فولاد فيدار

دلایل شکستن میلگرد

دلایل شکستن میلگرد

به قطع میتوان گفت که میلگرد ها یکی از اساسی ترین لوازم در امر ساختمان سازی و در حوزه عمران میباشد و عملا بدون آن سازه ای ساخته نمیشود اگر هم ساخته شود دارای استحکام لازم نخواهد بود برای آنکه ساختمان ها دارای استحکام خوبی باشند به جز استفاده از میلگرد باید نحوه استفاده از آن هم یاد گرفت که یکی از این موارد استفاده از میلگرد به طوری است که شکسته نشود میلگرد تحت شرایطی میتواند بشکند و این شکستن عملا موجب از بین رفتن میلگرد میشود در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا به دلایل شکستن میلگرد بپردازیم.

 

برای دریافت قیمت میلگرد و قیمت آهن میتوانید با کارشناسان فولاد فیدار تماس حاصل فرمایید.


خم کردن میلگرد

 

پیش از پرداختن به دلایل شکستن میلگرد، بهتر است که به خم کردن میلگرد اشاره شود چرا که در اکثر مواقع شکستن یک میلگرد در حین خم کردن آن اتفاق می افتاد. برای آنکه میلگرد ها را در درون بتن قرار بدهند و بتن را مقاوم کنند نیاز است تا میلگردها خم شوند این خمکاری میلگرد میتواند باعث شکستن میلگرد شود با توجه به عنوان شکل خمیدگی که در میلگردها وجود دارد میتوانیم به انواع خمیدگی به شکل های زیر اشاره کنیم.

  • راستا
  • خاموت، ادکا
  • سنجاقک
  •  رکابی
  • خرک

میلگرد راستا به طور معمول به عنوان ضلع راستا مورد استفاده قرار می گیرد و استفاده از آن در طول سازه خواهد بود و از سایر خمش ها به عنوان اتصال استفاده می گردد.

 

 خم کردن میلگرد

بیشتر بخوانید: خمکاری میلگرد و روش های آن

 

دلایل شکستن میلگرد چیست؟

 

سه گرید از میلگردهای آجدار وجود دارد که شامل آ۳، آ۲ و آ۴ هستند. مقدار کربن موجود در این میلگردها به ترتیب درجه افزایش پیدا می کند. به دلیل این که یکی از ویژگی های کربن شکنندگی و مقاومت در مقابل انعطاف است هر اندازه که یک میلگرد از مقدار بالاتری کربن، برخوردار باشد به همان میزان احتمال شکستن آن نیز، بیشتر خواهد شد. زمانی که کربن زیاد باشد در حین جوشکاری و حرارت دادن احتمال‌ تغییر ساختار آن زیاد است که موجب مقاومت شکست می شود که در ادامه دلایل شکست یک میلگرد را بررسی خواهیم کرد.

 

دلایل شکستن میلگرد چیست؟

 

1- استفاده از میلگردهایی با گرید نامناسب

 

یکی از دلایلی که میتواند موجب شکست میلگرد شود استفاده از گرید نامناسب میلگرد است حال یعنی چه؟ در سازه هایی که سبک هستند و دارای وزن زیادی نیستند از میلگردهایی با گرید 2 برای عملیات خمکاری استفاده میشود. به این دلیل از این گرید استفاده میکنند زیرا از کربن کمتری برخوردار است و همانطور که در بالا گفته شد میزان کربن در میلگرد هرچه بیشتر باشد مقاومت میلگرد نیز افزایش میابد و به همان میزان انعطاف آن نیز کاهش میابد. از آنجایی که گرید 2 از انعطاف بیشتری نسبت به گرید 3 و 4 برخوردار است به همین خاطر برای خمکاری مناسب تر است و مقاومت کمتری در مقابل خمکاری از خود نشان میدهد به همین خاطر احتمال شکست آن در زمان خمکاری کمتر است. این میلگرد در کشور ما در بسیاری از کارخانه ها تولید می شود و در صورتی که از درجه های نامناسب، استفاده شود. هنگام خمش شاهد شکستگی خواهیم بود.

 

2- استفاده از میلگرد ساخته‌شده با روش نورد سرد

 

در پروسه نورد سرد، به دلیل این که شمش گرما داده شده در دمای حداقلی در قیاس با دمای تبلور مجددا سرد می شود سبب برهم خوردن ساختار مولکولی شمش می شود. بر همین اساس میلگردهایی که با استفاده از این روش ساخته می شوند از توانایی خمش کم تری برخوردار هستند. در صورتی که از میلگردهای تولید شده با نورد سرد استفاده شود در برابر زلزله مقاومت آن ها کم تر خواهد بود. در صورتی که برای ساختن میلگرد از روش نورد گرم استفاده شود در این صورت امکان شکل دهی آن بیشتر خواهد بود.

 

میلگرد ساخته شده با نورد سرد

بیشتر بخوانید: تولید میلگرد با نورد گرم و نورد سرد

 

3- حرارت دادن میلگرد و تاثیر آن بر شکستن میلگرد

 

از دلایل دیگری که میتواند باعث آسیب به میلگرد و یا در حالت بدتر موجب به شکستن میلگرد شود حرارت دادن میلگرد است زمانی که به یک میلگرد حرارت داده میشود انعطاف آن بیشتر میشود که این انعطاف بیشتر شاید در نگاه اول خوب به نظر برسد اما اینطور نیست چرا؟ برای اینکه به یکبار به هنگام خمکاری میلگرد مقاومت آن کاهش میابد و بار دیگر با حرارت دادن آن مقاومت میلگرد کاهش میابد و این دلایل دست به دست یک دیگر میدهند تا میلگرد مقاومتش کم شود و در نهایت ترک بردارد و بشکند دلیل آن هم این است که حرارت موجب تغییر در ساختار شیمیایی میلگرد میشود و این تغییر موجب از دست رفتن مقاومت میلگرد میشود.

 

4- خم کردن بیش از حد میلگرد

 

همانطور که پیش تر گفتیم خمکاری میلگرد موجب کاهش مقاومت آن میشود حال اگر این خمکاری بیش از حد مجاز و تعیین شده میلگرد باشد به طبع باعث کمتر شدن مقاومت میلگرد خواهد شد که در نتیجه شکستن میلگرد را با خود به همراه دارد. مقدار خمش میلگرد نباید از مقدار تعیین شده در آیین نامه بتن کشور بیشتر باشد اگر اینچنین باشد در نتیجه کاهش مقاومت و شکستگی میلگرد را در پی خواهیم داشت.

 

5- عدم استفاده از ابزار مخصوص و میز کار

 

برای آنکه میلگردها را خم کنند و عملیات خمکاری را بر روی میلگرد انجام دهند از دستگاه مخصوص خمکاری و ابزار مخصوص به این کار استفاده میکنند دستگاه مخصوص خمکاری میلگرد به جز سرعت بخشیدن به فرآیند خمکاری دارای دیگر مزایایی همچون دقت بیشتر نیز هست. حال در صورت عدم استفاده از ابزار و میز مخصوص ممکن است به هنگام خمکاری دقت کارگر کم شود و میلگرد در زاویه درست و به اندازه درست خم نشود به عبارتی دیگر ممکن است میلگرد با زاویه کمتر و یا بیشتر خم شود که در این صورت مقاومت میلگرد کمتر خواهد شد و در نهایت ممکن است میلگرد بشکند.

 

میلگرد زنگ زده

 

6- استفاده از میلگرد زنگ‌زده

 

به عنوان دلیل آخر میتوان استفاده از میلگرد های خراب و یا زنگ زده اشاره کرد به طور کلی زنگ زدگی موجب بالا رفتن شکست آهن یا میلگرد میشود زنگ زدگی ارتباط مستقیمی با کاهش مقاومت میلگرد خواهد داشت به همین منظور سعی کنید از میلگرد های زنگ زده استفاده نکنید زیرا این میلگرد ها به طور طبیعی از مقاومت کمتری برخوردار هستند و همین دلیل میتواند موجب شکست آن ها به هنگام خمکاری شود.

 

شرکت فولاد فیدار عرضه کننده انواع مقاطع فولادی است شما میتوانید با مراجعه به صفحات ناودانی و میلگرد از قیمت ناودانی و قیمت میلگرد با خبر شوید همچنین برای تایید نهایی قیمت با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ