فولاد فيدار

اطلاعاتی جامع درباره جوشکاری اصطکاکی

اطلاعاتی جامع درباره جوشکاری اصطکاکی

در صنعت روش های زیادی برای جوشکاری وجود دارد که یکی از آنها جوشکاری اصطکاکی است. این جوشکاری به حالت جامد است و برای اینکه قطعات را به هم متصل کنیم، باید از فشار و همچنین حرارت استفاده کنیم. در این جوشکاری مذاب تشکیل نمی شود و قطعات با استفاده از همجوشی کنار هم قرار خواهند گرفت. با توجه به جنس قطعاتی که قصد جوشکاری داریم، انواعی از جوشکاری به روش اصطکاکی را خواهیم داشت. در این مقاله نیز به بررسی اطلاعاتی درباره جوشکاری اصطکاکی خواهیم پرداخت تا آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهید.

جوشکاری اصطکاکی

برای جوش دادن فلزات و همچنین ترموپلاستیک ها از روش جوشکاری اصطکاکی می توان استفاده نمود. بر اثر اصطکاک و فشار در این روش، حرارت و گرمایی حاصل می شود که باعث می شود قطعات به هم پیوند بخورند.

علت اینکه در این روش اصطکاک ایجاد می شود، این است که قطعه متحرک تماسی سطحی با قطعه ثابت پیدا می کند و در نتیجه گرمایی تولید می شود که در همان نقطه اتصال، ماده را به شکل خمیری در می آورد.

در صورت نیاز به راهنمایی در زمینه خرید تجهیزات و دستگاه های جوشکاری اصطکاکی با شماره تماس های موجود در سایت تماس برقرار کنید و مشاوره های لازم را دریافت نمایید.

اطلاعاتی جامع درباره جوشکاری اصطکاکی

 

 

علاقه مندان به دریافت قیمت لوله، قیمت لوله داربستی و قیمت تیرآهن هاش میتوانند به صفحه مربوطه در سایت فولادفیدار مراجعه کنند.

مزایای جوشکاری اصطکاکی

از جمله مزایای این روش این است که قطعات قبل از اینکه به هم جوش بخورند، ذوب می شوند  که باعث می شود عیوب جوشکاری رخ ندهد و تغییری در خواص فیزیکی ایجاد نشود. قطعاتی که جنس هایشان فرق می کند نیز با این روش به هم جوش داده می شوند طوری که استحکام و کیفیت بالایی داشته باشند.

امکان اتصال قطعاتی که توخالی هستند نیز با دقت بالا وجود دارد. مهمترین مزیتی که دارد این است که هزینه آن بسیار پایین می باشد و‌ لازم نیست گاز محافظ، سیم جوش و ‌الکترود تهیه کنیم.

محیط زیست آسیب کمتری در این روش جوشکاری خواهد دید. این فرآیند سرعت بالایی دارد و ‌اگر بخواهیم تعداد زیادی قطعات را به هم جوش دهیم، روش مناسبی خواهد بود.

جالب است بدانید برای انجام این جوشکاری دانش و مهارت خاصی لازم نخواهد بود. انرژی کمی برای انجام این جوشکاری لازم است که مزیتی مهم به شمار می آید.

البته این جوشکاری معایبی نیز دارد به طور مثال ابعاد قطعات و اندازه ای که دارند، نباید زیاد بزرگ باشد. اگر طول قطعه از ۱ متر بیشتر باشد یا قطر آن از ۵ سانتی متر بالاتر باشد، جوشکاری راحتی صورت نمی گیرد و تنظیمات لازم برای جوش مشکل خواهد بود.

اطلاعاتی جامع درباره جوشکاری اصطکاکی

 

 

فلزات قابل جوش به روش اصطکاکی 

فلزات مختلف را با جوشکاری از نوع اصطکاکی می توان متصل نمود. وقتی موادی دارید که با روش های دیگر به هم جوش نخوردند، با این روش آنها را می توانید پیوند دهید. حتی اگر قطعات مورد نظر مشابه نباشند نیز با این روش به هم جوش می خورند چون نیاز به هم جوشی در فرآیند جوشکاری حالت جامد نخواهد بود. در این روش مشکلی به نام ناسازگاری فلزات وجود ندارد

. فلزات معمولی که با جوشکاری اصطکاکی به هم متصل می شوند شامل انواع فولاد، آلیاژهای تیتانیوم، آلیاژهای آلومینیوم، آلیاژهای مس و ... خواهد بود.

اطلاعاتی جامع درباره جوشکاری اصطکاکیجوشکاری دورانی و خطی

جوشکاری اصطکاکی در فلزات به دو روش دورانی و خطی صورت می گیرد که در نوع دورانی یک قطعه به شکل ثابت باقی می‌ماند و دیگری حرکتی دورانی خواهد داشت. قطعه از سرعت صفر توسط موتور شروع به دوران می کند تا به مقدار خاصی برسد. وقتی این دوران سرعت خاصی پیدا کرد،

 قطعه ای که به ذخیره انرژی دوران پرداخته است، در نتیجه فشار همزمان دو طرف اتصال را برقرار می کند. سپس به صورت تدریجی سرعت چرخش کاهش پیدا می کند تا اینکه به طور کامل متوقف شود.

نام دیگری که این جوشکاری دارد اینرشیال می باشد. در نوع خطی نیز به جای حرکت دورانی، حرکت خطی و به شکل سینوسی خواهیم داشت که با توجه به طول قطعه خواهد بود. در نهایت اتصال از طریق انرژی این حرکت به وقوع می پیوندد.


جوشکاری ارتعاشی و مداری 

جوشکاری اصطکاکی در ترموپلاستیک ها به دو روش ارتعاشی و مداری خواهد بود. در نوع ارتعاشی با آمدن فشار لازم به قطعه، این قطعه ها در کنار هم ارتعاش می کنند که منجر به تولید حرارت می شود و حالت خمیری را در محل اتصال به وجود می آورد.

در این حالت اگر در زمان مناسب فشار کافی وارد شود، قطعات به هم جوش می خورند. در نوع مداری چرخیدن قطعات را پیرامون مداری کوچک خواهیم داشت تا به مقدار کافی حرارت تولید شود. در این لحظه با وارد کردن فشاری مناسب جوش خوردن حاصل می شود.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ