فولاد فيدار

همه چیز درباره ورق قلع اندود و موارد استفاده آن

همه چیز درباره ورق قلع اندود و موارد استفاده آن

در این مقاله می‌خواهیم شما را با نوعی از فلزها که در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد و لقب یکی از محبوب‌ترین و پرکاربرد‌ترین فلزها را از آن خودش کرده، آشنا کنیم.

برای اطلاع از قیمت ورق روغنی و قیمت ورق گالوانیزه کلیک کنید.

تعریف ورق قلع اندود

چنانچه بخواهید با یک تعریف کوتاه نسبت به ورق قلع اندود شناخت پیدا کنید، باید به شما بگوییم که ورق قلع اندود همان ورق فولادی نرم کم کربنی است با این تفاوت که در دو طرف آن از پوشش فلز قلع به منظور محافظت در برابر خوردگی استفاده شده است. در واقع،  ورق قلع اندود به واسطه پوشش قلعی که بر روی آن قرار می‌دهند، بسیار زیاد در برابر زنگ زدگی مقاومت دارد. البته توجه داشته باشید که ورق قلع اندود، هیچ گونه پوشش محافظی بر روی سطح خود ندارد.

برای تولید این محصولات از ورق های فولادی با مقادیر بسیار اندک کربن استفاده میگردد که به علت مقدار اندک کربن فولاد نرم و دارای سختی کم است.

شاید این پرسش در ذهن شما به وجود آمده باشد که تاریخچه تولید ورق قلع اندود به چه زمانی برمی گردد؟ در پاسخ به این پرسش، باید شما را به حدود 600 سال پیش برگردانیم؛ زمانی که این ورق‌های قلع اندود برای اولین بار در آلمان تولید شد و مورد استفاده های مختلف از جمله تهیه ظروف نگهداری مواد غذایی قرار گرفت.

تعریف ورق قلع اندود

 

لایه های ورق های قلع اندود

این محصولات در سطح رویی دارای ۴ لایه هستند:

  • روغنی
  • غیر فعال
  • قلع
  • لایه آلیاژ آهن و قلع

در ادامه می‌خواهیم از کاربرد هر کدام از این لایه ها، یک تعریف یک خطی برای شما بیان کنیم:

از «لایه روغنی» برای سهل شدن فرآیند کار در جدا شدن ورق ها از همدیگر و جلوگیری از خوردگی استفاده می شود.

در تعریف یک خطی از لایه «غیرفعال» برای شما می‌گوییم که این لایه از به وجود آمدن و گسترش اکسید قلع در سطح فلز جلوگیری می کند.

لایه «قلع» که در واقع میان سطح ورق فلزی و قلع ایجاد می گردد، برای حفظ چسبناک بودن قلع بر روی فلز مورد استفاده قرار می گیرد.

در خصوص لایه «آلیاژ آهن و قلع» باید این نکته را مدنظر داشته و به خاطر بسپارید که در صورت قلع اندود کردن به شیوه غوطه وری در قلع مذاب، ورق قلع اندود شده فاقد این لایه خواهد بود.

شیوه های قلع اندود کردن ورق‌ها

«غوطه‌وری» و «الکترولیت» 2 روش قلع اندود کردن ورق های فلزی هستند. اگر بخواهیم مهمترین و قابل توجه ترین فرق دو روش قلع اندود کردن ورق های فلزی را برای شما بازگو کنیم، باید به این مورد اشاره کنیم که در روش غوطه وري هيچ وقت امكان پوشش يكنواخت قلع به ميزان كمتر از حدود 19/6 گرم در متر مربع در دو رويه ميسر نیست اما در روش الکترولیت مي توان تا ۶ و نیم گرم در متر مربع در مجموع دو سطح فولاد را از قلع به طور يكنواخت پوشاند.

شاید برای شما جالب باشد بدانید که تا حدود 90 سال پیش، قلع اندود کردن ورق ها صرفا به روش غوطه وري انجام مي شد اما از سال 1934، روش الکترولیت نیز در انگلستان ابداع شد و مورد استفاده قرار گرفت.

فلز قلع و موارد استفاده از آن

 

کاربرد های ورق های قلع اندود

در این بخش قصد داریم شما را با موارد مختلف استفاده از ورق قلع اندود آشنا کنیم. عمده استفاده صنایع مختلف از ورق های قلع اندود، به دلیل خاصیت و ویژگی‌های ضدزنگ بودن، انعطاف پذیری، ضخامت کم و مقاومت این ورق در برابر خوردگی است.

حتما در زندگی روزمره خود با انواع بسته بندی های فلزی مواجه شده اید؛ جالب است بدانید که همه بسته بندی های فلزی از همین ورق های قلع اندود تولید می شوند. در واقع ورق های قلع نقش ویژه و غیرقابل انکاری در صنعت بسته بندی محصولات مختلف از جمله مواد غذایی دارند. علاوه بر بسته بندی محصولات، ورق های قلع اندود در سایر صنایع مثل ساختمان سازی، قطعات خودروسازی، لوازم منزل و همچنین تجهیزات الکترونیکی دارای مصارف متعددی هستند.

اگر بخواهیم به کاربرد ورق های قلع اندود در صنایع مرتبط با لوازم خانگی اشاره کنیم می توانیم از موارد نام ببریم: بسته بندی مواد غذایی، کنسرو سازی، بطری های مواد نوشیدنی، قالب‌های کیک، قطعات سازنده کپسول گاز و همچنین اسپری‌ها.

در این مقاله سعی کردیم به صورت خلاصه شما مخاطب گرامی را با ورق های قلع اندود و موارد استفاده و کاربرد آن آشنا کنیم. هدف ما از این کار در سایت فولاد فیدار جلب نظر و رضایت شما بازدید کننده محترم است.

همچنین در سایت قیمت نبشی، قیمت ناودانی به صورت لحظه ای وجود داشته که می‌توانید محصول مدنظر را مشاهده و یا خریداری نمایید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ