فولاد فيدار

قیمت آهن و فولاد در دی ماه 1401

قیمت آهن و فولاد در دی ماه 1401

تمامی مقاطع فولادی در صنعت های مختلف مخصوصا در صنعت ساختمان سازی کاربرد گسترده ای دارند به نحوی که اگر آن ها نباشند، این صنایع متوقف می شوند. همین امر موجب شده است تا افراد فعال به این حوزه ها، همواره به دنبال بررسی و پیش بینی قیمت مقاطع فولادی باشند. لذا، بهتر است بدانید که افراد زیادی به ‌صورت روزانه، هفتگی و ماهانه قیمت ‌های محصولات آهنی و فولادی همچون: میلگرد، نبشی، تیرآهن و ... را بررسی می ‌کنند. اگر شما هم جز این افراد هستید، برای بررسی وضعیت وضعیت بازار آهن و دی ماه و اطلاع از قیمت ها، در ادامه با ما همراه باشید. ما در ادامه قیمت تمامی مقاطع فولادی و آهنی را در دی ماه بررسی کرده و وضعیت کلی بازار آهن را برای شما عزیزان بیان خواهیم کرد. 


وضعیت بازار آهن در دی ماه 


همان طور که می دانید در ماه های اخیر، وضعیت کنونی تمامی بازارها الخصوص بازار آهن و فولاد دچار هرج و مرج و نوسان شده است. به نحوی که این نوسانات تا آخرین روز از پاییز هم ادامه داشت و با آغاز فصل زمستان نیز به روند خود ادامه داد. لازم به ذکر است تا بدانید که علاوه بر بازار آهن و فولاد، بازار ارز هم در فصل پاییز همین روند را طی کرد و قیمت دلار در آن روز به روز در حال تغییر بود. به نحوی که پس از نوسانات جزئی، نرخ دلار در پاییز قیمتی تکرار ناپذیر را را داشت و در زمستان از این میزان فراتر شد. اگرچه روند افزایشی قیمت آهن و فولاد کماکان تا پایان هفته آذر نیز تداوم داشت؛ اما، با فرا رسیدن زمستان، قیمت ها در برخی از کارخانه های تولید کننده با کاهشی جزءی معامله شدند.
در واقع، تعداد زیادی از تولیدکنندگان، قیمت میلگرد آجدار را ثابت بیان کردند و در برخی دیگر از کارخانه ها نیز نرخ این محصول، با کاهشی جزئی اعلام شد. به نحوی که در پنجشنبه هفته گذشته قیمت میلگرد بین ۱۷ هزار و ۹۰۰ تومان الی ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان بیان شد و قیمت میانگین آن نیز تقریبا ۱۸ هزار و ۴۹۵ تومان اعلام گشت. علاوه بر این، سایر محصولات فولادی نیز روز پنجشنبه هفته گذشته، جوی نسبتا آرام را سپری کردند و روندی ثابت داشتند. لازم به ذکر است تا بدانید که قیمت نبشی و ناودانی نیز از این قاعده مستثنی نبودند و جوی نسبتا آرامی سپری کردند. همچنین، قیمت روز قوطی آهن و قیمت لوله گازی، لوله داربستی و سایر لوله ‌ها نیز به جز چند کارخانه، در مابقی کارخانه های تولید کننده با یک ثبات نسبی به فروش رسیدند. 

خرید آهن - قیمت آهنعلاوه بر این، بهتر است تا بدانید که نرخ روز تیرآهن نیز در اغلب کارخانه‌ های تولید کننده، ثابت اعلام شد اما در مقابل، تیرآهن ذوب آهن اصفهان، دچار نوسانات پراکنده ‌ای بود به نحوی که این محصول با 10 الی 100 تومان افزایش قیمت به فروش رسید. در واقع، این افزایش قیمت سبب شد تا هر شاخه تیرآهن ذوبی سایز ۱۴ که در هفته اول آذر ماه ۲ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان قیمت داشت؛ د دی ماه حدودا با نرخ ۳ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان معامله شود. به جز تیرآهن، قیمت انواع ورق‌ ها همچون قیمت ورق سرد نیز تقریبا ثابت بودند اما نرخ ورق آهن با 300 تومان افزایش قیمت همراه بود. همچنین، نرخ روز ورق روغنی فولاد مبارکه با ضخامت ۰/۵ میلیمتر ابتدای ماه ۳۳ هزار و ۳۵۰ تومان و در پایان ماه ۳۷ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد.
با برسی موارد بیان شده و با در نظر گرفتن ضعف شدید تقاضای مصرفی در بازار داخلی، نوسان نرخ دلار، تداوم قطعی گاز صنایع، کاهش حجم عرضه آهن اسفنجی و .... اوضاع بازار آهن و فولاد در دی ماه 1401، همچنان نوسان داشته باشد. البته، تعداد زیادی از عواملی که بیان کردیم، به تنهایی منجر به افزایش قیمت ها در طی روزهای آینده خواهند شد. لازم به ذکر است تا بدانید که مشکل کمبود آهن اسفنجی که هم اکنون در بازار شاهد آن هستیم، در این بازه زمانی مقطعی و گذرا می باشد. همه ما می دانیم که افزایش قیمت محصولات آهنی و فولادی احتمال دارد تا بیشترین آسیب را به واحدهای پایین ‌دستی اعمال کند به نحوی که بخش نهایی زنجیره فولاد از ترس جا ماندن از تورم به خرید سرمایه ‌ای روی آورده اند که در این صورت اگر با افت نسبی قیمت ‌ها رو به رو شویم، این افراد دچار ضرر و زیان خواهند شد. 


تحلیل قیمت ها در بازار آهن در هفته دوم دی ماه 


در اوایل هفته دوم دی ماه، نرخ دلار از 40 هزار تومان عبور کرد و دچار نوسانات جزئی بود که رئیس جدید بانک مرکزی در این حوزه تلاش های بسیاری کرد و توانست از افزایش نرخ دلار نسبت به آذر ماه، جلوگیری کند. به نحوی که نرخ دلار در هفته دوم دی ماه 1401، دچار ریزش و افزایش زیادی نشد و در طول هفته بین ۳۹,۵۰۰ تا ۴۰,۵۰۰ تومان نوسان داشت و نهایتاً روی حدود ۴۰,۰۰۰ تومان بسته شد. لازم به ذکر است تا بدانید که محمدرضا فرزین که به تازگی رئیس کل بانک مرکزی شده است، بیان کرده : «نرخ دلار را تثبیت خواهیم کرد و دلار نیمایی را برای یک سال، ۲۸,۵۰۰ تومان اعلام می کنیم .» در واقع، بیان او مربوط به شخص خودش نیست و این سخن بر اساس جلسات متعدد مسئولین مربوطه می باشد و همگی با هم بر این موضوع متحد هستند و تصمیم گرفتند برای حداقل دو سال، ارز این کالاها را ثابت نگه دارند تا از نوسان قیمت آن ‌ها جلوگیری نمایند. با این کار، قیمت آهن و فولاد نیز تقریبا روندی ثابت را در پیش خواهند گرفت و ممکن است تا در آینده شاهد افزایش قیمت های چشم گیری نباشیم. 


تحلیل قیمت ها در بازار آهن در هفته اول دی ماه 

قیمت آهن آلات و نوسانات بازار آهن
در هفته اول دی، نوسانات بازار آهن و فولاد، بازار ارز و ... همچنان ادامه داشتن اما نسبت به آذر ماه کمی کاهش یافته بودند. لازم به ذکر است تا بدانید که در آن هفته نرخ دلار از ۴۰,۴۰۰ تومان شروع شد و بدون هیچ مقاومتی رشد کرد  و تا نرخ ۴۴ هزار تومان را پیش رفت. در آخر هفته اول دی، نرخ دلار حدودا ۴۴,۵۰۰ تومان باقی ماند که این افزایش قیمت منجر به افزایش چشم گیر تمامی محصولات فولادی و آهنی شدند. این اتفاق، منجر شد تا مسئولین اقداماتی را در این زمینه انجام دهند تا بتوانند افزایش نرخ دلار را تا حدودی کنترل نمایند . در واقع، مسئولین و دولت می توانند نقدینگی را از بازار جمع کرده و با کسری بودجه و سایر اقدامات دیگر، این کار را به خوبی انجام دهند. به همین دلیل، تحلیل گران ما در هفته اول دی پیش بینی کردند که دولت می تواند تا حدودی از افزایش قیمت ها جلوگیری کند که این مسئله موجب می شود تا نرخ محصولات در بازار آهن و فولاد روندی ثابت داشته باشند و یا با کاهش و یا افزایش قیمتی جزئی به فروش برسند.


خلاصه مطلب
ما در این مطلب تلاش کردیم تا شما عزیزان را به طور کامل و مفصل با وضعیت قیمت ها در بازار آهن و فولاد در دی ماه آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که تمامی پیش بینی هایی که در این حوزه انجام می شوند، به صورت احتمالی هستند و نمی توان به صورت صد درصدی بر روی آن ها حساب کرد. اما، هم اکنون می توانیم بیان کنیم که با بررسی وضعیت قیمت ها در هفته اول و دوم دی ماه، می توان نتیجه گرفت که با در نظر گرفتن نکات مطرح شده و با احتمال ادامه ‌دار بودن روند کاهشی قیمت دلار، قیمت محصولات فولادی به احتمال زیاد بدون تغییر بوده و روندی ثابت خواهد داشت. البته، اگر دچار افزایش قیمت و یا کاهش قیمت شدید دلار باشیم، نرخ محصولات نیز به همان صورت افزایش یا کاهش خواهند داشت. اگر می خواهید که با قیمت روز هر یک از محصولات آهنی و فولادی آشنا شوید و یا آن ها را با قیمتی مقرون به صرفه خریداری کنید، می توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار کنید . 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ