فولاد فيدار

استانداردهای ملی ورق های فولادی

استانداردهای ملی ورق های فولادی

در مقاله استانداردهای تولید ورق های فولادی، انواع استانداردهایی که باید برای تولید ورق های فولادی رعایت شوند را بررسی کرده ایم. در ادامه بحث در این مقاله میخواهیم بخش دوم این موضوع یعنی استاندارد ملی ورق های فولادی را مورد بررسی قرار دهیم.

 

تعیین و تدوین استانداردهای ورق های فولادی


تنها سازمانی که در ایران اجازه دارد استانداردهای تولیدات داخلی را تعیین وتدوین کرده و براجرای آنها نظارت کند، موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران است که کارش را زیر نظر شورای عالی استاندارد انجام میدهد. اهداف این موسسه شامل تدوین و نشر استانداردهای ملی، انجام تحقیقات برای تدوین استاندارد، افزایش بهره وری روشهای تولید و درنتیجه افزایش کیفیت کالاهای تولیدی، افزایش کارایی صنایع مختلف به منظور نیل به خودکفایی داخلی, نشر استاندارد مطابق با استانداردهای جهانی برای رقابت در زمینه صادرات و .... میباشد.

محصولات فولادی و به ویژه ورق اعم از ورق روغنی، ورق سیاه، ورق گالوانیزه، ورق آلیاژی، ورق رنگی،  ورق اسیدشویی و .... از جمله تولیداتی است که موسسه استاندارد ملی توجه ویژه ای به آن داشته و از نقطه نظرات مختلف و بنابر معیارهای گوناگون این مقاطع فولادی را مورد بررسی و نهایتا تایید قرارمیدهد.

 

تعیین و تدوین استانداردهای ورق های فولادی

 

انواع استانداردهای ملی


هرگونه تولیدی از کارخانجات داخلی باید تحت استاندارد ملی قرار گرفته وبه تایید این سازمان برسد تا بتواند دربازار مصرف عرضه شود. پرکاربردترین این استانداردها مجموعه ای از سه استاندارد زیر است:

 

  1. استاندارد ملی 1600 ایران ویژه کاربرد در صنعت ساختمان
  2. استاندارد ISO 4995 , ASTM A 568-1988 
  3. استاندارد DIN 17100 برای ورق های فولادی نورد گرم


هدف اصلی این استانداردها تدوین و تعیین ویژگیهای لازم برای تولید ورقهای فولادی تحت عملیات نورد گرم برای کاربرد در صنعت ساختمان سازی است. هر کدام از  انواع ورق که طبق این استانداردها ساخته میشود عموما در ضخامتهای بین 1.5 تا 19 میلیمتر و درعرض 600 میلیمتربه بالا به صورت شیت یا کلاف عرضه میشوند.


این استاندارد تعاریف و موارد زیادی را دربر میگیرد مانند:

 

  1. عناصر میکروآلیاژی مانند تیتانیوم، وانادیوم، نیوبیوم و ... که برای تولید فولاد یا ورق آلیاژی کاربرد دارند
  2. ورق های فولادی نورد گرم مانند ورق سیاه
  3. ورق های گرم اسیدشویی و شرایط و ضوابط مربوط به آن
  4. لبه نوردی (اصلاح کناره های مقاطع فولادی) برای ورق هایی که دارای کناره خام هستند
  5. لبه اصلاح شده: برای ورق هایی که بابرش طولی یا به وسیله لبه زنی، کناره های آنها اصلاح شده است


محصولات فولادی که طبق این استانداردها تولید میشوند باید دارای ویژگیهای خاصی باشند مانند:

 

  1. قید شرایط پوسته زدایی مکانیکی و اسیدشویی بنابر سفارش مشتری و حفظ ویژگیهای مکانیکی و درز جوش بنابر مندرجات استاندارد
  2. قید شرایط روغن اندود کردن یا نکردن بنابر سفارش مشتری با قابلیت زدودن بدون تغییر درشکل و خصوصیات کششی ورق
  3. کاربرد انواع فولاد از جمله فولاد جوشان، آرام یا نیمه آرام برای تولید ورق های فولادی
  4. تعیین شرایط جوش برای ورق های جوش پذیر مانند حدجوش
  5. تعیین ترکیب شیمیایی و درصد عناصر ذوب و تبیین و ثبت درخواست توسط تولیدکننده در گواهینامه فنی محصول و همچنین تعین نسبت ازت و فسفر به کار رفته در مذاب
  6. تعیین نوع فولاد کاربردی درهر صنعت و مشخص کردن میزان انرژی وارده، ضخامت حداقل و حداکثر و دمای فولاد درآزمون ضربه ای.


سازمان استاندارد ملی دارای جداولی دقیق است که درهرکدام مقادیر و درصد ترکیب های شیمیایی، ضخامت و ابعاد قطعات فولادی اعم از هرنوع ورق به وضوح بیان شده است و درصورتی که کارخانجات در محصولات تولیدی خود این مقادیر و مولفه ها را رعایت کرده باشند، موفق به اخذ تایید و گواهینامه از این سازمان میشوند که البته باید گواهینامه مذکور به عنوان شناسنامه، پس از تولید ورق یا هرمقطع فولادی دیگری، برروی آن نصب شده وبه مشتری ارائه گردد.

همچنین قیمت ورق های فولادی اعم از قیمت ورق سیاه، قیمت ورق روغنی و قیمت ورق گالوانیزه تخت نظارت این مراکز صورت میگیرد. بررسی و به استحضار رساندن این گواهینامه ها توسط فروشنده به مشتری در راستای کار مدیران فروش و مشاوران هر شرکت است که شرکت پتروفولاد فیدار با برخورداری از کادری مجرب و متعهد میتواند در این راستا مشاور خوبی برای خریداران محترم باشد.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ