فولاد فيدار

پیش بینی قیمت آهن و فولاد در سال 1402

پیش بینی قیمت آهن و فولاد در سال 1402

هر یک از محصولات آهنی و فولادی جزء دسته محصولات استراتژیک قرار گرفته و اطلاع از قیمت آن ها حائز اهمیت می باشد. در واقع، از محصولات آهنی و فولادی همچون: میلگرد، تیرآهن، نبشی و ... همواره در تمامی صنعت ها الخصوص در صنعت ساخت و ساز استفاده می شود. همین امر موجب اهمیت این محصولات شده و همواره افراد به دنبال آگاهی از قیمت و یا پیش بینی نرخ آن ها می باشند. هم اکنون که در روزهای پایانی سال 1401 هستیم، خریداران و فروشندگان آهن و فولاد به دنبال کسب اطلاع در رابطه با قیمت آن ها در سال جدید هستند. لذا، اگر شما هم می خواهید تا با قیمت آهن و فولاد در سال 1402 آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید. 


قیمت آهن و فولاد در سال 1402 تحت تاثیر چه عواملی می باشد؟ 


برای این که شما عزیزان بتوانید نرخ آهن و فولاد را در سال جدید پیش بینی کنید، باید بدانید که عوامل زیادی وجود دارند که باعث می شوند تا نرخ نهایی آهن آلات افرایش یافته و یا بلعکس کاهش پیدا کنند. شما می توانید از طریق آشنایی با این عوامل، نرخ آهن را در سال جدید پیش بینی کنید. تعدادی از این عوامل، به صورت مستقیم تاثیر گذاشته و همچنین تاثیرشان بیشتر می باشد. اما، برخی دیگر به صورت غیر مستقیم بر نرخ آهن و فولاد تاثیر گذاشته و تاثیرشان کمتر می باشد. تعدادی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر نرخ آهن و فولاد در سال 1402، شامل موارد زیر می باشند: 

قیمت میلگرد
نرخ جهانی سنگ آهن و سایر مواد اولیه


برای تولید هر چیزی، اولین عامل تاثیر گذار، نرخ مواد تشکیل دهنده و مواد اولیه آن می باشد. محصولات آهنی و فولادی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و نرخ جهانی مواد اولیه آن ها، به صورت کاملا مستقیم بر کاهش یا افزایش قیمت نهایی آن ها تاثیر زیادی می گذارد. لذا، لازم به ذکر است تا بدانید که ماده اولیه تولید مقاطع فولادی، سنگ آهن است و در نتیجه، کاهش یا افزایش قیمت آن، موجب کاهش یا افزایش نرخ نهایی آهن و فولاد می گردد. البته فراموش نکنید که به جز سنگ آهن، از مواد دیگری همچون: کک، نیکل، کروم، قراضه آهن و .... نیز برای ساخت این محصولات استفاده می شود. لذا، شما عزیزان برای پیش بینی قیمت آهن در سال 1402، باید توجه ویژه ای به تغییرات قیمت مواد اولیه داشته باشید. 


میزان عرضه و تقاضا آهن و فولاد در بازار جهانی و بازار داخلی


علاوه بر توجه به قیمت مواد اولیه، شما عزیزان برای پیش بینی قیمت آهن و فولاد در سال جدید، باید میزان عرضه و تقاضا را نیز بررسی کنید. در واقع، شما باید بدانید که میزان عرضه و تقاضای آهن در سال جدید چه در بازار داخلی و چه در بازارهای خارجی، به چه نحوی است. زیرا، با افزایش تقاضا خرید، بدون بالا بردن عرضه و کمبود مقاطع فولادی، قیمت‌ ها دچار رشد صعودی می شوند. این اتفاق، دارای دلایل مختلفی می باشد و در واقع، عوامل مختلفی موجب بروز نوسان در میزان عرضه و تقاضا می گردند. به طور مثال: در کشورمان ایران زمانی که فصول سرد سال به پایان می رسند و میزان بارندگی کمتر می شود، ساخت و ساز افزایش یافته و در نتیجه میزان تقاضای خرید آهن و فولاد، افزایش پیدا می کند. این امر منجر به کمبود عرضه و افزایش قیمت می گردد. 


نرخ ارز 


یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر قیمت آهن و فولاد، نرخ ارز است که نسبت به دو مورد پیشین، بیشترین تاثیر را دارا می باشد. با بررسی وضعیت آهن در سال 1401 به راحتی می توان به این مسئله پی برد. زیرا، قیمت دلار هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم با تاثیر بر نرخ مواد اولیه، می تواند موجب متلاطم شدن بازار فولاد شود. در واقع، هر چه نرخ دلار بیشتر شود، نرخ آهن نیز افزایش پیدا می کند. بلعکس، با کاهش نرخ ارز، نرخ نهایی آهن و فولاد نیز کاهش می یابد. 


کارخانه های تولید کننده آهن و فولاد


علاوه بر موارد فوق، شما عزیزان برای این که بتوانید قیمت آهن را در سال جدید پیش بینی کنید، باید کارخانه های تولید کننده را نیز تحلیل نمایید. زیرا، قیمت محصولات در هر کارخانه و برندی، نسبت به دیگری متفاوت می باشد و تقریبا هر یک از آن ها نرخ متفاوتی دارند. دلایل مختلفی وجود دارند که همگی منجر به ایجاد این تفاوت می شوند که تعدادی از آن ها شامل موارد زیر می باشند:
•    استفاده از تجهیزات مختلف برای تولید 
•    تفاوت در استانداردهای تولیدی 
•    کیفیت متفاوت آهن و فولاد در هر کارخانه
•    مواد اولیه به کار گرفته شده 
لازم به ذکر است تا بدانید که عوامل دیگری نیز وجود دارند که موجب تفاوت قیمت در هر یک از کارخانه های تولید کننده شده اند؛ اما، ما در این بخش فقط به تعدادی از اصلی ترین آن ها اشاره کردیم. 


هزینه حمل و نقل و ارسال محصولات 


هزینه حمل و نقل همواره بر عهده خریدار می باشد که این مسئله نیز به نوبه خود بر قیمت نهایی هر یک از محصولات آهنی و فولادی تاثیر گذار است. در واقع، هر چه راه بین خریدار و فروشنده دور تر باشد، قاعدتا هزینه حمل و نقل آن نیز افزایش یافته و منجر به افزایش قیمت نهایی می گردد. بنابراین، شما عزیزان برای پیش بینی قیمت آهن در سال 1402، باید ابتدا شرکت و کارخانه تولید کننده مورد نظرتان را انتخاب کنید، سپس، هزینه حمل و نقل را نیز تخمین بزنید تا بتوانید به اطلاعات درستی دست یابید. 


بررسی وضعیت اقتصادی و سیاسی خارجی و داخلی


اوضاع سیاسی و اقتصادی، یکی دیگر از اصلی ترین عواملی است که به صورت کاملا مستقیم بر قیمت آهن و فولاد در سال آینده تاثیر خواهد گذاشت. زیرا، زمانی که کشورهای ابر قدرت که بخش زیادی از فولاد و آهن جهان را تامین می کنند، سیاست و یا اقتصادشان دچار بحران شود، بازار فولاد را دچار نوسان می‌ کنند. به نحوی که اگر در این کشورها تورم ایجاد شود، قیمت آهن در بازارهای جهانی افزایش پیدا می کند. علاوه بر این، بهتر است بدانید که وضعیت کلی کشور خودمان نیز می تواند تاثیر شگرفی بر افزایش یا کاهش قیمت آهن و فولاد داشته باشد. لذا، شما برای پیش بینی نرخ آهن در سال جدید باید هر دو این عوامل را بررسی نمایید. 


قطع شدن گاز و برق 


در سال 1401، در فصل تابستان شاهد قطعی برق و در بخش زمستان شاهد قطع شدن گاز در صنعت های مختلف الخصوص در صنعت فولاد بوده ایم. این عامل، به نوبه خود منجر شد تا پیش بینی های مربوط به این حوزه، به درستی از آب در نیایند. لازم به ذکر است تا بدانید که در زمستان ۱۴۰۱ با قطع شدن گاز، تولید آهن اسفنجی به شدت کاهش یافت. کاهش تولید آهن اسفنجی و وجود تقاضا برای خرید آن، موجب شد تا نرخ آهن اسفنجی به شدت افزایش یافت. این عامل به نوبه خود در زمستان باعث شد تا نرخ نهایی آهن و فولاد به طرزی غیر قابل باور، دچار افزایش شوند. لذا، شما عزیزان برای این که بتوانید به درستی قیمت آهن را پس از عید پیش بینی کنید، باید توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشید. 

قیمت روز نبشی | فولادفیدار
قیمت آهن و فولاد در سال ۱۴۰۲ چقدر می شود؟ 


هم اکنون که به طور کامل با عوامل تاثیر گذار بر قیمت آهن و فولاد در سال 1402 آشنا شدید، ممکن است سوال کنید که قیمت محصولات آهنی در سال جدید چقدر می شود؟ در جواب سوال شما عزیزان باید بیان کنیم نمی توان قیمت دقیقی را در این زمینه بیان کرد و باید تمامی عوامل بیان شده بررسی شوند. اما، به طور کلی می توانیم خدمت شما عزیزان عرض کنیم که احتمال دارد با نرخ تورم رسمی، شرایط فعلی افزایش نرخ دلار و ... قیمت ها در سال آینده روندی افزایشی در پیش بگیرند که البته این روند، شدت زیادی نخواهد داشت. به یاد داشته باشید که اگر نرخ دلار در سال جدید کاهش پیدا کند، قیمت نهایی آهن نیز بسته به آن کاهش خواهد یافت. لذا، برای اطلاع دقیقی از قیمت روز آهن و فولاد می توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار کنید. 


خلاصه مطلب
ما در این بخش از مطلب تلاش کردیم تا شما را با عوامل تاثیر گذار بر قیمت آهن در سال جدید آشنا کرده و پیش بینی های مربوط به نرخ آهن را در سال 1402 بیان کنیم. به خاطر بسپارید که شرایط این روزهای کشور، عدم توافق برجام، رشد نرخ دلار، روند متزلزل عرضه‌ های بورس و .... همگی باعث شده اند تا پیش ‌بینی قیمت آهن و فولاد در سال جدید کاری دشوار باشد. امیدواریم شرایط به نحوی شود که قیمت ها مقطوع شده و هر یک از شما عزیزانی که تصمیم به خرید دارید بتوانید محصولات مورد نظر خود را با قیمتی مناسب تهیه کنید. البته، در حال حاضر نیز می توانید با پرداخت کمترین هزینه، بهترین و با کیفیت ترین محصولات را از طریق سایت فولاد فیدار خریداری کنید. برای این کار کافی است تا با همکاران ما در واحد فروش فولاد فیدار در ارتباط باشید. 


 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ