فولاد فيدار

بررسی و تحلیل بحران در بازار فولاد

بررسی و تحلیل بحران در بازار فولاد

بازار فولاد و آهن در طی روزهای گذشته، دچار بحران های جدید شده اند. بر اساس گزارش هایی که به دست ما رسیده است، در برخی از مبادی فروش، مشاهده کرده ایم که قیمت فولاد روندی کاهشی داشته که سبب شده تا معاملات محصولات نهایی، در بازار داخلی به شدت ضعیف شوند. برای آشنایی با این بحران ها و تحلیل بازار فولاد، در ادامه مقاله با ما همراه باشید. ما در ادامه جدیدترین تحلیل های و بحران های بازار فولاد را برای شما بیان خواهیم کرد. 


بررسی نوسانات بازار فولاد 


گزارش هایی که از بازار آهن و فولاد به دست آمده حاکی از آن است که قیمت روز میلگرد آجدار در اغلب کارخانه ها و شرکت ها، تغییری نداشت. اما، در تعداد اندکی از آن ها، دچار نوساناتی جزئی بود به نحوی که برخی از کارخانه های تولید کننده قیمت میلگرد آجدار را با 100 الی 200 تومان کاهش، به فرو رساندند. لازم به ذکر است تا بدانید که در ابتدای آبان سال1401، قیمت تمامی میلگردها روندی ثابت داشتند. به طوری که میلگرد ۱۴ ذوب آهن اصفهان با قیمتی حدود ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد؛ اما، پس از افزایش قیمت دلار و اوج‌گیری آن در مدت زمان چند روز، قیمت آهن آلات و میلگرد نیز افزایش یافت. بهتر است بدانید که در آن هفته، هر کیلوگرم میلگرد ۱۴ ذوبی تقریبا با قیمت ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش رفت. 
پس از اینکه مسئولین نرخ دلار را کنترل کردند، وضعیت بازار آهن و فولاد نیز تا حدودی آرام شد و شاهد اصلاح قیمت در محصولات فولادی بودیم. به نحوی که قیمت میلگرد حدودا به ۱۶ هزار و ۱۰۰ تومان رسید. قیمت نبشی، قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی نیز همچنان در تعداد زیادی از شرکت ها ثابت اعلام شدند. اما برخی از کارخانه ها نبشی و ناودانی را با کاهشی ۳۰۰ تومانی به فروس رساندند. لازم به ذکر است تا بدانید نبشی با ضخامت ۳ در کارخانه ناب تبریز، همانند سایر کارخانه ها در طی یک ماه گذشته، نوسانات متغیری داشته است. قیمت این نبشی در این کارخانه، در ابتدای آبان ماه حدود ۱۷ هزار و ۱۵۰ تومان اعلام شد اما در طی چند روز بعد یعنی در اواسط آبان دچار افزایشی تدریجی شد و به ۱۸ هزار و ۵۰ تومان رسید و تا پایان آبان ماه نیز ثابت ماند.

پروفیل چیست؟  قیمت محصولات آهن و فولاد
بررسی نوسانات بازار آهن 


قیمت روز پروفیل نیز قالبا، ثابت بیان شد و تنها پروفیل کارخانه یاران، دچار تغییری جزئی شد به نحوی که قیمت آن تقریبا ۱۰۰ تومان کاهش یافت. قیمت انواع لوله‌ های داربستی، لوله‌ های گازی، لوله‌ های صنعتی و ... نیز بدون تغییر در بازار عرضه شدند. یکی از کارخانه های پروفیل به نام صابری، پروفیل را با ضخامت ۲ میلیمتر در ابتدای آبان ماه ۲۲ هزار تومان اعلام کرد اما در اواسط آبان ماه، قیمت آن را تقریبا ۲۳ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرد و آن را به فروش رساند. این تغییر روندی کاهش داشت و در روزهای پایانی آبان ماه، قیمت پروفیل در آن کارخانه، با کمی اصلاح، به ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. علاوه بر این، بهتر است بدانید که قیمت روز تیرآهن نیز در بازار آهن و فولاد، عمدتا ثابت ماند و فقط در تعدادی از کارخانه ها همچون: کارخانه تیرآهن ذوب آهن اصفهان و کارخانه فولاد یزد، با 10 الی 80 هزار تومان کاهش ماوجه بود. 
انواع ورق ‌ها اعم از: ورق گالوانیزه، ورق سیاه، ورق روغنی و ... نیز نوسانات متعددی را تجربه کردند. گزارش ها حاکی از آن هستند که قیمت ورق سیاه و انواع این روق، در تعدادی از کارخانه های تولید کننده اعم از: کارخانه فولاد مبارکه و کارخانه اکسین، روندی کاهش داشته و با 100 الی 600 تومان کاهش قیمت مورد معامله قرار گرفتند. اما، در سایر کارخانه ها یا روندی افزایش وجود داشت همچون کارخانه گیلان و یا بدون هیچ تغییر و نوسانی محصولات خود را به فروش رساندند. لازم به ذکر است تا بدانید که قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق رنگی و قیمت ورق روغنی و ... مانند اکثر محصولات فولادی، در تمامی کارخانه ‌ها نرخی ثابت داشتند. 
طی روزهای گذشته و در آبان ماه، ورق گالوانیزه با ضخامت ۰/۳ تولید شده در کارخانه کاشان، مانند سایر محصولات فولادی، نوسانات متعددی را تجربه کرد. به نحوی که در روزهای ابتدایی آبان قیمت این ورق گالوانیزه، حدود ۳۷ هزار تومان اعلام شد؛ اما، تقریبا در روزهای میانی آبان ماه، قیمت آن به ۴۰ هزار و ۶۰۰ تومان نیز رسید. قیمت این محصول، در نهایت در روزهای پایانی آبان 1401، با کمی اصلاح ۳۸ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شده و به فروش رسید. گزارش ‌هایی که از بورس کالا به دست مان رسیده اند نیز نشان دهنده آن هستند که در هفته اول آذر، حدود ۳۴۶ هزار و ۴۳۰ تن شمش بلوم و تختال در بورس کالا عرضه خواهند شد. از این میزان بیان شده، تقریبا ۲۵۴ هزار و ۴۳۰ تن به شمش بلوم اختصاص دارد و نرخ پایه این شمش نیز حدودا ۱۳ هزار و ۴۹۶ در نظر گرفته شده است. این موارد ناشن دهنده آن هستند که حجم این دوره از عرضه، نسبت به دوره های قبلی تقریبا ۳۵/۱ درصد افزایش داشته اند.

قیمت ورق سیاه
عوامل اصلی ایجاد بحران در بازار فولاد


فعالان این حوزه معتقد هستند که عواملی وجود دارند که سبب شده اند تا در بازار فولاد، بحران ها و تنش های جدیدی ایجاد شوند. یکی از آن ها کاهش قیمت است که برخی از کارخانه ها به دلیل کاهش قیمت، محصولات خود را تولید نمی کنند. از سمتی دیگر، قیمت گذاری ها از سوی دولت دستوری شده است و شرایط فعلی بازار فولاد را در بحران و تنگنا قرار داده است. علاوه بر این، جنگ روسیه و اوکران سبب شد تا روسیه وارد بازار آسیا شده و رقیب جدی ایارن محسوب شود. مسائله دیگر، تحریم اقتصادی ایران است که نوبه خودف مراودات اقتصادی ایران را با چالش های جدیدی رو ربه رو می کند. زیرا، بانک های داخلی نمی توانند با بانک های خارجی، کار کنند. که همین امر سبب می شود تا خریداران خارجی نتوانند فولاد را از ایران خریداری کنند. 


خلاصه مطلب
ما در این بخش سعی داشتیم تا شما عزیزان را به طور کامل با جدیدترین بررسی های بازار آهن و فولاد آشنا کنیم. همچنین، شما را با عوامل ایجاد بحران در این بازار آشنا کردیم. به یاد داشته باشید که قیمت تمامی محصولات آهنی و فولادی، همیشه دچار نوسان هستند که این نوسانات گاهی افزایشی و گاهی کاهشی هستند. لذا، برای اطلاع از قیمت روز هر گونه محصول آهن و یا فولادی، می توانید از همکاران ما در فولاد فیدار کمک بگیرید. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ