فولاد فيدار

پیش بینی قیمت استیل در سال 1401

پیش بینی قیمت استیل در سال 1401

استیل، نوعی فولاد آلیاژی است که از آهن و کربن ساخته شده است. استیل دارای انواع مختلفی است که هر یک از آن ها دارای قیمت متفاوتی می باشند. هر یک از فعالان این حوزه پیش از خرید هر نوع استیل، پیش بینی های مربوط به این حوزه را بررسی می کنند. سپس، بر اساس آن پیش بینی ها و تحلیل ها، برای خرید اقدام می کنند. لذا، اگر شما می خواهید با پیش بینی قیمت استیل در سال 1401 آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید. 


تأثیر مذاکرات برجام بر قیمت استیل 


همه ما می دانیم که نتیجه مذاکرات برجام بر روی تمامی موضوعات تاثیر می گذارد. یکی از مهم ترین موضوعات که تحت تاثیر این مذاکرات است، قیمت دلار می باشد. لذا، اگر این مذاکرات به  نتیجه مطلوبی برسند، قیمت دلار کاهش خواهد یافت. اگر قیمت دلار کم شود، قیمت آهن آلات و فراورده‌ های آن از جمله ورق استیل، نیز کاهش خواهد یافت. اما در مقابل، اگر این مذاکرات نتیجه مطلوبی نداشته باشند، قیمت دلار به آستانه 40 هزار تومان و یا بیشتر خواهد رسید. با افزایش قیمت دلار نیز قیمت تمامی محصولات از جمله استیل نیز افزایش خواهند یافت. 
علاوه بر این، لازم به ذکر است تا بدانید که اگر مذاکرات برجام، نتیجه مطلوبی داشته باشد، تحریم ها حذف شده و سبب می شود تا سرمایه گذاران خارجی وارد بازار آهن و فولاد ایران شوند. این اتفاق موجب توسعه و افزایش میزان عرضه آهن آلات و فولاد می شود. اما، به یاد داشته باشید که ممکن است برداشته شدن تحریم ها چندان قطعی نیستند و ممکن است که قیمت استیل در بازار مذکور، روندی افزایشی داشته باشد. 


پیش بینی و تحلیل قیمت ورق استیل در سال 1401

پیش بینی و تحلیل قیمت ورق استیل
هم اکنون که با تاثیر مذاکرات برجام بر روی قیمت استیل آشنا شدید، بهتر است که با پیش بینی های مربوط به این حوزه نیز آشنا شوید. بهتر است بدانید که عوامل بسیار زیادی وجود دارند که بر روی قیمت استیل تاثیر گذار هستند. برخی از این عوامل شامل: نرخ رشد اقتصاد جهانی، رشد اقتصادی کشورهای توسعه یافته، نرخ برابری ارزهای جهان مانند: دلار و یورو و .... می باشند. در اقتصاد کشور عزیزمان ایران، نرخ تورم و نرخ ارز، تاثیر بیشتری بر قیمت استیل دارند. به همین دلیل، در بازار داخلی قیمت اغلب محصولات وارداتی، وابسته به قیمت دلار و سهولت واردات می باشند. 
در واقع اگر واردات کشورمان دچار مشکلی نباشد و تعرفه های مربوط به آن تغییری نکنند، قیمت ها به صورت روزانه اعلام می شوند. لازم به ذکر است تا بدانید که اغلب ورق های استیل که در بازار داخلی ایران هستند، وارداتی بوده و اغلب کارخانه ‌های داخلی، سهم چندانی در تولید ورق استیل ندارند. به همین دلیل، قیمت ورق استیل در سال 1397 پس از اینکه روندی افزایشی را در سال 1396 تجربه کرده بود، ثابت ماند. ثابت ماندن قیمت استیل، تا سال 98 ادامه داشت اما در اوایل آن سال، به دلیل برخی از مشکلات که در بخش واردات پیش آمد، قیمت ورق افزایش یافت. 
در رابطه با این مسئله می توانیم بیان کنیم که در شروع سال 98 بازار آهن و فولاد، دچار یک شوک قیمتی شد. اما، در ادامه آن سال، با انجام برخی از اقدامات، روندی ثابت داشت. این روند تا پایان سال 98 ادامه داشت و در سال 99 با شروع بحران و محدودیت های کرونایی و کاهش صادرات و واردات، قیمت ورق و لوله استیل، مجدد افزایش یافت. لازم به ذکر است تا بدانید که این افزایش قیمت با روندی صعودی، تا به امروز که در پاییز 1401 هستیم، همچنان ادامه دارد. دولت کشورمان سعی کرده با برخی از اعمال های فشار، تا حدودی قیمت استیل را کنترل نماید. 
این فشارها، اعتراضاتی را از سمت کارخانه های تولید کننده به همراه داشت. زیرا، این کارخانه ها ناگزیر هستند تا قیمت های محصولات خود را 30 الی 40 درصد افزایش دهند. علت این افزایش قیمت، وارد کردن مواد اولیه است که این مواد با نرخ جهانی به فروش می رسند. با این وضعیت پیش بینی می‌ شود که تا پایان اسفند 1401 قیمت ورق استیل و لوله استیل، روندی افزایشی داشته باشند. 


پیش بینی قیمت ورق استیل


یکی از پر فروش ترین نوع استیل، ورق استیل است که عوامل مختلفی بر قیمت آن تاثیر می گذارند. لذا، اگر بخواهیم قیمت ورق استیل را پیش بینی کنیم، باید تمامی این عوامل را در نظر بگیریم. برخی از مهم ترین این عوامل شامل: حجم ورق استیل‌، برند و شرکت سازنده‌ ورق استیل، نوع آلیاژهای به کار گرفته شده در ساخت ورق استیل و ... می باشند. لذا، زمانی که یکی از این عوامل دچار مشکل شود، قیمت این محصول نیز کاهش یا افزایش خواهد یافت. همان طور که در بخش های پیشین مقاله بیان کردیم، استیل یک محصول وارداتی است و در ایران تولید نمی شود. علاوه بر این، قیمت این محصول با قیمت دلار رابطه‌ی مستقیمی دارد. لذا، با افزایش قیمت دلار که در چندین روز گذشته شاهد آن بودیم، می توانیم پیش بینی کنیم که ورق استیل نیز دچار افزایش قیمت خواهد شد. 

ورق استیل و قیمت لوله استیل
پیش بینی قیمت لوله‌ استیل


علاوه بر ورق استیل، لوله‌ی استیل نیز در صنعایع مختلف، مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل، قیمت آن برای خریداران و فعالان حوزه های صنعتی، اهمیت بسزایی دارد. همانند ورق استیل، عوامل زیادی وجود دارند که بر قیمت لوله استیل نیز تاثیر می گذارند. برخی از مهم ترین این عوامل، شامل: نرخ جهانی لوله‌ استیل، میزان تورم در داخل کشور، میزان تولید و عرضه‌ لوله استیل در بازار خارجی و داخلی، هزینه ‌های مربوط به حمل ‌و نقل، هزینه های تدارکات و .... می باشند. علاوه بر موارد ذکر شده، قیمت مواد اولیه نیز تاثیر بسیار زیادی بر کاهش و یا افزایش قیمت ورق استیل دارد. لذا، پیش بینی قیمت این محصول، تحت تاثیر عوامل ذکر شده قرار دارد و ممکن است روندی کهش یا افزایش داشته باشد. 


دشواری پیش‌بینی بازار آهن و استیل


حمید رضا رستگار، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد، در رابطه با پیش بینی بازار محصولات استیل در روزهای آینده بیان کرد:« هرگونه اظهار نظری در رابطه با بازار آهن و استیل، با توجه به مشکلات اقتصادی کشور، تحریم های خارجی و حتی تحریم های داخلی، بسیار دشوار و سخت می باشد. در واقع، می توانیم بیان کنیم که متغیرهای بسیار زیادی در بازار ایران حکم فرما هستند که سبب شده اند تا پیش بینی قیمت در این بازار، دشوار شود. علاوه بر این، کشورهای دیگر، فقط با نوسانات نرخ ارز مواجه هستند؛ اما، ما در ایران با نرخ ارز سنایی، نرخ ارز نیمایی و حتی نرخ ارز فردایی نیز سر و کار داریم. » 
حمید رضا رستگار در ادامه سخنان خود بیان کرد:« علاوه بر تمامی موارد ذکر شده، ما در کشورمان ایران، متاسفانه چشم انداز جذابی در حوزه اقتصاد نداریم که این مسئله شرایط بازار را دشوار تر کرده است. در کشور ما برای بهبود وضعیت، گویا هدف جامع و مشترکی وجود ندارد. بنابراین، می توانیم بیان کنیم که اقتصاد ایران نیاز به یک قانون جامع دارد که تمامی جوانب و امور را مورد بررسی قرار دهد. علاوه بر این، باید از دخالت افرادی که دانش و تخصصی کافی ندارند نیز جلوگیری شود.» 


خلاصه مطلب
ما در این بخش سعی داشتیم تا شما عزیزان را به پیش بینی های مربوط به قیمت استیل در سال 1401 آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که قیمت این محصول تحت تاثیر عواملی هستند که در مقاله بیان شده اند. بنابراین، با تغییرات و نوساناتی که در بازار ارز ایجاد شده، پیش بینی می شود که قیمت استیل نیز دچار نوسان شده و افزایش یابد. لذا، اگر می خواهید که از قیمت دقیق ورق استیل و لوله استیل یا قیمت نبشی، قیمت ناودانی به طور روزانه اطلاع یابید، می توانید از همکاران ما یاری بگیرید. همکاران ما در فولاد فیدار با بررسی شرایط بازار، قیمت روز این محصولات را به شما عزیزان بیان خواهند کرد. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ