فولاد فيدار

تلاطم بازار آهن در نیمه دوم 1401

تلاطم بازار آهن در نیمه دوم 1401

بازار آهن در نیمه دوم سال، تلاطم های بسیار زیادی را تجربه کرد و تقریبا قیمت ها در فصل پاییز و زمستان، ثبات چندانی نداشتند. دلایل زیادی وجود دارند که موجب بروز این اتفاق شدند که علت اصلی آن تغییر نرخ دلار می باشد. قیمت دلار به صورت کاملا مستقیم بر روی قیمت آهن و فولاد و محصولات آن ها تاثیر می گذارد. اما، علاوه بر دلار، عوامل دیگری نیز وجود داشتند که موجب تلاطم در بازار آهن در نیمه دوم سال 1401 شدند. اگر می خواهید که با این عوامل آشنا شده و وضعیت کلی بازار آهن را در فصل پاییز و زمستان بررسی کنید، در ادامه با ما همراه باشید. 


بررسی وضعیت بازار آهن در فصل پاییز ۱۴۰۱


نرخ دلار در بازار ارز، در فصل پاییز روندی به شدت افزایشی را در پیش گرفت و تقریبا قیمت هر یک دلار 33 هزار تومان شد. افزایش نرخ دلار در آن زمان، بنا به دلایل مختلفی بود که تعدادی از مهم ترین آن ها شامل : آغاز اعتراضات سراسری در کشور، اخبار منفی سیاسی، کسری بودجه، افزایش نقدینگی و بی ‌نتیجه ماندن مذاکرات برجام و .... می باشند. علاوه بر این لازم به ذکر است تا بدانید که تقریبا تمامی زیر مجموعه ‌های بازار آهن در داخل کشور نیز در ابتدای فصل پاییز، تاثیر زیادی از میزان عرضه و تقاضا می گیرند و نرخ آن ها هر ساله در این زمان، متغیر می شود. البته، نرخ قیمت در بازار آهن تا اواسط مهر تقریبا روندی ثابت داشت و پس از آن افزایشی شد. به نحوی که نرخ میلگرد در آن روز ها تقریبا به ۱۵ هزار تومان رسید و  از نیمه دوم پاییز نوسانات افزایشی شروع شدند.

قیمت آهن الات | فولادفیدار
در واقع، در اواسط پاییز 1401، قیمت دلار در کم تر از ۱۰ روز، حدودا ۳ هزار تومان افزایش پیدا کرد و حدودا به 35 هزار تومان رسید. همین افزایش قیمت منجر شد تا قیمت آهن و فولاد نیز افزایشی شده و نرخ میلگرد به 17 هزار تومان رسید. در آن روزها بازار ظرفیت افزایش قیمت نداشت و شرایط به وجود آمده دور از انتظار تمامی افراد اعم از خریداران و تولید کنندگان فولاد بود. به یاد بسپارید که علاوه بر نرخ دلار، آزادسازی صادرات محصولات فولادی برای عموم افراد نیز به نوبه خود منجر به افزایش نسبی قیمت شمش شد. در واقع، همه این موارد باعث شد تا در ابتدای آذر ماه شاهد افزایش نرخ روز پروفیل ، میلگرد، تیرآهن و .... باشیم. 
البته هر چه به روزهای پایانی آذر نزدیک می شدیم، این افزایش قیمت شدت می گرفت. این در حالی بود که بر اساس سال های گذشته انتظار می رفت که با آغاز فصل سرما ( در این فصل ساخت و ساز راکد است و متقاضی خرید کاهش پیدا می کند. ) قیمت ها در بازار آهن روند نسبتا ثابتی را در پیش بگیرند. اما، امسال همانند سال های گذشته نبود و تمامی عوامل ذکر شده به علاوه محدودیت مصرف و قطعی گاز صنایع فولادی، کاهش تولید و کمبود مواد اولیه و .... موجب شدند تا در فصل پاییز شاهد افزایش قیمت چشمگیری باشیم. در یک تحلیل و بررسی کلی می توانیم افزایش قیمت آهن و فولاد را به موارد مختلفی نسبت داد که آن ها شامل : التهابات قیمت دلار، کمبود و قطعی گاز صنایع فولادی، افزایش هزینه تولید و افزایش نرخ مواد اولیه، اوراق اعتباری، مکانیزم کشف قیمت در بورس کالا، اعتراضات و انسداد اینترنت در داخل کشور، مشکل حمل و نقل آهن، مشکل قاچاق گازوئیل، افزایش نرخ جهانی آهن آلات و مجوز صادرات فولاد برای عموم افراد می باشند. 


بررسی وضعیت بازار آهن در فصل زمستان ۱۴۰۱


هم اکنون که با وضعیت کلی بازار آهن در فصل پاییز آشنا شدید، بهتر است که از وضعیت بازار آهن در فصل زمستان نیز آشنا شوید. با این کار می توانید به صورت کلی قیمت را در روزهای ابتدایی سال 1402 پیش بینی کنید. لذا، بهتر است تا بدانید که بازار آهن در فصل زمستان سال 1401 نوسانات بی ‌سابقه و عجیبی را طی کرد که تا به امروز در این فصل از سال شاهد آن نبودیم. در واقع، در یک بازه زمانی کوتاه، قیمت‌ محصولات فولادی دچار جهش متوالی و شتاب زده ای شد که می توان آن را در رکوردهای تاریخی نرخ مقاطع فولادی ثبت کرد. البته به یاد داشته باشید که نوسانات قیمتی فقط مختص آهن و فولاد نبود و تقریبا تمامی بازارها روندی این چنینی داشتند. البته، در بخش های پیشین بیان کردیم که خود بازار ارز یکی از اصلی ‌ترین محرکه‌ های افزایش قیمت در فصول سرد سال می باشد اما با این حال، خود این بازار افزایش بی ‌سابقه ای را تجربه کرد به نحوی که نرخ هر دلار تقریبا ۴۴ هزار تومان اعلام شد. 
نرخ دلار در اواسط دی ماه، بنا به دلایلی همچون : اجرای برخی سیاست‌ ها، تغییر رئیس کل بانک مرکزی، افزایش نرخ سود بانکی به ۲۳ درصد، تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه و .... روندی اصلاحی را در پیش گرفت. در آن زمان قیمت دلار از ۴۴ هزار تومانی به ۳۹ هزار تومان رسید. اما، تا اواسط هفته چهارم دی ماه بین ۴۰ و ۴۱ هزار تومان در نوسان بود. لازم به ذکر است تا بدانید که در همان روزها بورس کالا بخشنامه ‌ای را مبنی بر تغییر نرخ ارز محاسباتی به ارز نیمایی داد که این ابلاغیه به نوبه خود باعث افزایش قیمت چشمگیری در تمامی بازارها الخصوص بازار ارز و آهن شد. به نحوی که قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان از ۱۸ هزار تومان عبور کرد و تقریبا به ۲۱ هزار تومان رسید. اما، پس از چند روز این ابلاغیه اصلاح شد و باعث کاهش قیمت ها شد. 
بازار آهن در فصل زمستان تداوم چندانی نداشت و پس از چند روز، مجدد در فاز افزایشی قرار گرفت. در واقع، عواملی همچون: اعمال تحریم‌ های جدید آمریکا و افزایش فشار اروپا، احتمال صدور قطعنامه علیه ایران، افزایش ۱۰ درصدی موجودی انبارهای فولادسازان، ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۲ و ... همگی منجر به بالا و پایین شدن قیمت ها شدند. لازم به ذکر است تا بدانید که در ابتدای بهمن ماه 1401، مقاومت نرخ دلار تقریبا شکسته شد و قیمت آن به ۴۵ هزار تومان رسید. دلیل اصلی این افزایش نرخ، تأثیر روانی اخبار منفی همچون: قرار گرفتن نام سپاه در لیست سازمان ‌های تروریستی اروپا می باشد. اما، زمانی که رئیس بانک مرکزی عوض شد و فرد جدید بر روی کار آمد، در ابتدا نرخ دلار کاهش پیدا کرد و به 41 هزار تومان رسید. در واقع، رئیس بانک مرکزی اقدامات زیادی را برای کنترل هیجانات افزایشی قیمت ارز و آهن انجام داد اما، افزایش قیمت ها کم و بیش ادامه داشتند و در نیمه دوم بهمن ماه به اوج رسید. 

میلگرد چیست؟ انواع و مشخصات میلگرد | فولادفیدار
به نحوی که در روزهای پایانی ماه بهمن 1401، قیمت دلار بین ۴۳ و ۴۵ هزار تومانی بود و  نرخ میلگرد نیز بین ۲۱ و ۲۲ هزار تومان اعلام شد. کاهش حجم آهن اسفنجی در بورس کالا، نحوه عرضه آهن و فولاد، نحوه تعیین قیمت محصولات بورسی، معاملات اعتباری و .... همگی منجر به رد شدن قیمت دلار از کانال 20 هزار تومانی بودند. این نوسانات تا آخر بهمن ماه ادامه داشتند اما، با فا رسیدن اسفند، تمامی بازارهای مالی قیمت‌ هایی جدید و غیر منتظره ای ثبت نمودند. به نحوی که نرخ دلار در هفته اول اسفند ماه به ۵۰ هزار تومان رسید. بلافاصله پس از ایجاد بازار مبادله ارز و طلا توسط بانک مرکزی، قیمت دلار باز هم افزایش یافت و به ۵۱ هزار تومان رسید. نرخ آهن و فولاد هم در اسفند امسال نسبت به اسفند سال های گذشته، دو برابر افزایش یافت. 
اما اوج افزایش قیمت ‌ها در اواسط اسفند ماه رخ داد و نرخ دلار به ۶۰ هزار تومان، نرخ میلگرد به ۳۰ هزار تومان و قیمت میلگرد ۱۴ هم به ۳۵ هزار تومان رسید. البته، بهتر است تا بدانید که قیمت تیرآهن هم بی ‌ثبات و آشفته بود و تقریبا در کمتر از یک هفته شاهد افزایش قیمت ۲ میلیون تومانی تیرآهن بودیم. پس از ثبت رکورد بالاترین قیمت در بازار ارز و در بازار آهن، شاهد فروکش شدن تدریجی نوسانات و هیجانات التهابی بودیم. به نحوی که در نیمه‌ دوم اسفند ماه قیمت دلار با ۲ تا ۴ هزار تومان کاهش یافت و تقریبا در تمامی محصولات آهنی نیز شاهد کاهش قیمت بودیم. از جمله عمده‌ ترین دلایل اصلاح نسبی و تدریجی قیمت ‌ها در اسفند ماه شامل:  بازگشت برخی از تولیدکنندگان به مدار تولید، وصل شدن گاز، معاملات بورس کالا، افزایش حجم عرضه‌ ها، کاهش نرخ شمش و .... می باشند. 
خلاصه مطلب
ما در این بخش تلاش کردیم تا شما عزیزان را با وضعیت کلی بازار آهن در نیمه دوم سال 1401 آشنا کنیم. بنا به موارد بیان شده می توانیم خدمت شما عزیزان بگوییم که در اسفند ماه شاهد اوج ‌گیری و اصلاح بازار در کمتر از یک هفته بودیم. در واقع، سیاست کلی بازارساز در روزهای پایانی سال 1401، منجر به اصلاح قیمت آهن و فولاد و نرخ دلار شده است. با این حال، نمی توان به صورت قطعی بر روی آن حساب کرد و مسئولین مربوطه باید تدابیری اساسی و کارشناسی ‌شده را برای اصلاح تمامی بازارها بیندیشند . با این کار، می توانیم به صورت بلند مدت شاهد ثبات قیمت‌ باشیم. لذا، اگر در حال حاضر می خواهید از نرخ هر یک از محصولات آهنی و فولادی مطلع شوید، می توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار کنید. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ