فولاد فيدار

میلگرد HSD  چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

میلگرد HSD  چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

میلگردها در سه نوع ساده و آجدار و HSD تولید می ‌شوند که نوع سوم به نوعی تقریباً همان میلگرد آجدار است؛ اما، استحکام آن بیشتر می ‌باشد. میلگرد HSD یکی از مقاوم‌ ترین و مستحکم ‌ترین میلگردها به شمار می ‌آید که طول عمر و دوام آن در مقایسه با سایر محصولات بسیار زیاد است. در واقع، این محصول می ‌تواند فشار و تنش زیادی را تحمل کرده و دچار هیچ گونه شکستگی یا آسیب نشود. از این محصول در صنایع مختلف مخصوصاً در صنعت ساختمان سازی استفاده می ‌کنند. ساخت این محصول معمولاً به دو روش نورد گرم و چرخش سرد انجام می ‌شود و دارای ویژگی ‌های منحصر به فردی می ‌باشد که شامل: استحکام زیاد، قابلیت چکش‌ خواری، تحمل فشار و تنش و کشش بالا و... هستند. برای آشنایی کامل با این محصول در ادامه مطلب همراه ما باشید. 


آشنایی با انواع دسته بندی های میلگردها  


بیان کردیم که میلگردها به صورت کلی در سه دسته ساده و آجدار و HSD تولید می ‌شوند. همواره به میلگردهایی که سطح بدنه آن صاف بوده و هیچ گونه شیار یا برجستگی بر روی سطح آن ها وجود ندارد، ساده گفته می ‌شود. البته، برخی از افراد به میلگردهای ساده؛ میلگرد صنعتی نیز می‌ گویند. از نوع ساده می ‌توان در تمامی صنایع مخصوصاً در صنعت ساختمان ‌سازی و در بخش‌ های مختلف یک سازه استفاده کرد. میزان مقاومت و استحکام نوع ساده در مقایسه با دو نوع دیگر، بسیار کم است و همچنین می ‌توان به راحتی بر روی آن عملیات جوشکاری یا خمکاری را انجام داد. دسته دوم مربوط به نوع آجدار است و در سطح بدنه آن شیارها و برجستگی ‌ها فرورفتگی ‌هایی وجود دارد که به این برجستگی ‌ها آج گفته می ‌شود. میلگردهای آجدار در مقایسه با نوع ساده، از مقاومت و استحکام زیادی برخوردارند. 
رایج ‌ترین شیوه ساخت میلگرد آجدار، روش نورد گرم است و همواره از این محصولات برای پیوستگی بین بتن و سازه و مواردی از این قبیل، استفاده می ‌کنند. خود میلگرد آجدار دارای انواع مختلفی است که سه دسته از اصلی ‌ترین آن ها شامل: میلگرد آجدار مرکب؛ میلگرد آجدار مارپیچی و نوع جناغی می ‌باشند. دسته سوم که افراد کمی آن را می ‌شناسند، میلگرد hsd نام دارد که این محصول در مقایسه با دو نوع قبلی، از مقاومت و استحکام بسیار زیادی برخوردار است و همواره هدف اصلی از استفاده آن، تقویت سازه ‌ها می‌ باشد. برخی از افراد فکر می ‌کنند که میلگرد  HSDهمان آجدار است؛ اما این یک تفکر کاملاً نادرست می ‌باشد و این دو با هم تفاوت ‌های بسیار زیادی دارند. میلگرد hsd علاوه بر این که از مقاومت بیشتری برخوردار است؛ روش تولید آن نیز با نوع آجدار متفاوت است. به نوعی که آن را از طریق روش‌ های نورد ‌گرم و چرخش سرد به تولید می ‌رسانند.
 اغلب اوقات از این محصول در صنعت ساختمان سازی و در بتن ‌های مسلح استفاده می ‌کنند تا استحکام آن را در برابر فشارها و کشش‌ ها افزایش دهند. در واقع، در نوع  HSDخاصیت کششی وجود دارد و با استفاده از آن در بتن‌ ها می ‌توان تا حد زیادی از ترک خوردن خود بتن و اطراف بتن پیشگیری کرد. اگر در یک سازه از این محصول استفاده کنند، دیگر نیازی به استفاده از انواع میلگردهای تقویتی نیست. به همین دلیل، تمامی هزینه‌ های مربوط به ساخت و ساز کاهش پیدا می ‌کند. این نوع از میلگرد اغلب در سایزهای ۴ الی ۵۰ میلی متر تولید شده و دارای قیمت بالاتری نسبت به نوع ساده و آجدار می ‌باشد.


میلگرد  HSDچه ویژگی‌ هایی دارد؟


 میلگرد hsd دارای ویژگی ‌های بسیار زیادی است که از جمله مهم ‌ترین آن ها شامل: استحکام خمشی بالا، استحکام کششی بالا، قابلیت اجرای عملیات خمکاری و جوشکاری، شکل پذیری بالا و سریع، سبک بودن وزن، قابلیت چسبندگی و اتصال بالا و...، می ‌باشند. در ساخت این محصول، همواره میزان کربن مورد استفاده شده بسیار کم است که این مورد باعث می ‌شود تا بتوان از آن در بخش‌ های مختلف استفاده کرد. اصلی ‌ترین کاربرد این محصول در صنعت ساختمان سازی است اما، از آن در ساخت سوله ‌ها، ساخت پل‌ ها، ساخت مجتمع ‌های تجاری و برخی پروژه‌ های سنگین نیز استفاده می ‌کنند. دلیل اصلی استفاده از این میلگرد در تمامی موارد ذکر شده، افزایش استحکام سازه ها و تقویت آن ها می ‌باشد.


میلگرد  HSDچگونه تولید می ‌شود؟


 برای ساخت این میلگرد معمولاً تولید کنندگان از دو روش استفاده می‌ کنند که شامل روش نورد گرم و روش چرخش سرد می ‌باشند. برای تولید این میلگرد تمامی کارخانه ‌ها باید از جدیدترین ابزارآلات و آخرین تکنولوژی های روز دنیا استفاده کنند. زیرا، کیفیت این میلگرد از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر کیفیت آن کم باشد؛ نمی ‌توان از آن استفاده کرد. میلگرد hsd همواره در گرید‌های مختلفی تولید می ‌شود که شامل: گرید ۵۰۰، گرید ۴۱۵ و گرید ۵۵۰ و....، هستند. به طور کلی برای تولید این میلگرد در گرید‌های مختلف از تکنولوژی میکرو آلیاژ سازی و میلگردهای تقویت شده و فولادهای مستحکم استفاده می ‌کنند. برای ساخت این محصول، ابتدا فولادها و آلیاژ‌های تقویت شده و مستحکم را با هم ترکیب کرده و سپس در کوره‌ های بسیار داغ با حرارت بالا قرار می ‌دهند. پس از گذشت مدت زمان مشخصی وقتی که فولادها به خوبی ذوب شدند، آن ها را از کوره خارج کرده و سپس در قالب ‌های مخصوصی می‌ ریزند. 
سپس، آن ها را بر اساس استاندارد برش می‌ زنند و پس از آن با کمک پیچش مکانیکی میله، دنده ‌های مارپیچی را بر روی بدنه میلگرد  HSDبه وجود می ‌آورند تا موجب افزایش استحکام آن شوند. در واقع، وجود این دنده ‌های مارپیچ بر سطح بدنه میلگرد، موجب می ‌شود تا بتوان از آن به عنوان جایگزین میلگردهای تقویتی استفاده کرد. در مرحله نهایی، نیز میلگردها را در تعداد و ابعاد مورد نظر بسته ‌بندی کرده و در بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌ کنند. به خاطر این که در تولید این میلگرد از ابزارها و دستگاه ‌های بسیار جدیدی استفاده می‌ کنند. هزینه تولید آن نیز بیشتر است که در نهایت موجب می ‌شود قیمت آن بیشتر از نوع ساده و آجدار باشد. تمامی این میلگردها دارای کارت مشخصاتی هستند که در آن کارت‌ ها اطلاعاتی مثل: ترکیب آلیاژ‌های به کار رفته، سایز آن ها، استانداردهای تولید و...، قید شده است. 


میلگرد  HSDبر اساس چه استانداردهایی تولید می ‌شود؟


 برای ساخت این میلگرد همواره تولید کنندگان می ‌توانند از استانداردهای مختلف استفاده کنند که برخی از متداول ‌ترین آن ها عبارتند از:


استاندارد  GB1499.2-2007


این استاندارد متداول ‌ترین استاندارد ساخت میلگرد  HSDمی ‌باشد که برخی از افراد آن را به عنوان استاندارد اروپایی نیز می ‌شناسند. بر اساس این استاندارد گریدهای مختلفی از میلگرد تولید می‌ شود که شامل: گرید ۵۰۰ و ۴۰۰ هستند. در ساخت میلگرد با روش نورد گرم اکثراً از این استاندارد استفاده می ‌کنند و معمولاً میلگردهای با قطر ۶ الی ۵۰ میلی ‌متر و با طول ۹ الی ۱۲ متر را به تولید می ‌رسانند. 


استاندارد  BS4449 


نوع دوم یکی دیگر از استانداردهای است که اغلب تولید کنندگان در ایران از آن استفاده می ‌کنند. برای ساخت میلگرد با روش نورد گرم کارخانه ‌های ایرانی معمولاً از این استاندارد، بهره می‌ گیرند. میلگردهایی که با این استاندارد ساخته می ‌شوند. دارای قطر ۱۲ الی ۳۰ میلی ‌متر و طول ۹ الی ۱۲ متر می‌ باشند. اغلب محصولاتی که با این استاندارد ساخته می ‌شوند، در پروژه ‌های ساختمانی، مجتمع ‌های بزرگ و پل ‌سازی و سد سازی و...، مورد استفاده قرار می‌ گیرند. 


استاندارد  ASTM A615


نوع سوم استاندارد مربوط به این بخش می ‌باشد که تحت نظر کشور آمریکا بوده و در ساخت میلگردها از فولاد کربنی استفاده می‌ کنند. قطر میلگردها بر اساس این استاندارد بین ۹ الی ۹ و نیم میلی ‌متر و ۴۳ میلی متر می ‌باشند و طول آن ها نیز بین ۶ الی ۱۲ متر هستند.
خلاصه مطلب 
ما در این بخش از مطلب تلاش کردیم تا هر یک از شما عزیزان را با میلگرد HSD آشنا کرده و ویژگی ‌های آن را بیان کردیم. این محصول، یکی از مقاوم ‌ترین و مستحکم‌ ترین میلگردهایی است که از آن در سازهای مختلف استفاده می ‌کنند. از جمله اصلی‌ ترین ویژگی ‌های این میلگرد استحکام زیاد، توانایی تحمل بار بالا، وزن کم، قابلیت اجرای عملیات جوشکاری، شکل پذیری بالا و...، می ‌باشند. به طور کلی برای ساخت این محصول از دو روش نورد گرم و چرخش سرد استفاده می ‌کنند و همچنین استانداردهای مختلفی برای تولید آن ها وجود دارند. اگر سوالی در این زمینه دارید و یا می‌ خواهید برای خرید انواع میلگردها اقدام کنید، می ‌توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار نمایید.


 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ