فولاد فيدار

ورق لچکی چیست و انواع آن کدامند؟

ورق لچکی چیست و انواع آن کدامند؟

ورق لچکی به نوعی یک ورق فولادی است که در طی فرایندی به لچکی آهن تبدیل می شود. این محصول از نظر ظاهری شبیه به مثلث بوده و شکل ظاهری سه گوشی دارد. البته، گاهی اوقات آن را چهار گوش و شبیه به مربع یا مستطیل نیز طراحی و تولید می کنند که در این صورت به آن لچکی پلاک گفته می شود. این ورق از نظر جنس و پیکربندی انواع مختلفی دارد که تمامی آن ها وظیفه افزایش استحکام و مقاومت سازه را برعهده دارند. به نوعی انواع ورق های لچکی برای تقویت مفصل بین قطعات فلزی، مورد استفاده قرار می گیرند. ورق لچکی که از جنس ورق گالوانیزه به تولید رسیده باشد، مقاومت زیادی در برابر رطوبت دارد؛ اما، سایر آن ها با نفوذ رطوبت فورا دچار خوردگی یا زنگ زدگی می شوند. لذا، باید مراقبت های لازم برای پیشگیری از این موضوع به عمل آیند. برای آشنایی بیشتر با این محصول در ادامه مطلب همراه ما باشید. 


ورق لچکی چیست؟


ورق لچکی (gusset plate) یکی از محبوب ترین ورق های فولادی به شمار می آید که برخی از افراد آن را با نام ورق پشت ‌بند فلزی نیز می شناسند. این ورق از ضخامت بسیار کمی برخوردار بوده و از نظر ظاهری در اشکال هندسی مختلفی مثلث، مربع و مستطیل تولید می گردد. رایج ترین شکل ورق لکچی، مثلث بوده و اغلب آن را برای تقویت اتصالات مختلف در سازه ها، مصرف می کنند. شکل مربع یا مستطیل این محصول که به آن پلاک گفته می شود نیز به عنوان یک ابزار اتصال برای افزایش استحام و مقاومت سازه، مورد استفاده قرار می گیرد. انواع ورق های لچکی در سایز و ابعاد مختلفی ساخته می شوند که این میزان باید بر اساس استانداردهای ملی و بین المللی باشد. بر اساس استاندارد ملی، ضخامت این ورق باید بین ۲ الی ۱۰ میلی متر و قطر ۱۰*۱۰ سانتی متر باشد. درصورتی که لازم باشد تا از این ورق در سازه های سنگین و پروژه های بزرگ استفاده شود، باید آن را در ابعاد بزرگ تری ساخت. 


آشنایی با انواع ورق لچکی 


ماده اصلی تشکیل دهنده ورق لچکی، فولاد است؛ اما، گاهی از برخی دیگر از عناصر و ورق ها نیز برای ساخت این محصول استفاده می کنند که متداول ترین آن ها شامل موارد زیر هستند:

 

  •     ورق سیاه: یکی از ورق هایی که برای ساخت لچکی مورد استفاده قرار می گیرد، ورق سیاه است. زیرا، ورق سیاه دارای مقاومت بالایی در برابر هر گونه عواملی بوده و به همین خاطر ورق لچکی تولید شده از آن نیز از مقاومت بالایی برخوردار خواهد بود. علاوه بر این، ورق سیاه از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می باشد و هزینه زیادی برای تولید ورق لچکی را دربرنخواهد داشت. اغلب اوقات از این محصول برای اتصال تیرآهن هاش یا اجرای سقف سوله یا جرثقیل سقفی و... استفاده می کنند. 
  •     ورق روغنی و ورق گالوانیزه: به جز ورق سیاه، برای ساخت لچکی از ورق روغنی و گالوانیزه نیز استفاده می کنند. گاهی اوقات تولیدکنندگان فقط از ورق روغنی استفاده می کنند که در این صورت لچکی ها فقط در صنعت پل سازی، کاربرد دارند. اما، اگر از ترکیب گالوانیزه و ورق روغنی برای ساخت لچکی استفاده کنند، می توان آن را در هر صنعتی مصرف نمود. زیرا، ورق گالوانیزه به خاطر پوششی که دارد، از مقاومت زیادی نیز برخوردار بوده و در نتیجه موجب افزایش استجما و مقاومت ورق لچکی نیز می شود. 
  •     ورق آلومینیومی: چهارمین ماده ای که برای تولید ورق لچکی مورد استفاده قرار می گیرد، ورق آلومینیومی می باشد. این محصول از نظر ظاهری بسیار زیبا بوده اما، مقاومت بسیار کمی دارد. به همین دلیل از آن در صنعت ساختمان سازی و فقط برای نماهای داخلی یا بیرونی استفاده می کنند. 
  • انواع لچکی بر اساس نوع پیکربندی
  • هر یک از انواع لچکی ها علاوه بر این که از نظر جنس مواد اولیه با هم فرق دارند، از نظر پیکربندی نیز با هم متفاوت می باشند که تعدادی از آن ها عبارتند از: 
  •    لکچی نوع فشرده:  این محصول همواره بین ۲ قطعه اتصال‌ دهنده و با زاویه‌ قائم ساخته شده و اغلب از آن در صنعت ساختمان سازی و در بخش های مختلف، استفاده می کنند. 
  •     لچکی نوع غیرفشرده:  نوع غیرفشرده در میان ۲ قطعه قرار می گیرد و از طریق ایجاد زاویه ‌ای بازتر، در حالت قائم قطعات را به هم وصل می کند. این نوع از لچکی مقاومت زیادی در برابر خوردگی دارد و می توان از آن سالیان سال استفاده کرد. اصلی ترین کاربرد لچکی غیرفشرده در افزایش مقاومت سازه ها می باشد. 
  •     لکچی نوع گسترده:  تولیدکنندگان برای ساخت این محصول از چند قطعه مختلف استفاده کرده و آن ها را به طور همزمان و یکنواخت به هم متصل می کنند. ساخت این محصول به دقت و دانش زیادی نیاز دارد و کاربرد آن در صنایع ساختمان سازی، سدسازی، پل سازی و ... می باشند. 


انواع ورق لچکی از طریق چه روش هایی ساخته می شوند؟


برای تولید انواع این ورق ها، روش های مختلف و همچنین ابزارهای مختلفی وجود دارند که بر اساس نوع نیاز، استفاده می شوند. برای ساخت این ورق ها باتدا باید ماده اولیه انتخاب شده و بر اساس ابعاد و اندازه های مورد نظر، برش زده شوند. اغلب تولیدکنندگان برای برش زدن ورق ها باید از دستگاه هایی نظیر: گیوتین، لیزر و.. استفاده کنند. برشکاری ورق های فولادی، آلومینیومی و... از طریق دو روش گرم و سرد انجام می شود. در روش سرد، از دستگاه گیوتین استفاده کرده و با اعمال نیروی برشی بسیار زیادی آن ها را از هم جدا می کنند. اما در روش گرم همان طور که مشخص است از حرارت برای برش زدن استفاده می کنند. 
در این روش، از لیزر یا از هوابرش بهره گرفته و محل مورد نظر را با از طریق اعمال حرارت بالا، ذوب کرده و ورق ها را از هم گسسته می کنند. گاهی اوقات در روش گرم نیاز است تا ضخامت ورق کم شود که در این صورت از دستگاه گیوتین نیز استفاده می کنند. اما، اگر نیازی به کم کردن ضخامت ورق نباشد، همان لیزر یا هوا برش را مصرف می نمایند. پس از ایجاد برش در ورق ها، نوبت به مرحله بعدی یعنی متصل کردن آن ها به هم و ساخت لچکی فرا می رسد. بر اساس شکلی که لکچی دارد(مثلث، مربع یا مستطیل) سوراخ ‌هایی را بر روی ورق به وجود آورده و پس از آن فرآیند پرچینگ آغاز می شود. البته، برای متصل کردن ورق ها به هم می توان آن ها را به هم جوش زد و یا از پیچ و مهره برای این کار استفاده کرد. 


انواع لچکی چه کاربردی دارند؟ 


این محصول فولادی کاربردهای زیادی در صنایع سنگین دارد که اصلی ترین آن، صنعت ساخت و ساز می باشد. در واقع، از این محصول در بخش های مختلفی از یک ساختمان استفاده می کنند که شامل موارد زیر است:

  •  
  •     در متصل کردن انواع تیرآهن ها
  •     برای تقویت کردن خرپاهای سقف، اعضای خرپا و آب ‌بندها
  •     برای متصل کردن برخی از ستون ها به صفحه
  •     برای تقویت سازه در محل اتصال تیرهای اصلی و تیرهای فرعی به ستون 
  •     برای تقویت اتصالات برخی از اجزای پل ها 
  •     برای افزایش مقاومت سازه ‌هایی با وزن بالا


روش های پیشگیری از زنگ زدن ورق لچکی 


ورق لچکی به خاطر این که ماده اولیه فولادی دارد، ممکن است اگر در معرض رطوبت قرار گیرد، دچار خوردگی و یا زنگ زدگی شود. برای پیشگیری از این کار باید هرگز از آن ها در آب و هوایی مرطوب و شرجی استفاده نشود. برای چلوگیری از بروز این مشکل می توان از یک سیستم تهویه هوا مناسب استفاده کرد. علاوه بر این، می توان پوشش های مناسبی از جنس گالوانیزه، اپوکسی و... بر روی ورق ها ایجاد نموده و از زنگ زدن آن ها پیشگیری کرد.
خلاصه مطلب
ما در این بخش تلاش کردیم تا شما را با ورق لچکی آشنا کرده و انواع آن را نیز معرفی نماییم. این ورق یکی از پرکاربردترین ها در صنعت ساختمان سازی می باشد و اغلب از آن برای تقویت یک سازه استفاده می کنند.  قیمت این محصول نیز تحت تاثیر نرخ روز ورق های فولادی بوده و دائما در حال تغییر می باشد. لذا، اگر در رابطه با این ورق سوالی دارید و یا می خواهید از قیمت روز انواع ورق مطلع شوید، می توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار کرده و از آن ها در این زمینه یاری بگیرید. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ