روغنی، قیمت ورق شیروانی و سایر ورق ‌های سرد و گرم نیز در اغلب کارخانه ‌های تولید کننده و شرکت‌ ها و مبادی ‌های فروش بین ۱۰۰ الی ۶۰۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کردند. نرخ روز انواع پروفیل‌ های مبلی، نرخ روز انواع پروفیل‌ های آلومینیومی و انواع پروفیل ‌های آهنی نیز در اغلب کارخانه ‌ها بین ۱۰۰ الی ۱۰۰۰ تومان افزایش داشتند. به طور مثال: قیمت قوطی پروفیل ۲ میلی متری در کارخانه فولاد مبارکه و همچنین در برخی مبادی ‌های فروش بین ۴۳۵۰۰ تومان تا ۴۴ هزار تومان برآورد شده است. انواع لوله ‌های درزدار و بدون درز نیز به تبعیت از کل بازار روندی افزایشی را در پیش گرفتند. به طوری که قیمت روز انواع لوله ‌های مانیسمان، قیمت روز انواع لوله ‌های داربستی، قیمت روز انواع لوله ‌های صنعتی و...، نیز در اغلب کارخانه‌ های تولید کننده بین ۱۰۰ الی ۱۰۰۰ تومان افزایش یافتند. همچنین، از اوایل اسفند تا به امروز اغلب کارخانه‌ های تولید کننده نبشی و ناودانی و سپری نیز نرخ محصولات خود را بین ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ تومان افزایش دادند. البته کارخانه جاوید بناب که یکی از مهم ‌ترین تولیدکنندگان نبشی و ناودانی به شمار می ‌آید، قیمت محصولات خود را با ثبات اعلام کرده است. 
خلاصه مطلب
ما در این بخش از مطلب تلاش کردیم تا شما را با دلایل اصلی گران شدن آهن و فولاد در روزهای پایانی سال آشنا کنیم. تقریبا از هفته دوم بهمن ماه تا به امروز نرخ تمامی زیر مجموعه ‌های آهن آلات روندی افزایشی را در پیش گرفته ‌اند و هر یک بین ۱۰۰۰ تا ۴ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کردند. اگر می ‌خواهید تا برای خرید آهن و فولاد اقدام کنید، هم اکنون زمان مناسبی برای این کار می ‌باشد و شما می‌ توانید با پرداخت کمترین مبلغ، با کیفیت ‌ترین محصولات را از فولاد فیدار خریداری کنید. اگر سوالی در این زمینه دارید و یا می ‌خواهید از نرخ روز هر یک از محصولات فولادی مطلع شوید، می ‌توانید با همکاران ما ارتباط برقرار کنید. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ