فولاد فيدار

آیا شمش و دلار عوامل تحریک کننده بازار آهن می باشند؟

آیا شمش و دلار عوامل تحریک کننده بازار آهن می باشند؟

قیمت تمامی محصولات در بازار آهن، همواره تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله نرخ دلار و نرخ شمش می باشند. در واقع، ما نمی توانیم رابطه بین آهن، شمش و دلار را کتمان کنیم. لذا، زمانی که در رابطه با قیمت آهن و قیمت دلار صحبت می کنیم، منظورمان این است که هر چه قیمت دلار ارزان و یا گران شود، قیمت آهن و فولاد نیز تحت تاثیر آن بوده و روندی افزایشی و یا کاهشی خواهد داشت. علاوه بر دلار، شمش که ماده اولیه تمامی محصولات آهنی است نیز اگر دچار افزایش یا کاهش قیمت شود، آهن نیز از آن تاثیر مستقیمی خواهد گرفت. برای آشنایی بیشتر با این مسئله و عوامل تاثیر پذیر آن ها، در ادامه مقاله با ما همراه باشید. 


اساس تعیین رابطه قیمت آهن و نرخ دلار 


همه ما می دانیم که یکی از مهم ترین مواد موجود در تمامی صنایع، آهن است که بسیاری از لوازم و اقلام، با کمک آن تولید می شوند. لذا، قیمت این ماده مهم تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می گیرد که یکی از اصلی ترین این عوامل، نرخ دلار می باشد. زیرا، زمانی که قیمت و نرخ دلار دچار نوسان می شود، از یک سو ارزش ارز کشورمان ایران کاهش می یابد که این مسئله موجب کاهش قدرت خرید افراد می گردد. از سوی دیگر، وجود نوسان در نرخ دلار سبب می شود تا ارزش واحد پول کشورهای مختلف در برابر واحد پول آمریکا ( دلار )کاهش یافته و میزان عرضه و تقاضای آن کم شود. 
همه شما عزیزانی که می خواهید اساس تعیین رابطه قیمت آهن و دلار را بدانید، با یک بررسی دقیق می توانید متوجه شوید که هر گاه قیمت واحد پول آمریکا کاهش یابد، در بازار آهن نوسان ایجاد شده و قیمت آهن آلات نیز افزایش خواهند یافت. در واقع، برای این صحبت، نمودارهای مختلفی وجود دارد که همگی مربوط به سال های اخیر هستند و اغلب شرکت ها و کارخانه های تولید کننده نیز از همین نمودارها پیروی می کنند. 
علاوه بر این، با کمک این نمودارها می توان وضعیت خرید و فروش را در بازار آهن و فولاد به راحتی پیش بینی کرد. البته، این پیش بینی کمی دشوار است و متخصصین این حرفه، باید این کار را انجام دهند. زیرا، توانایی پیش بینی وضعیت خرید و فروش و قیمت در این بازار بر اساس نمودار، یکی از پیش نیازهای اقتصاد می باشد. همچنین، برای اطلاع از رابطه بین دلار و آهن، عوامل دیگری را نیز می توان بررسی کرد که برخی از مهم ترین آن ها شامل موارد زیر می باشند:

قیمت اهن، قیمت میلگرد، شمش اهن
بررسی هزینه های جانبی حمل و نقل 


برای این که بتوانیم رابطه بین قیمت دلار و آهن را بررسی کنیم، باید عوامل دیگری را نیز بازیابی کنیم که یکی از مهم ترین آن ها، هزینه های جانبی حمل و نقل است. زیرا، این مبحث در نمودار ذکر شده وجود ندارد و اگر فقط نمودار مورد بررسی قرار گیرد، این مسئله دور از چشم باقی خواهد ماند. شما عزیزان در این زمینه باید تصور کنید که یک شرکت و یا کارخانه تصمیم دارد تا متریال های فلزی خود را از شهری به شهر دیگر و یا کشورهای دیگر منتقل کند، در این صورت باید هزینه های زیادی را برای جا به جایی پرداخت کند. این هزینه ها نیز از بازار ارز و نرخ دلار به صورت غیر مستقیم سرچشمه می گیرند. 
این مسئله در برخی از موارد دور از چشم افراد قرار دارد و آن را بر قیمت نهایی محصول محاسبه می کنند. این کار اشتباه نیست اما بهتر است که به صورت جداگانه نیز مورد بررسی قرار گرفته و به تحلیل شود. زیرا، برخی از کارخانه هی تولید کننده آهن و فولاد، محصولات خود را به کشورهای خارجی ارسال می کنند که با این کار باید هزینه های زیادی را برای حمل و نقل صرف کرده و این هزینه ها را بر قیمت محصولات خود اضافه کنند. 
در این صورت، برخی از خریداران با یک مقایسه ساده فکر می کنند که این شرکت ها محصولات خود را گران تر به فروش می رسانند که این تفکر نادرست است. زیرا، آن ها فقط هزینه حمل و نقل بیشتری را پرداخت می کنند که این موضوع سبب افزایش قیمت نهایی آن ها شده و ممکن است که میزای تقاضا خرید این کارخانه ها کمتر شود. بنابراین، مئسولین و فعالان این حوزه باید در رابطه با این موضوع اطلاعات بسیاری را کسب کرده و در اختیار خریداران قرار دهند.


بررسی تفاوت قیمت نرخ ریال و نرخ دلار


یکی دیگر از عواملی که با بررسی رابطه دلار و آهن به آن پی بردیم، نرخ ریال و دلار است. لازم به ذکر است تا بدانید که زمانی که قیمت آهن آلات افزایش پیدا کنند، سایر کالاها در بازارهای مجاور نیز تحت تاثیر قرار گرفته و دچار افزایش قیمت می شوند. یکی از مهم ترین بازهار ها و تولیدات که تاثیر مستقیمی از این نوسان می گیرد، خودرو است که قیمت آن همواره در حال تغییر می باشد. عمده ترین دلیل تغییر قیمت در این حوزه، افزیش یا کاهش قیمت در بازار آهن و فولاد است زیرا، اغلب قطعات مهم آن از این بازار تهیه می شود. حال تصور کنید که یک شرکت ایرانی تصمیم دارد تا خودروهای خود را به کشورهای خارجی ارسال کند، قیمت دلار را نیز تقریبا 20 تومان در نظر بگیرید. قطعا زمانی که یک شرکت تولیدکننده خودرو ایرانی تصمیم دارد تا محصولات خود را به کشورهای خارجی ارسال کند، ارزش محصول خود به مراتب کمتر از نرخ دلار می شود. این مشکل سبب می شود تا در طولانی مدت این شرکت ورشکست شده و یا محصولات خود را به میزان کمی تولید کرده و به بازارهای داخلی بفروشد. 

 خرید آهن‌ آلات، میلگرد ، نبشی، ناودانی
بررسی تجهیزات تولیدی 


یکی دیگر از عواملی که تاثیر مستقیمی از قیمت دلار و آهن می گیرند، تجهیزات تولیدی کارخانه ها می باشد. لذا، زمانی که قیمت دلار و و آهن آلات افزایش پیدا کنند، تمامی این محصولات و تجهیزات نیز تحت تاثیر قرار گرفته و دچار نوسان قیمت می شوند. همه این مسائل به ضرر فرد تولید کننده می باشد و ممکن است باعث ورشکستگی و یا ایجاد مشکلات جدی برای وی شود. علاوه بر این، لازم به ذکر است تا بدانید که اغلب شرکت ها و کارخانه های ما در ایران، تجهیزات نورد، دیگ ها ذوب کننده، کوره های بخار و ... را از کشورهای اروپایی، ایتالیایی، آلمانی، و ... خریداری می کنند. به همین دلیل، با بالا رفتن نرخ واحد پول بین المللی، قیمت این تجهیزات نیز افزایش و یا کاهش خواهند یافت. 


نحوه تعیین قیمت آهن در بورس کالا


هم اکنون که به طور کامل با عوامل موثر در قیمت آهن و دلار آشنا شدید، ممکن است سوال کنید که نحوه قیمت گذاری آهن و فولاد در بورس کالا چگونه می باشد؟ در پاسخ به این سوال باید بیان کنیم که بورس کالا یکی از بازارهای موجود برای خرید و عرضه آهن آلات و فولاد است. بسیاری از عرضه کنندگان آهن و فعالان آن در ایران، در بازار بورس کالا فعالیت می کنند. به همین دلیل، قیمت اغلب محولات آهنی اعم از: میلگرد، تیرآهن، نبشی، ورق های مختلف و ... را بر اساس یک فرمول ثابت محاسبه می کنند که این فرمول، به شرح زیر می باشد: 
قیمت شمش جهانی × میانگین هفتگی دلار  × 95/5 = قیمت پایه
لازم به ذکر است تا بدانید که قیمت پایه تمامی محصولات آهنی و فولادی بر دو اساس قیمت پایه کف و قیمت پایه سقف، تعیین می گردند. به همین دلیل، تولیدکنندگان می توانند رقمی بالاتر و بیشتر از قیمت پایه را ارائه کنند. 


خلاصه مطلب
ما در این بخش از اخبار قصد داشتیم تا شما عزیزان را با عوامل تحریک کننده قیمت آهن و فولاد آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که تمامی عوامل ذکر شده از نرخ دلار تاثیر مستقیم و یا غیر مستقیم گرفته و سبب افزایش قیمت آهن و فولاد می شوند. تمامی این عوامل، برای همه شرکت ها و کارخانه ها وجود ندارند که به همین دلیل، برخی از تولیدکنندگان محصولات خود را با قیمتی بیشتر به فروش می رسانند. لذا، زمانی که یک شرکت محصولات خود را ارزان تر به فروش برساند، به معنی نامرغوب بودن اجناس او نیست. اگر تصمیم دارید تا بهترین محصولات را با قیمتی ارزان خریداری کنید، می توانید با همکاران ما در واحد فروش فولا فیدار در ارتباط باشید. 
 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ