فولاد فيدار

تحلیل قیمت شمش فولادی

تحلیل قیمت شمش فولادی

شمش های فولادی نوعی قطعات فولادی هستند که از آن ها برای ساخت و تولید کردن محصولات فولادی استفاده می شود. به همین دلیل، افزایش و یا کاهش قیمت شمش تاثیر بسیار زیادی را در بازار آهن می گذارد. قیمت شمش فولادی نیز تحت تاثیر برخی از عوامل قرار گرفته و با نوسانات بسیار زیادی همراه است. برای آشنایی با این عوامل و تحلیل افزایش قیمت شمش، در ادامه مقاله با ما همراه باشید. ما در ادامه هر آن چه که باید در رابطه با قیمت این قطعه فولادی بدانید را به طور کامل و مفصل بیان خواهیم کرد. 

برای دریافت قیمت روز تیرآهن کلیک کنید.


چه عواملی سبب افزایش یا کاهش قیمت شمش می شوند؟ 


پیش از آن که بخواهیم شما عزیزان را تحلیل های اخیر در رابطه با قیمت شمش آشنا کنیم، بهتر است که با عوامل تاثیر گذار بر قیمت شمش آشنا شوید. قیمت تمامی محصولات آهنی و فولادی، تحت تاثیر عواملی قرار دارند که وجود و یا عدم وجود این دلایل، سبب افزایش و یا کاهش قیمت آن ها می شوند. لازم به ذکر است تا بدانید که این دلایل در هر کشوری متفاوت می باشند و نمی توان به آن ها نسبتی جهانی داد. برخی از مهم ترین عوامل و دلایل تاثیر گذار بر قیمت شمش در کشور ایران، شامل موارد زیر می باشند: 

قیمت میلگرد قیمت آهن

بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت آهن و میلگرد آبان 1401

 


قیمت سنگ آهن

بهتر است تا بدانید که مهم ترین عنصر سازنده شمش، سنگ آهن است. به همین دلیل، زمانی که قیمت سنگ آهن دچار تغییر شود، قیمت شمش نیز تحت تاثیر آن قرار گرفته و دچار تغییراتی خواهد شد. در حال حاضر، به علت کاهش 20 درصدی قیمت سنگ آهن، قیمت شمش نیز کاهش یافته و با رکود همراه است. 


قیمت ضایعات آهن آلات

یکی دیگر از عناصری که برای ساخت شمش از آن استفاده می شود، ضایعات آهن آلات می باشد. در این روش، ضایعات آهن را در کوره ای ذوب کرده و با کمک دستگاه های مختلف آن ها را به شمش آهنی تبدلی می کنند. به همین دلیل، زمانی که قیمت این ضایعات کاهش یا افزایش یابند، در مقابل قیمت شمش نیز کم یا زیاد می شود. بنابراین، می توان یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر قیمت شمش را قیمت این آهن آلات بیان کرد. 


عرضه و تقاضا

یکی دیگر از عواملی که تاثیر بسیار زیادی بر روی قیمت شمش می گذارند، عرضه و تقاضا هستند. لازم به ذکر است تا بدانید که مهم ترین بخش عرضه و تقاضا برای این محصول، بازار بورس کالا می باشد. زمانی که عرضه و تقاضا شمش در این بازار کم باشد، قیمت آن افزایش پیدا می کند. اما، در مقابل زمانی که عرضه و تقاضا شمش زیاد باشد، قیمت آن کاهش می یابد. عوامل بسیار زیادی وجود دارند که این عرضه و تقاضا را کم و زیاد می کنند که برخی از اصلی ترین این عوامل، شامل موارد زیر می باشند: 

  •     نوع قرارداد عرضه مانند نقدی یا اعتباری
  •     میزان رقابت در بخش تقاضا
  •     نرخ دولتی قیمت پایه
  •     رکود و میزان تقاضا برای مشتریان خارجی محصولات فولادی 


نرخ ارز

یکی دیگر از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت شمش آهنی یا فولادی، نرخ ارز است. در حالت عادی، زمانی که نرخ ارز افزایش می یابد، قیمت آهن آلات نیز تحت تاثیر آن افزایش پیدا می کنند. زیرا، اغلب تولیدکنندگان با افزایش نرخ ارز، صادرات را انتخاب کرده و محصولات خود را به سایر کشورها صادر می کنند. این اتفاق سبب می شود تا در داخل کشور دچار کمبود عرضه شویم که این امر سبب افزایش قیمت شمش می گردد. البته، لازم به ذکر است تا بدانید که امروزه تولید کنندگان در زمان صادر کردن شمش با رقیب بزرگی به اسم روسیه مواجه شده اند که این کشور سبب رکود بازار آهن و فولاد در جهان شده است. 

تحلیل قیمت آهن و قیمت میلگرد

 

مشاهده قیمت نبشی و قیمت ناودانی


تحلیل تاثیر قیمت شمش بر محصولات فولادی

هم اکنون که با دلایل افزایش و یا کاهش قیمت شمش شده اید، ممکن است سوال کنید که آیا افزایش قیمت شمش سبب افزایش سایر محصولات فولادی می شود؟ در پاسخ به این سوال باید بیان کنیم که بله، افزایش قیمت شمش باعث افزایش قیمت سایر محصولات شده است. اما، پیچیدگی مساله این است که افزایش قیمت شمش در مهر ماه 1401، به هیچ فاکتور بنیادی در بازار مربوط نیست. بورس‌کالا با ایجاد برخی از تغییرات در فرمول تعیین قیمت پایه، به گران ‌فروشی دولت در فروش شمش کمک می‌ کند و باعث گران ‌تر شدن برخی محصولات بورس کالا مانند میلگرد می گردد. 
به طور مثال: در هفته ‌های پایانی مهر 1401 میانگین نرخ تمام شده شمش، 14 هزار تومان بود. به همین دلیل، نرخ تمام‌ شده میلگرد نیز با حداقل هزینه تولید، 16 هزار تومان شد که قیمتی پایین ‌تر از آن برای تمامی تولیدکنندگان محصولات فولادی، هیچ سودی ندارد. البته برخی از افراد که نیاز به نقدینگی دارند و ممکن است که این محصولات را به صورت نسیه ای خریداری کنند. بنابراین، می توان گفت که ممکن است دولت به دنبال افزایش قیمت در بازار آهن ‌آلات باشد. به همین دلیل، با توجه به بالاتر رفتن قیمت محصولات فولادی همچون: میلگرد، احتمال کاهش تقاضا در هفته ‌های آینده برای این محصولات وجود خواهد داشت. 
یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت شمش را می توان خبر آزادسازی صادرات کامودیتی‌ های معدنی توسط تجار حقیقی و حقوقی در آخرین روزهای پایانی مهر ماه 1401 بیان کرد. لازم به ذکر است تا بدانید که اگر این اتفاق به وقوع بپیوندند، صادرات میلگرد در روزهای آینده رونق می گیرد. اما آنچه قطعی است بحث بهبود تقاضای مصرفی واقعی و رونق بازار است که مطمئنا به زودی شاهد آن نخواهیم بود. 


مقایسه‌ هفتگی معاملات شمش در بورس

قیمت پایه شمش فولاد برای عرضه در بازار بورس، بر مبنای فرمول ابداعی بورس‌ کالا و طبق مشارکت تعیین شد. لذا، با توجه به استقبال نوردکاران از عرضه ‌‌‌های هفته گذشته، کف و سقف قیمتی تعیین‌ شده برای عرضه شمش فولاد در این رینگ افزایش داشت. در واقع می توان گفت که میانگین وزنی قیمت پایه شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس‌ کالا در هفته جاری برابر 14 هزار و ۷۸۰ تومان بود که این نرخ با احتساب نرخ روز ارز نیمایی (۲۶‌ هزار و ۵۵۰ تومان) برابر ۴۸۱ دلار به‌ ازای هر تن خواهد بود. 
در حالی قیمت پایه عرضه شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس ‌کالای ایران با فرمول ابداعی بورس‌ کالا رو به افزایش گذاشته که میانگین نرخ شمش فولاد صادراتی ایران فوب خلیج ‌فارس بر اساس گزارش متال‌‌‌ بولتن بدون تغییر نسبت به هفته قبل ۴۴۰ دلار به ازای هر تن بود. به همین دلیل، قیمت پایه شمش فولاد برای عرضه در هفته جاری حدود ۴۰ دلار گران ‌تر از قیمت شمش فولاد صادراتی فوب خلیج‌ فارس تعیین شده است. 

خلاصه مطلب
ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با تحلیل های مربوط به قیمت شمش آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که علاوه بر موارد ذکر شده، عوامل دیگری نیز وجود دارند که سبب افزایش یا کاهش قیمت شمش شوند. همچنین، قیمت این محصول دائم در حال تغییر است و شما عزیزان اگر تصمیم بر خرید دارید باید با افرادی که در این زمینه تخصص دارند، مشورت کنید. برای مشورت کردن در این زمینه و یا خرید شمش، می توانید با همکاران ما در فولاد فیدار در ارتباط باشید. 
 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ