فولاد فيدار

قیمت آهن و فولاد قبل از عید 1403 چقدر است؟

قیمت آهن و فولاد قبل از عید 1403 چقدر است؟

هر چه به تعطیلات عید نوروز نزدیک می ‌شویم، قیمت محصولات فولادی در بازار آهن نوسانات بیشتری را پشت سر می ‌گذارند. بازار فولاد داخلی به طور کلی از دو ماه گذشته تا به امروز نوسانات افزایشی بسیار زیادی را تجربه کرده است. دلایل مختلفی بر این موضوع اثر گذار بودند که یکی از اصلی ‌ترین آن ها افزایش نرخ ارز می ‌باشد. اما، با این حال همچنان تقاضای خرید مصرفی و سرمایه‌ ای برای محصولات فولادی گزارش نشده است. چه بسا هر چه به پایان سال و تعطیلات نوروزی نزدیک می ‌شویم، تقاضای اندکی نیست که در این بازار وجود داشتند، به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده ‌اند. نرخ دلار نیز که همچنان روند اصلاحی را در پیش نگرفته و در کانال ۶۰ هزار تومان باقی مانده است. به طوری که در پایان روز گذشته نرخ دلار در بازار آزاد ۶۰۱۰۰ تومان بوده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با قیمت کنونی فولاد در بازار آهن و بورس کالا در ادامه مطلب همراه ما باشید.


تحلیل و بررسی قیمت کنونی آهن فولاد در بازار آهن 


در پایان هفته و آغاز هفته جاری در بازار آهن داخلی کاهش و افت چشمگیری در رابطه با تقاضای خرید مصرفی و سرمایه ای، گزارش شده است. بیشترین فعالیتی که در وضعیت کنونی در بازار آهن مشاهده و گزارش شده است، مربوط به ارسال و تحویل بارهای فروخته شده می ‌باشند. قیمت روز آهن در اغلب کارخانه ‌های تولید کننده دارای روندی افزایشی بودند. اما، با این حال برخی از کارخانه‌ ها نیز نرخ محصولات فولادی را ثابت اعلام کردند. میلگرد که یکی از اصلی‌ ترین محصولات بازار آهن به شمار می ‌آید؛ در پایان روز گذشته در محدوده ۲۶۵۰۰ الی ۲۶۷۰۰ تومان قرار داشت. این محصول در اغلب کارخانه ‌های تولید کننده در روز گذشته روند افزایشی را در پیش گرفته بود و گزارشی مبنی بر کاهش نرخ این محصول ثبت نشده است. به طور مثال: قیمت میلگرد در کارخانه ذوب آهن اصفهان روندی افزایشی در پیش گرفته و سایز‌های مختلف این محصول در این کارخانه حدوداً ۲۸۲۰۰ تومان اعلام شده است.

قیمت انواع تیرآهن و هاش | فولادفیدار
در کارخانه میانه نیز قیمت میلگرد در روز گذشته حدوداً با ۲۰۰ تومان افزایش همراه بوده و در هر کیلو به ۲۷۳۰۰ تومان رسیده است. در کارخانه نیشابور و ابر کوه نیز نرخ انواع میلگردها در سایزهای مختلف بین ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان افزایش یافته ‌اند و در کارخانه نیشابور قیمت میلگرد در هر کیلو ۲۷۲۱۰ تومان و در کارخانه ابر کوه ۲۷ هزار تومان اعلام شده است.

در بین مقاطع طویل فولادی افزایش یافتن قیمت ارز به عنوان یک ناجی در این صنعت عمل کرده است و در وضعیت این روزها باعث شده رکود سنگین حاکم در بازار فولاد تا حدی از بین برود میلگرد که همواره یکی از پرمصرف ‌ترین محصولات بخش صنعت فولاد به شمار می ‌آید. این محصول، در بورس کالا با افزایش تقاضا و حتی رقابت همراه بوده است. به طوری که میانگین قیمت میلگرد در روز ۱۶ اسفند ماه حدوداً در ازای هر کیلوگرم به ۲۴۹۶۲ تومان رسیده بود که این میزان بیانگر افزایش حدوداً ۳ درصدی قیمت میلگرد می‌ باشد. به طور کلی هر چه به پایان سال و تعطیلات نوروزی نزدیک می ‌شویم، بازار فولاد و قیمت محصولات فولادی در دو سناریوی متفاوت قرار دارد. 
از یک سمت بازار مقاطع طویل فولادی با افزایش یافتن نرخ دلار همراه بوده و دارای رونق تقاضا هستند؛ اما، در بورس کالا بازار آهن اسفنجی با کاهش عرضه و تقاضا همراه بوده و همچنین قیمت آن کاهش یافته است. به طوری که قیمت آهن اسفنجی در روز ۱۹ اسفند ماه با کمترین میزان عرضه و تقاضا همراه بوده و این میزان نسبت به دو سال گذشته کمترین میزان بوده است. با نزدیک شدن به پایان سال و آغاز ماه مبارک رمضان کاهش تقاضا در این بازار شدت خواهد گرفت. همچنین، از سمت دیگر افزایش تولید در سال جدید با رفع محدودیت گاز بوده و این مورد باعث می ‌شود که رکود سنگین در این بازار حاکم شده و باقی بماند.

اما، به طور کلی با بررسی‌ های صورت گرفته می ‌توان پی برد که بازار فولاد در طی دو ماه گذشته از یک دوره رکود به رونق رسیده است و تقاضایی که برای خرید مصرفی و سرمایه ‌ای محصولات فولادی در هر سال در اوایل آن مشاهده می ‌شد، در هفته ‌های اخیر رخ داده است. در وضعیت کنونی قیمت شمش فولاد و همچنین قیمت دلار دو عامل اصلی و مهم در تعیین قیمت محصولات فولادی به شمار می ‌آیند. 
مسئولین و فعالین این حوزه پیش ‌بینی می ‌کنند که در سال جدید با اتصال گاز واحدهای تولیدی و عدم قطعی گاز در این صنعت با افزایش تولید و عرضه همراه بوده و قیمت محصولات فولادی در بورس کالا نیز مثل بازار آهن نوسانات قیمتی مخصوصاً افزایشی را تجربه کند. فعالین و خریداران این بازار باید با دقت تمامی شرایط را بررسی کرده و سپس اقدام به خرید و فروش محصولات فولادی در بورس کالا نمایند. در وضعیت کنونی و در طی ۱۱ ماه امسال قیمت فولاد میانی ایران حدوداً ۵ درصد افزایش یافته است. به طوری که در مدت مدت مشابه سال گذشته تولید فولاد در ایران ۲۹ میلیون و ۲۳۸ هزار تن بود. به همین خاطر، شاهد یک میلیون و ۴۱۵ هزار تن بیش از مدت مشابه سال گذشته هستیم. همچنین، با بررسی‌ های صورت گرفته در رابطه با تولید آهن اسفندی در واحدهای احیا پی بردیم که حجم تولید آهن اسفنجی ایران در ۱۱ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ حدوداً ۳۱ میلیون و ۴۲۵ هزار تن بوده که این میزان بیانگر ۹ درصد افزایش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته می ‌باشد. 

قیمت ورق آهن سیاه | فولادفیدار
اما میزان تولید آهن اسفنجی در بهمن ۱۴۰۲ ۱۰ درصد بیشتر از بهمن ۱۴۰۱ بوده است و تقریبا ۱۱ درصد کمتر از بهمن سال ۱۴۰۰ بوده است. دلیل اصلی وقوع این موضوع، محدودیت ‌های گاز صنعت فولاد در سال جاری می ‌باشد. علاوه بر این، در ۱۱ ماهه نخست سال جاری حدوداً ۱۸ میلیون و ۳۶۴ هزار تن بیلت و بلوم در واحدهای فولادسازی کشور تولید شده‌ اند. این میزان بیانگر رشد ۸ درصدی تولیدات بیلت و بلوم در واحدهای فولادسازی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته می‌ باشد. میزان تولید اسلب نیز در ۱۱ ماه نخست امسال تقریباً شبیه به سال گذشته بوده و تغییر چندانی برای آن گزارش نشده که حدوداً ۱۰ میلیون و ۸۷۴ هزار تن این محصول به تولید رسیده است.

در شرایط کنونی رکودی که در تقاضای خرید مصرفی و سرمایه فولاد وجود دارد باعث شده تا سنگ آهن ارزان ‌تر گردد. آخرین قیمت سنگ آهن در بازار وارداتی کشور چین با توجه به افت تقاضای فولاد نزولی بوده است و حدوداً ۲ دلار کاهش یافته و در هر تن به ۱۱۶ دلار رسیده است. البته، صادرات فولاد چین در ژانویه و فوریه رشد داشته و نسبت به سال قبل نیز حدوداً ۳۲ افزایش یافته است. اما افزایش موجودی فولاد بازار داخلی بیانگر افت تقاضای داخلی می ‌باشد. 
خلاصه مطلب
ما در این بخش از مطلب تلاش کردیم تا شما را با وضعیت کنونی محصولات فولادی قبل از عید نوروز آشنا کنیم. در حال حاضر قیمت اغلب محصولات فولادی مثل: میلگرد، تیرآهن، انواع پروفیل ‌ها، انواع ورق ‌ها و حتی لوله ‌های درزدار و بدون درز نیز با افزایش همراه هستند. اگر هر یک از شما متقاضی خرید انواع محصولات فولادی هستید، می‌ توانید برای کسب اطلاعات دقیق در رابطه با قیمت این محصولات با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار کنید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ