فولاد فيدار

انواع ورق های آلیاژی

انواع ورق های آلیاژی

هر یک از این ورق های آلیاژی کاربرد متفاوتی دارند و در صنعتی، مورد استفاده قرار می گیرند. اگر می خواهید که انواع ورق های آلیاژی را خریداری کنید، بهتر است که ابتدا با انواع آن ها به خوبی آشنا شوید. برای آشنایی با هر یک از آن ها و کاربردشان، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

ورق آلیاژی چیست و چگونه تولید می شود؟

لازم به ذکر است تا بدانید که کلمه آلیاژ به معنی ترکیب کردن است؛ لذا، از ترکیب چند فلز با یکدیگر، محصولات آلیاژی تولید می شوند. ورق های آلیاژی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و از ترکیب آهن با چند فلز دیگر به وجود می آیند. به عبارت دیگر می توان گفت که ورق های آلیاژی نوعی از ورق آهن هستند و از ترکیب مواد شیمیایی مختلفی، به وجود می آیند. زمانی که مواد تشکیل دهنده این ورق ها تغییر کنند، انواع ورق های آلیاژی نیز به تولید می رسند.
هم اکنون که با ورق آلیاژی آشنا شدید ممکن است سوال کنید که این ورق ها چگونه تولید می شوند؟ در پاسخ به سوال شما عزیزان باید بیان کنیم که برای ساخت این ورق ها، ابتدا نورد گرم و یا سرد را در کوره های مخصوص، با درجه های بالا قرار می دهند. پس از این که نوردها به طور کامل ذوب شدند، به آن ها مقداری کربن اضافه کرده و بر اساس نوع ورق ها، مواد دیگری نیز به آن ها اضافه می کنند. در نهایت آن ها را از کوره خارج کرده و تحت فشار غلتک ها قرار می دهند. این غلتک ها ضخامت مواد را کاهش داده و آن ها را به ورق های آلیاژی تبدیل می کنند.

 

انواع ورق های آلیاژی

 

 

آشنایی با انواع ورق های آلیاژی

همان طور که در بخش ابتدایی مقاله بیان کردیم، ورق های آلیاژی دارای انواع مختلفی هستند. در واقع، زمانی که مواد اصلی تشکیل دهنده آن ها تغییر کنند، ورق های آلیاژی مختلفی نیز تولید می شوند. برخی از انواع این ورق های آلیاژی، شامل موارد زیر می باشند:

1- ورق آلیاژی فولادی

ورق آلیاژی فولادی که با نام ورق آلیاژی آهنی نیز شناخته می شود یکی از پر مصرف ترین نوع ورق ها است. این نوع از ورق آلیاژی اغلب از ترکیب دو عنصر آهن و کربن ساخته می شود. اما، گاهی اوقات بنا به نیاز مشتریان، کارخانه ها از ترکیبات دیگری نیز برای ساخت این ورق استفاده می کنند. برخی از پر فروش ترین نوع ورق های آلیاژی فولادی، شامل موارد زیر می باشند:
•    ورق های فولادی ST52 : از ترکیب دو عنصر منگنز و سیلیسیم ساخته شده است که مقاومت بسیار زیادی دارد و برای عملیات جوشکاری، بسیار مناسب است.
•    ورق های فولادی st37 : این ورق آلیاژی فولادی، به دو دسته معمولی و صنعتی تقسیم می شود که در ساخت تجهیزات کشاورزی، کشتی سازی و ... از آن ها استفاده می شود.
•    ورق های فولادی ST44 : این ورق نیز از ترکیب دو عنصر سیلیسیم و منگنز تولید شده است. اما، میزان کربن به کار رفته در آن کمتر است که سبب شده است تا مقاومت کششی کمتری داشته باشد.  
•    ورق های فولادی A36 : این ورق آلیاژی با نورد سرد تولید می شود و مقاومت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل، در صنعت کشتی سازی، سد سازی و ... کاربرد دارد.

ورق آلیاژی فولادی

 

2- ورق های آلیاژی برنجی

نوع دیگری از انواع ورق های آلیاژی، ورق برنجی است که برای ساخت آن از مس، روی، آلومینیوم، قلع، سرب و .... استفاده شده است. لازم به ذکر است تا بدانید که برای تولید همه ورق های برنجی از تمامی مواد ذکر شده استفاده نمی شوند. در واقع، گاهی فقط مس و روی و یا گاهی فقط مس و آلومینیوم، مصرف می شوند. در واقع، می توان گفت که این ترکیبات نیز بر اساس نیاز مشتریان، تغییر می کنند.

ورق های آلیاژی برنجی

3- ورق های آلیاژی برنز

کارخانه ها برای تولید ورق های آلیاژی برنز، از عنصر مس استفاده می کنند. سپس، مس را با فسفر و قلع ترکیب کرده و این ورق ها را در تعداد انبوه، به تولید می رسانند. البته، میزان قلع موجود در این ورق ها به هیچ وجه نباید بیشتر از ده درصد شود. زیرا، مقاومت ورق کاهش می یابد و ویژگی های خود را از دست خواهد داد. بهتر است بدانید که این ورق های آلیاژی برنز، در صنایع الکترونیکی و برای ساختن قطعات الکترونیکی، کاربرد بسیار زیادی دارند.

ورق های آلیاژی برنز

4- ورق آلیاژی پیوتر

ورق های آلیاژی پیوتر نسبت به سایر انواع ورق ها، کمتر شناخته شده اند. این ورق از ترکیب دو عنصر اصلی مس و قلع ساخته می شود و عنصر قالب آن، قلع است. قلع این ورق برعکس ورق برنزی، بسیار زیاد است که همین امر سبب شده تا انعطاف بیشتری داشته باشد. به همین دلیل، از ورق های آلیاژی پیوتر برای ساختن وسایل تزئینی، برای ساخت زیورآلات، برای ساخت برخی از ظروف فلزی و .... استفاده می شود.

ورق آلیاژی پیوتر

کاربرد ورق های آلیاژی

هم اکنون که به طور کامل با انواع ورق های آلیاژی آشنا شدید، بهتر است بدانید که تمامی این ورق ها، در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از رایج ترین کاربردهای این ورق های آلیاژی، به شرح زیر می باشند:
•    در صنعت راه ‌سازی
•    در صنعت شهرسازی
•    برای ساخت تجهیزات نیروگاه ‌ها
•    در صنعت پتروشیمی
•    در صنایع نفت و گاز
•    در صنعت خودرو سازی
•    در صنعت پل ‌سازی
•    برای ساخت تجهیزات پالایشگاه‌ ها
•    در صنعت هواپیما سازی
•    برای ساخت مخازن کم ‌فشار و پرفشار
•    در صنعت کشتی ‌سازی
•    در صنعت اسکله ‌سازی

کاربرد ورق های آلیاژی

 

قیمت ورق های آلیاژی چقدر است؟

اگر تصمیم به خرید این ورق ها را دارید ممکن است سوال کنید که قیمت هر یک از آن ها چقدر است؟ برای این ورق ها، نمی توان قیمت واحدی را در نظر گرفت؛ زیرا، قیمت آن ها تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می گیرند. در واقع، زمانی که مواد تشکیل دهنده آن ها تغییر می کنند، قیمت آن ها تغییر می نمایند. علاوه بر این، قیمت هر یک از ورق های آلیاژی، تحت تاثیر کارخانه تولید کننده نیز می باشد و ممکن است یک کارخانه ارازن تر و یا یک کارخانه، گران تر آن ها را به فروش برساند. برای اطلاع از قیمت دقیق انواع ورق های آلیاژی می توانید با همکاران ما در واحد فروش تماس بگیرید.

قیمت ورق های آلیاژی چقدر است؟

خلاصه مطلب

ما در این مقاله سعی داشتیم تا شما عزیزان را به طور کامل و مفصل با انواع ورق های آلیاژی آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که برای خرید هر یک از انواع ورق ها از قبیل: ورق گالوانیزه، ورق سیاه، ورق روغنی و ... قیمت را فدای کیفیت نکنید و به دلیل ارزان بودن، به شرکت ها و یا سایت های نامعتبر مراجعه نکنید. اگر می خواهید که محصولات آلیاژی با کیفیت را با قیمتی مناسب خریداری کنید، می توانید با همکاران ما در فولاد فیدار در ارتباط باشید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ