فولاد فيدار

افزایش مجدد قیمت ها بازار آهن دی 1401

افزایش مجدد قیمت ها بازار آهن دی 1401

در اوایل دی ماه با کاهش نرخ دلار، شاهد کاهش قیمت ها در بازار آهن بودیم. به نحوی که در دو هفته گذشته قیمت اغلب محصولات آهنی و فولادی به جز چند محصول، نرخی ثابت داشته و یا حتی نرخ آن ها روندی کاهشی را طی می کردند. همین امر موجب شد تا فروش آهن آلات ساختمانی نیز در طی این چند روز بهبود یافته و متقاضیان خرید آن زیاد شده بود. اما، در چند روز گذشته قیمت ها مجدد افزایشی شدند و محصولات در بازار آهن بار دیگر روند قیمت صعودی را در پیش گرفتند. برای اطلاع از افزایش مجدد قیمت ها در بازار آهن و فولاد و دانستن دلیل این اتفاق، در ادامه با ما همراه باشید. 


افزایش دوباره قیمت محصولات آهنی و فولادی


همان طور که در بخش پیشین بیان کردیم، از اوایل دی ماه قیمت ها در بازار آهن روندی ثابت و کاهشی را در پیش گرفتند که این عامل سبب شد تا اغلب خریداران برای تهیه محصولات اقدام نمایند. اما، از پنجشنبه گذشته مجددا قیمت ها در این بازار افزایشی شدند ولی شماری از کارخانه ها تغییری را در قیمت محصولات خود اعمال نکردند. به نحوی که نرخ میلگرد آجدار در برخی کارخانه ‌ها حدودا ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان افزایش یافت اما، در سایر کارخانه ها که تعدادشان کم هم نیست، بدون هیچ تغییر قیمتی باقی ماند.  لازم به ذکر است تا بدانید که قیمت میلگرد آجدار استاندارد در روز های گذشته ۲۰ هزار تومان رسید و نرخ میانگین این محصول ۱۹ هزار و ۵۰ تومان اعلام شد. 

قیمت روز آهن آلات در بازار ایران | فولادفیدار
علاوه بر میلگرد آجدار، قیمت ناودانی و نبشی نیز همچنان دارای یک روند ثابت بودند و قیمت تیرآهن شاخه ای نیز همانند ناودانی و نبشی، در برخی مبادی فروش ثابت اعلام شد اما، در تعدادی از سایزها هم شاهد افزایش قیمت تیرآهن شاخه ای به میزان ۱۰ الی ۵۰ هزار تومانی بودیم. همچنین، نرخ انواع ورق سرد و انواع ورق گرم نیز با نوسانات افزایشی چند روز گذشته همراه بود به طوری که قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه و ورق سیاه اکسین تقریبا با ۵۰۰ الی هزار تومان افزایش همراه بود اما در سایر کارخانه ها، نرخ این محصول ثابت بود. به جز ورق سیاه، قیمت ورق گالوانیزه، انواع ورق های رنگی و ورق روغنی نیز در تعداد زیادی از کارخانه‌ ها با افزایش چشمگیری همراه بودند.
نرخ قوطی پروفیل نیز در تعدادی از کارخانه‌ ها دچار افزایش قابل توجهی بود و نرخ هر یک از آن ها حدودا ۲۰۰ الی ۶۰۰ تومان افزایش پیدا کردند. اما، تعداد اندکی از کارخانه های تولید کننده قوطی های پروفیلی، تغییری در نرخ محصولات خود اعمال نکردند. به همین خاطر، می توانیم بیان کنیم که قیمت پروفیل تولید شده در ضخامت ۲ میلیمتری، به طور میانگین در طی روز گذشته تقریبا به کانال ۳۰ هزار تومان رسید. علاوه بر این، قیمت لوله داربستی، قیمت لوله مانیسمان، قیمت لوله گازی و قیمت سایر لوله ‌ها نیز در تعدادی از کارخانه ‌ها ثابت بیان شدند ولی در برخی از کارخانه های تولید کننده، با 200 الی 600 تومان افزایش قیمت مواجه بودند.  
به طور کلی بنا به گزارشاتی که به دست ما رسیده است می توانیم خدمت شما عزیزان بیان کنیم که افزایش تدریجی قیمت محصولات آهنی و فولادی تقریبا در تمامی حوزه‌ های بازار آهن و فولاد، قابل مشاهده بود. اما، در برخی از محصولات این افزایش قیمت بسیار زیاد بود به طور مثال: محصولاتی همچون ورق و پروفیل بیش از سایر محصولات دچار افزایش قیمت شدند. این افزایش قیمت ها درحالی است که انتظار داشتیم تا نرخ محصولات در بازار به دلیل تجربه جهش قیمتی که اخیرا مشاهده کرده بودیم، فعلا روندی اصلاحی داشته باشد یا تقریبا ثابت باقی بمانند اما آنچه در طی روز گذشته در بازار اتفاق افتاده، خلاف انتظارات ما بود.  


میزان فروش محصولات آهنی و فولادی 


هم اکنون که به طور کامل از قیمت محصولات آهنی و فولادی در طی چند روز گذشته مطلع شدید، ممکن است سوال کنید که هر یک از این محصولات در این ماه حدودا چقدر به فروش رسیدند؟ و یا میزان فروش محصولات آهنی و فولادی در بازار بورس کالا چقدر است؟ در پاسخ به سوال شما عزیزان باید بیان کنیم که بنا به گزارشاتی که از بورس کالا به دست ما رسیده است، حدود ۷۵ هزار و ۷۰۲ تن محصولات فولادی به فروش رسیده اند که حدود ۳۶ درصد برآورد شده بود. همچنین از ۱۸۴ هزار و ۹۴۲ تن میلگرد، ۵۹ هزار و ۲۸۹ تن معامله شد که معادل ۳۲ درصد می باشد. علاوه بر این، حدود ۱۴ هزار و ۶۴۸ تن نیز تیراهن معامله شده است که نرخ پایه آن ۱۸ هزار و ۷۶۵ تومان اعلام گشته است. لازم به ذکر است تا بدانید که تمامی حجم های عرضه شده ورق گرم B مورد معامله قرار گرفته اند که قیمت این محصول ۲۳ هزار و ۳۶۴ تومان اعلام شده است که این اتفاق بیانگر افزایش ۳۸ درصدی نرخ این محصول می باشد.

قیمت آهن آلات بازار تهران فولادفیدار
علاوه بر موارد فوق، بهتر است در جریان باشید که در عرصه صنعت در روزهای گذشته، با کمبود گاز و قطعی آن مواجه بودیم که این اتفاق منجر به تعطیلی بسیاری از واحدهای صنعتی، سازمان ‌ها و ادارات و مراکز آموزشی و .... در شماری از شهرها شده است. این اتفاق زمانی که در زمستان رخ بدهد چالش های زیادی را در این حوزه به وجود خواهد آورد. به طور مثال: برخی از شهرک ‌های صنعتی به خاطر سرمای هوا و مشکل تأمین گاز دچار قطعی برق بدون اطلاع قبلی نیز شده ‌اند که این اتفاق منجر به کاهش عرضه در بازار آهن و فولاد خواهد شد . در رابطه با این موضوع و بر اساس اظهارات وزیر نفت، تأمین گاز بخش خانگی در اولویت قرار دارد و درحال مدیریت توزیع گاز هستند و در تلاشند تا مشکل قطعی گاز صنایع را نیز برطرف کنند. 
این چالش ها و مشکلات در حالی است که بنا بر اظهارات مسئولین، ما هم اکنون در زمینه تولید فولاد جایگاه هفتم جهان را کسب کرده ‌ایم. بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در رابطه با چالش کمبود و قطعی گاز صنایع فولادی، بیان کرد :«صنعت فولاد یک صنعت مادر می باشد که از همین رو ضروری است تمامی زیر ساخت ‌های ضروری و لازم این صنعت توسط مسئولین مربوطه، تأمین گردد.» بهرام سبحانی در ادامه بیان کرد :« ظرفیت تولید فولاد در کشورمان ایران حدودا ۴۰ میلیون تن برآورد شده است این درحالی می باشد که میزان تولید حدود ۳۰ میلیون تن بوده که هم اکنون به دلیل مشکل عدم زیر ساخت مناسب مانع از بهره‌ برداری از ۱۵ میلیون تن ظرفیت تولید شده می باشد. کمبود برق در تابستان و گاز در زمستان از مهم ترین چالش ‌ها و محدودیت ‌های صنعت فولاد مهم می باشد که ما در یک ماه گذشته شاهد هر دوی این چالش ها بودیم. وجود هر دوی این چالش ها، هم در حال حاضر و هم در آینده زمینه ‌ساز مشکلات زیادی برای این صنعت اشتغال ‌زا خواهد بود.»
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه سخنان خود تأکید کرد که صنعت فولاد در کشورمان دارای جایگاه مهمی می باشد و به همین خاطر ضرورت دارد تا وزارت صمت، نیرو و نفت درصدد رفع چالش‌ های این صنعت باشد و این حوزه را در اولویت قرار داده و انرژی و خوراک صنایع فولادی را تأمین نماید. در واقع، برای تولید ۳۰ میلیون تن فولاد به کمتر از ۵ درصد گاز و ۱۰ درصد برق نیاز داریم، لذا الزامی است تا برای تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، محدودیت ‌های کمبود گاز و برق به طور کامل رفع شوند.

خلاصه مطلب
ما در این بخش تلاش کردیم تا شما عزیزان را به طور کامل و مفصل با افزایش مجدد قیمت محصولات آهنی و فولادی در طی روزهای گذشته آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که نرخ محصولات در این بازار همواره در حال تغییر بوده و دلایل زیادی وجود دارند که عامل آن ها می باشند. لذا، اگر می خواهید هر یک از محصولات را خریداری کنید و یا از زمان مناسب خرید اطلاع یابید، می توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار کنید. آن ها شما را در این زمینه یاری کرده و هر محصولی را که بخواهید با کمترین هزینه به شما ارائه خواهد کرد. 
 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ