فولاد فيدار

تحلیل روزانه بازار آهن و فولاد

تحلیل روزانه بازار آهن و فولاد

اغلب فعالین در بازار آهن، می دانند که قیمت ها در این بازار همواره دستخوش تغییر هستند. به همین دلیل، به طور روزانه قیمت های این بازار را بررسی کرده و اخبار مرتبط به بازار آهن را مطالعه می کنند. اگر شما هم جز این افراد هستید و یا می خواهید با گزارش های روزانه این بازار آشنا شوید، در ادامه مقاله با ما هماه باشید. ما در ادامه گزارش های روزانه آبان ماه مبنی بر بازار آهن و فولاد را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد. 


تحلیل اوضاع بازار آهن در 16 آبان 1401


پیش از تحلیل بازار آهن، بهتر است تا بدانید که دیروز، قیمت اسکناس دلار در بازار تا ساعت 16 به 36630 تومان رسید. افزایش قیمت دلار، تاثیر مستقیمی بر افزایش قیمت آهن آلات می گذارد. در واقع، می توان گفت که یکی از اصلی ترین عوامل افزایش قیمت آهن و فولاد، رشد افزایش قیمت دلار می باشد. لذا، همین امر موجب شد تا در 16 آبان در بازار آهن شاهد نوسانات قیمت باشیم. برخی از تحلیلگران بازار آهن، بر این باورند که تا وقتی نرخ ارز ( قیمت دلار ) بر مدار صعودی قرار داشته باشد، بازار فولاد نیز در همان مسیر حرکت کرده و دچار افزایش قیمت خواهد شد. 
افزایش قیمت دلار، سبب شد تا میزان تقاضای آهن و فولاد افزایش یابد که به گفته برخی متخصصین، این موضوع باعث گران تر شدن محصولات می شود. علاوه بر آهن و دلار، دیروز قیمت طلا و سکه نیز افزایش داشت یافتند. به نحوی که در تارخی 16 آبان 1401 هر گرم طلای ۱۸ عیار، در بازار آزاد با نرخ 1 میلیون و 495 هزار تومان و قیمت سکه در بازار آزاد با نرخ ۱۶ میلیون و ۵۲۱ تومان مورد معامله قرار گرفت. 
علاوه بر ایران، در بازار ترکیه رکود صادرات محصولات همچنان پایدار است. لازم به ذکر است تا بدانید که کشور ترکیه در بین تمامی تولیدکنندگان برتر فولاد و محصولات آن در جهان، جایگاه ویژه ای را در بازار جهانی در بر دارد. علاوه بر کشور ترکیه، در بازار چین نیز قیمت ورق نسبت به روز گذشته، تغییر زیادی نکرده است که این مسئله هم به دلیل رکود ساخت و ساز در کشور چین است. اما، البته تعدادی از تحلیلگران اعتقاد دارند که ثبت تورم ۱۰ درصدی در کشور آمریکا موجب شده تا کشور چین، اقتصاد جهانی خود را با سیاست های مالی و پولی جهان منطبق نماید.

 قیمت شمش آهن فولادفیدار
تحلیل اوضاع بازار آهن در 15 آبان 1401


در روز 15 آبان 1401 نیز اغلب محصولات بازار آهن افزایش داشتند که علت این اتفاق، همان افزایش نرخ دلار بود. لازم به ذکر است تا بدانید که قیمت میلگرد آجدار در روز 15 آبان در بیشتر کارخانه ‌ها، افزایش ۵۰ الی ۴۰۰ تومانی داشت. این در حالی بود که در هفته دوم آبان کف قیمت پیشنهادی برای میلگرد، ۱۵ هزار و ۶۰۰ الی ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شد و قیمت آن تا پایان هفته گذشته حدود ۱۵ هزار الی ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شده بود. قیمت تیرآهن نیز ۱۰ الی ۵۰ هزار تومان افزایش یافت؛ اما، قیمت تیرآهن در شرکت کوثر اهواز و کرمانشاه، ثبات بود و روندی افزایش نداشت. علاوه بر تیرآهن، قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی و قیمت نبشی در تعدادی از کارخانه های مختلف، نیز ثابت بود. 
علاوه بر موارد فوق، در تاریخ 15 آبان 1401، بازار قوطی آهن نیز دچار نوسان شد و محصولات آن با افزایش قیمت رو به رو شدند. اما، در مقابل قیمت پروفیل آهن و انواع لوله های داربستی، لوله های گازی و .... در اکثر کارخانه ها بدون هیچ تغییری اعلام شدند. البته نه تمامی کارخانه ها، زیرا، کارخانه‌ یاران و نیکان، قیمت محصولات خود را تقریبا ۳۰۰ تومان افزایش دادند. لازم به ذکر است تا بدانید که قیمت روز ورق سیاه و سایر ورق ها نیز همانند اکثر محصولات فولادی، یک روند افزایش داشتند. در واقع هر کدام از این ورق ها 100 الی 800 تومان گران تر از روزهای گذشته به فروش رسیدند. به نحوی که ورق گالوانیزه و ورق روغنی در 15 آبان، در اکثر کارخانه ها با 200 تومان افزایش قیمت، فروخته شدند. 
بر اساس قیمت‌ گذاری ‌هایی که در یک ماه اخیر در بورس کالا صورت گرفت، تعدادی از نوردسازان، می‌ گویند در تأمین میزان شمش دچار مشکل شده ‌اند. این امر سبب شد تا در روز 15 آبان قیمت معاملاتی شمش اعتباری، تقریبا ۷۰۰ تومان بالاتر از نرخ بازار، اعلام گردد. طبق گزارش هایی که از اوضاع بازار به دست رسیده است، می توان گفت که حدود ۶۴۶ هزار و ۴۷۹ تن شمش بلوم، ورق گالوانیزه، و .... در بورس کالا عرضه شده است. از میزان بیان شده، تقریبا ۲۱۶ هزار و ۹۰۰ تن شمش بلوم است که گویا تعداد آن نسبت به آخرین مقایسه عرضه، ۴/۴ درصد افزایش یافته است. قیمت پایه این محصول، در بازار آزاد مبلغی حدود ۱۳ هزار و ۲۸۴ تومان اعلام شده است.

بر اساس تحلیل های موجود در روز 15 آبان، قیمت آهن داخلی در مقایسه با بازارهای جهانی، روندی نزولی داشته است. این روند نزولی به نحی است که نرخ میلگرد صادراتی برای کشور چین در یک هفته اخیر از ۵۵۸ دلار به ۵۴۴ دلار در هر تن کاهش یافته است. علاوه بر این، میلگرد صادراتی به کشور ترکیه نیز بین ۶۵۹ الی ۶۶۵ دلار بوده که با یک کاهش اندک، به ۶۴۵ دلار در هر تن رسیده است. علاوه بر این، قیمت میلگرد در منطقه CIS با کاهشی سطحی که به یک درصد رسید، تقریبا ۵۳۲/۵ دلار معامله شده است. 
ورق گرم صادراتی نیز در منطقه CIS  با کاهش 5 دلاری، ۵۶۰ دلار معامله شد. در مقابل، قیمت سنگ آهن دچار افزایش قیمت شد و نرخ آن مبلغی حدود ۸۲/۵ دلار افزایش یافت. اما این افزایش قیمت، به معنی بهتر شدن وضع بازار سنگ آهن نمی باشد و تا هنگامی که اقتصاد کشور چین بهبود نیابد و محدودیت ها و تحریم ها لغو نشود، این بازار نیز رونق نخواهد گرفت

قیمت آهن، قیمت میلگرد
گزارش و تحلیل اوضاع بازار آهن در سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱


بر اساس صبحت هایی که نماینده ویژه کشور آمریکا در ایران ( در رابطه با مذاکرات برجام ) انجام داده است، دلار در 10 آبان با نرخی حدود ۳۳ هزار و ۴۰۰ تومان به فروش رسید و یورو نیز با نرخی حدود ۳۳ هزار و ۲۰۰ تومان، فروخته شد. علاوه بر دلار و یورو، سکه نیز دچار تغییر شد و با قیمیت تقریبا ۱۵ میلیون ۶۰۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار، با قیمت ۱ میلیون ۳۷۶ هزار تومان معامله شدند. 
در روز سه شنبه 10 آبان، اغلب محصولات در بازار آهن قیمتی ثابت داشتند و تغییرات آن ها بسیار جزئی و اندک بود. همین امر سبب شده بود تا اغلب تحلیل گران بر این بارو باشند که این ثبات قیمت، آرامش قبل از طوفان است. در 10 آبان، قیمت میلگرد در اکثر کارخانه ها و شرکت ها، ثابت اعلام شد و در تعدادی از کارخانه ها قیمت میلگرد، ۵۰ تا ۲۰۰ تومان کاهش یافت. علاوه بر میلگرد، قیمت لوله و پروفیل نیز در آن تاریخ، ثابت بودند و دچار هیچ تغییری نشدند. ثبات قیمت را تجربه کردند. اما، در مقابل قیمت تیرآهن کیلویی ذوب آهن، تقریبا ۵۰ تا ۲۰۰ تومان افزایش یافت. 


گزارش و تحلیل اوضاع بازار آهن در ۹ آبان ۱۴۰۱


در روز دوشنبه 9 آبان 1401، قیمت دلار در بازار ارز، تقریبا ۳۳ هزار و ۱۵۰ تومان و قیمت یورو ۳۲ هزار و ۹۵۰ تومان فروخته شدند. همچنین، قیمت سکه نیز حدودا ۱۵ میلیون ۷۰ هزار اعلام شد. هر یک گرم طلای ۱۸ عیار نیز در روز دوشنبه 9 آبان ماه، با مبلغی حدود ۱ میلیون ۳۶۰ هزار معامله شد. در بازار آهن نیز، اغلب کارخانه ها و شرکت ها محصولات خود را با قیمتی ثابت اعام کردند و تغییرات قیمتی آن ها بسیار جزئی بود. به نحوی که قیمت میلگرد در اغلب کارخانه ها هیچ تغیری نکرد و فقط در دو الی سه کارخانه، 50 الی 300 تومان کاهش یافت.  علاوه بر میلگرد، قیمت لوله و پروفیل نیز افزایش و یا کاهش نداشتند و با ثبات نسبی به فروش رسیدند. اما، قیمت تیرآهن کیلویی ذوب آهن، تقریبا ۵۰ تا ۲۰۰ تومان، نوسان داشت. 


گزارش روزانه بازار آهن در ۸ آبان ۱۴۰۱


در روز یکشنبه 8 آبان ماه سال 1401، دلار با نرخی حدود ۳۲ هزار و ۹۵۰ تومان و یورو با قیمت ۳۲ هزار و ۸۵۰ تومان، در بازار آزاد معامله شدند. در این روز، سکه نیز با قیمتی حدود ۱۴ میلیون ۹۴۷ هزار تومان و هر یک گرم طلای ۱۸ عیار، با قیمت ۱ میلیون ۳۵۳ هزار تومان فروخته شدند. در 8 آبان نیز همانند 9 آبان، اغلب کارخانه ها، محوصلات آهنی و فولای خود را با قیمیت ثابت به فروش رساندند. قیمت میلگرد در اغلب شرکت ها با نرخی ثابت داشت؛ اما، در برخی دیگر از شرکت ها، 50 الی 300 تومان، کاهش قیمت داشت. در روز یکشنبه، قیمت لوله و پروفیل با کاهش حدودی ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان همراه بود و قیمت تیرآهن کیلویی ذوب آهن نیز ۵۰ تا ۱۰۰ تومان کاهش قیمت داشت. 


خلاصه مطلب 
ما در این بخش سعی کردیم تا شما عزیزان را با تحلیل های روزانه آبان ماه در بازار آهن آشنا کنیم. امیدواریم که با ایجاد رونقی اقتصادی در بازار کشور، میزان و تعداد تولید توسط کارخانه ها افزایش یابند و با حجم بالایی از عرضه مواجه شویم. زیرا، این اتفاق موجب کاهش قیمت ها و افزایش قدرت خرید مردم خواهد شد. اگر تصمیم دارید تا از قیمت روز تمامی محصولات آهنی و فولادی با خبر شوید و یا هر یک از آن ها را تهیه نمایید، می توانید با همکاران ما در فولاد فیدار در ارتباط باشید. 
 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ