فولاد فيدار

اورلپ و کوپلر میلگرد چه فرقی با هم دارند؟ 

اورلپ و کوپلر میلگرد چه فرقی با هم دارند؟ 

برای متصل کردن میلگردها به هم، روش ها و ابزارهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند که دو مورد از پرکاربردترین آن ها شامل: اورلپ و کوپلر می باشند. برخی از افراد فکر می کنند این دو وسیله هر دو وصله مکانیکی هستند و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند که این تفکر کاملا نادرست است. زیرا، اورلپ و کوپلر میلگرد هر دو از نظر کاربرد به هم شباهت دارند؛ اما، تفاوت های بسیار زیادی با یکدیگر دارند. تعدادی از مهم ترین تفاوت های این دو محصول، شامل: تفاوت در قطر میلگردهای وصله شده، وابستگی یا عدم وابستگی به بتن، میزان میلگرد مصرفی و ازدحام میلگردها، طراحی بهینه و مواردی از این قبیل می باشند. برای آشنایی بیشتر با این تفاوت ها بهتر است تا در ادامه مطلب همراه ما باشید. 


کوپلر میلگرد و اولپ میلگرد چیست؟


پیش از آشنایی با تفاوت ها، بهتر است تا با خود کوپلر و اورلپ به خوبی آشنا شوید. به صورت کلی کوپلر میلگرد یک قطعه توخالی می باشد که دارای شیارهایی پیچ مانند بوده و طول دو میلگرد را به یکدیگر وصل می کند. این کار با به کارگیری وسایل مکانیکی بر روی میلگرد انجام شده و از سنگین شدن آرماتوربندی پیشگیری می ‌کند. کوپلر میلگرد، انواع مختلفی دارد که هر یک از آن ها برای بخشی از سازه مناسب بوده و شیوه به کارگیری آن ها با هم متفاوت می باشند. هر یک از این کوپلرها جایگزین بسیار مناسبی برای روش های سنتی هستند. منظور از اورلب یا اورلپ میلگرد به معنی قرار دادن دو قطعه میلگرد بر روی هم و بستن آن ها به یکدیگر می باشد و برخی از افراد  آن را با نام وصله پوششی نیز می شناسند. به عبارتی دیگر، قرار دادن دو میلگرد در مجاورت هم در یک طول مشخص انجام می گردد و به همین خاطر به آن طول وصله یا طول همپوشانی نیز می گویند. به طور کلی دو نوع اورلپ وجود دارند که شامل: وصله پوششی غیر تماسی و وصله پوششی تماسی هستند که نوع دوم به وسیله سیم یا جوش دادن، دو میلگرد را به هم وصل می کند. 

تفاوت کوپلر میلگرد و اورلپ میلگرد | فولادفیدار
از چه روش های برای متصل کردن میلگرد استفاده می شود؟


میلگرد، همواره یکی از مقاطع فولادی پر مصرف در صنعت ساختمان سازی است و به همین خاطر، برای متصل کردن آن باید از روش های بهینه ای استفاده کرد. زیرا، تولید میلگرد در طول ثابت و مشخصی انجام می شود و نمی توان طول و اندازه آن را بیشتر از حد مجاز کرد. زیرا، در این صورت جا به جایی آن کار دشواری خواهد بود؛ به همین خاطر در سازه های بلندی که به میلگردهای طویل نیاز است، آن ها را به یکدیگر وصل می کنند. به طور کلی روش های مختلفی برای اتصال میلگردها به هم وجود دارند که چهار روش اصلی آن، شامل موارد زیر می باشند:

 

  •     وصله پوششی (اورلپ یا اورلب)
  •     وصله مکانیکی (کوپلینگ یا کوپلر)
  •     وصله اتکایی
  •     وصله جوشی (فورجینگ)


از بین انواع روش های اتصال میلگرد، اورلپ و کوپلر، در کشور ما ایران محبوبیت زیادی دارند که مقرون به صرفه بودن، یکی از دلایل اصلی این محبوبیت می باشد. 


اورلپ و کوپلر میلگرد چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟


در بخش ابتدایی مطلب به برخی از تفاوت های اورلپ و کوپلر میلگرد اشاره کردیم که در این بخش به بیان تمامی تفاوت ها خواهیم پرداخت. 


تفاوت اورلپ و کوپلر میلگرد در نحوه انتقال بار


نحوه انتقال بار در هر سازه ای، از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد و از آنجایی که اورلپ میلگرد انتقال بار را از طریق بتن اطراف خود انجام می دهد، در صورت صدمه به بتن، عملا انتقال بار توسط وصله اورلب از بین خواهد رفت. اما، در کوپلر انتقال بار از طریق بتن انجام نمی شود و می توان گفت که کوپلر برای انتقال بار به بتن متکی نمی باشد. لذا، در صورتی که به بتن اطراف میلگرد بار و فشار زیادی وارد شده و دچار صدمه شود، یکپارچگی سازه به طور کامل حفظ می شود.


تفاوت در انسجام سازه


انسجام سازه نیز در اورلپ و کوچلر میلگرد، متفاوت می باشد؛ به طوری که انتقال بار توسط کوپلر در سازه، مستقل از بتن و نوع آن است. بنابراین، همواره کوپلر در برابر نیروهای استاتیکی و نیروهای دینامیکی و فشارهای لرزه ای مثل: زلزله، انسجام و یکپارچگی سازه را حفظ می کند. اما، اورلب یا اورلپ در صورتی که در برابر نیروهای استاتیکی و نیروهای دینامیکی و فشارهای لرزه ای قرار گیرد، انسجام سازه را تا حد ممکن، کاهش می دهد. 


تفاوت اورلپ و کوپلر در میزان مقاومت


با توجه به این که کوپلر و اورلپ از نظر میزان استحکام و انسجام در سازه با هم فرق دارند، پس می توان پی برد که میزان مقاومت آن ها نیز با هم متفاوت می باشد. به طور کلی میزان مقاومت کوپلر در برابر عوامل مختلف بسیار زیاد بوده و اغلب در پروژه هایی که فقط مقاومت اتصال ها اهمیت دارد، طبیعتا از کوپلر برا متصل کردن میلگردها استفاده می کننند. البته، استفاده از اورلپ نیز تا حد زیادی دارای مقاومت می باشد؛ اما، مقاومت آن در برابر کوپلر کم است. 


تفاوت در قطر میلگردهای وصل شده


یکی دیگر از مهم ترین تفاوت های این دو روش، مربوط به قطر میلگردهای وسل شده به هم می باشد. این موضوع در ساخت ستون های سازه اهمیت ویژه ای دارد و همواره سازندگان آن را در اولویت قرار می دهند. به صورت کلی در روش اورلپ باید از میلگردهای با قطر کم و یکسان استفاده گردد. اما، در روش کوپلر می توان از هر نوع میلگردی با هر قطری استفاده نمود. زیرا، با کمک این روش می توان میلگردهای قطورتر یا دو میلگرد با قطر متفاوت را نیز به هم متصل کرد. 

اورلپ میلگرد| کوپلر میلگرد | فولادفیدار
تفاوت اورلپ و کوپلر میلگرد در میزان مصرف 


یکی دیگر از تفاوت های اصلی اورلپ و کوپلر میلگرد، در میزان مصرف میلگردها می باشد. در واقع در زمان استفاده از اورلب یا اورلپ، به خاطر نیاز به طول همپوشانی، میزان زیادی میلگرد مصرف می شود. اما در روش کوپلر به همپوشانی نیازی نیست و به همین دلیل، میلگرد کمتری استفاده می شود. به خاطر داشته باشید که همواره کاهش استفاده از میلگرد موجب می شود تا هزینه های نهایی یک سازه نیز تا حد زیادی کاهش پیدا کند. بنابراین، صرفه جویی در هزینه مصرف میلگرد مخصوصا در سازه هایی که به میلگردهای گران قیمت از جمله: میلگرد روکش اپوکسی یا گالوانیزه نیاز است، اهمیت زیادی دارد. 


تفاوت در میزان خطای محاسبات


لازم به ذکر است تا بدانید که در متصل کردن میلگردها، محاسبه طول آن ها اهمیت بسیار زیادی دارد و اگر به درستی و با دقت انجام نشود، مشکلات مختلفی را به وجود خواهد آورد. لذا، در سازه هایی که می خواهند تا میزان خطای محاسبات تا حد ممکن کاهش یابد، از روش کوپلر برای اتصال میلگردها استفاده می کنند. به عبارتی دیگر می توان گفت که با استفاده از کوپلر دیگر نیازی به محاسبات تعیین طول پوشش میلگرد نیست و احتمال بروز خطا در محاسبات وجود ندارد. اما، در روش اورلپ امکان بروز خطا در زمان محاسبه زیاد می باشد. 


تفاوت در میزان ازدحام میلگرد


به یاد داشته باشید که همواره وجود تراکم میلگرد در اعضا، منجر می شود تا انعطاف سازه و مقاومت آن در برابر بارهای لرزه ای دچار مشکل و چالش شود. لذا، می توان از کوپلر میلگرد استفاده کره و مشکل ازدحام میلگردها را از بین برد. در واقع، کوپلر و اورلپ از نظر میزان ازدحام نیز با هم متفاوت هستند و  همواره استفاده از کوپلر سبب کاهش قابل توجهی از ازدحام آرماتورها می گردد که در استفاده از اورلپ چنین چیزی مشاهده نمی شود. 


تفاوت کوپلر و اورلپ در بتن ریزی


تفاوت دیگر کوپلر و اورلپ، در بتن ریزی آن ها و شکل ظاهری می باشد. در واقع، آرایش منظم آرماتورها در سازه با استفاده از کوپلر به وجود می آید و این کار باعث می شود تا بتن ریزی و عبور دانه های شن مطلوب تر و بهتر انجام گردد. اما، در روش اورلپ به خاطر تراکم زیاد میلگردها در محل هایی که به هم وصل می شوند، بتن ریزی و عبور دانه های شن امری چالش برانگیز می باشد. لذا، از این موضوع به عنوان نقطه ضعف دروش اورلپ یاد می شود و هرگز بتن در این روش به صورت یکنواخت و یکپارچه در تمامی سطوح میلگرد، پخش نمی شود. 


تفاوت اورلپ و کوپلر میلگرد در مدت زمان مصرف


یکی دیگر از تفاوت ها مربوط به مدت زمان مصرف و استفاده از روش های وصله میلگرد می باشد. همواره روش اورلپ زمان کمتری نسبت به کوپلر نیاز دارد تا بتواند میلگردها را با هم متصل کند. زیرا، در روش اورلب یا اورلپ، می توان با بستن دو ملیگرد به هم کار را به اتمام رساند؛ اما، در روش کوپلر به دو مرحله رزوه کردن دو سر میلگرد و بستن کوپلر نیاز می باشد. به همین خاطر روش کوپلر به مدت زمان بیشتری برای متصل کردن میلگردها به هم نیاز دارد. علاوه بر این، لازم به ذکر است تا بدانید که در روش کوپلر به دستگاه رزوه کن میلگرد و به خود کوپلر نیاز می باشد و در روش اورلپ، فقط به انبردست و سیم برای اتصال میلگردها احتیاج است.  


تفاوت در کاهش ضایعات


تولید ضایعات در صنعت ساختمان سازی یکی از رایج ترین مشکلات برای سازندگان به شمار می آید. لذا، همواره روش کوپلر و اورلپ از نظر میزان تولید ضایعات نیز با هم متفاوت هستند. به طوری که استفاده از کوپلر باعث کاهش ۱۵ درصدی تولید ضایعات آرماتور می گردد. اما، در روش اورلپ میزان زیادی ضایعات به تولید می رسند که این موضوع به خاطر آیین نامه خاص برای اتصالات در نقاط تعیین شده این روش، می باشد. به عنوان مثال بر اساس آئین نامه مربوطه، اورلپ باید ۱.۳ برابر طول وصله های کششی را در بر داشته باشد که همین موضوع باعث تولید ضایعات بیشتری می شود. 
خلاصه مطلب
ما در این بخش از مطلب تلاش کردیم تا شما را با تفاوت های روش اورلپ و کوپلر میلگرد به خوبی آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که همواره در پروژه های کوچک استفاده از اورلپ به خاطر به صرفه قیمت استفاده می شود. اما، در اغلب پروژه های بزرگ به خاطر میزان استحکام، میزان مقاومت و... از روش کوپلر برای اتصال میلگردها استفاده می کنند. علاوه بر این، با استفاده از کوپلر در مقدار مصالح مصرفی و تعداد نیروی انسانی صرفه جویی می شود. همچنین در اتصال میلگرد به روش کوپلر به خاطر کاهش میلگرد مصرفی، وزن سازه تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. لذا، می توان بیان کرد که این دو روش تفاوت های بسیار زیادی با هم دارند و فقط متصل کردن میلگردها ویژگی یکسان آن ها می باشد. اگر سوال دیگری در این زمینه دارید و یا در این زمینه به کمک نیاز دارید می توانید با همکاران ما در سایت فولاد فیدار ارتباط برقرار نمایید. 


 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ