فولاد فيدار

اصلاح قیمت ها در بازار آهن

اصلاح قیمت ها در بازار آهن

در طی دو ماه گذشته شاهد افزایش قیمت ها در بازار آهن بودیم که همین امر موجب ایجاد هرج و مرج در بازار شد. در طی هفته گذشته بر خلاف نوساناتی که در این بازار بود قیمت ها کمی تغییر کرده و اصلاح شدند. در واقع، در تمامی محصولاتی آهنی و فولادی شاهد اصلاح قیمت‌ بودیم. هر یک از مقاطع فولادی همچون تیرآهن میلگرد و .... نیز از این قاعده مستثنی نبودند و قیمت آن ها نیز دچار تغییراتی جزئی شد. برای اطلاع کامل از اصلاح قیمت ها در بازار آهن، در ادامه همراه ما باید. ما در ادامه این موضوع را به طور دقیق برای شما عزیزان بیان خواهیم کرد. 


بررسی نوسانات در بازار آهن و فولاد


همان طور که در ابتدا بیان کردیم، برخلاف نوسانات متعددی که در طی روزهای گذشته در بازار آهن و فولاد مشاهده شده است، این بازار یک روند آرام را طی کرده و هم اکنون شاهد اصلاح قیمت ‌ها در تمامی محصولات این بازار هستیم. لازم به ذکر است تا بدانید که رئیس کل بانک مرکزی و ابطال بخشنامه بورس کالا، هر دو عامل اصلی ایجاد هرج و مرج در این بازار بودند که هر دو این دو عامل تا حدی رفع شدند. همین امر موجب شد تا بتوانیم بیان کنیم که در طی چند روز گذشته، محصولات در بازار آهن و فولاد به سمت تثبیت و اصلاح قیمت ها‌ گرایش داشتند به نحوی که کارخانه ذوب آهن اصفهان، فولاد یزد و تعداد دیگری از کارخانه ها تیرآهن را با یک روند کلی و با 20 الی 100 تومان کاهش قیمت روانه بازار کردند. اما، در چند کارخانه دیگر همچون: ماهان،  ظفربناب و ... ،قیمت تیرآهن ثابت ماند و دچار کاهش قیمت نشد. 

قیمت میلگرد
علاوه بر تیرآهن، قیمت میلگرد که یکی دیگر از مهم ترین محصولات آهنی است نیز دچار تغییر شد. به طوری که قیمت میلگرد آجدار در طور روز گذشته دچار کاهش قیمت شد که این کاهش تقریبا ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان بود. اما، همه قیمت میلگرد آجدار در تمامی کارخانه ها به این نحو نبود و برخی از آن ها دچار تغییر قیمت نشدند. لازم به ذکر است تا بدانید که به جز میلگرد آجدار و تیرآهن، قیمت نبشی اشتهارد نیز تقریبا ۵۰۰ تومان کاهش یافت و دچار اصلاح قیمت شد. اما در مقابل، قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی بدون هیچ تغییری در بازار مورد معامله قرار گرفت. همچنین، قیمت روز قوطی آهن نیز در اکثر شرکت ها با روندی نزولی مواجه شد به طوری که این محصول در کارخانه های پروفیل صدرا، نیکان و یاران دچار یک کاهش 300 الی 500 تومانی بود. 
علاوه بر چند شرکت، قیمت روز لوله داربستی، مانیسمان، مبلی و انواع لوله نیز تقریبا ثابت باقی ماند اما، در سایر شرکت ها لوله داربستی، مانسیمان و .... تقریبا 300 الی 500 تومان کاهش قیمت داشتند. علاوه بر این، انواع ورق‌ ها اعم از ورق گالوانیزه، ورق رنگی، ورق سیاه و ... نیز به همین شکل بودند به نحوی که به طور کاملا واضح برخی از سایزهای ورق سیاه فولاد مبارکه و اکسین دچار کاهش قیمت ۱۰۰ هزار تومانی شدند. اما، قیمت ورق روغنی، ورق رنگی چینی و .... تقریبا ثابت ماندند  و نه روندی صعودی و نه کاهشی را طی نکردند. 
بر اساس شواهد موجود می توانیم پیش بینی کنیم که قیمت محصولات آهنی و فولادی در بازار یک روندی صعودی را در پیش گرفته اند و پیش بینی می شود که در طی روزهای آینده، شاهد کاهش قیمت در تامی مقاطع خواهیم بود. البته این یک پیش بینی است و ممکن است که در آینده شاهد اتفاقات دیگری باشیم که هر یک از این اتفاقات منجر به افزایش قیمت ها شوند. لذا، افراد برای پیش بینی دقیق قیمت ها و یا اطلاع از قیمت روز، می توانند با همکاران ما در سایت فولاد فیدار در ارتباط باشند. 


اصلاح قیمت با حمایت دولت از فولادسازان


با گران شدن قیمت مواد اولیه و تمامی موارد دیگر، فولادسازان برای این که بتوانند محصولات خود را بدون افزایش قیمت به فروش برسانند، دچار مشکل هستند. زیرا، آن ها مواد اولیه را گران تر از پیش خریداری می کنند و علاوه بر این، برای تولید یک محصول هزینه های بیشتری را پرداخت می کنند. لذا، آن ها هم باید قیمت نهایی محصول خود را بیشتر از قبل اعلام نمایند. در چنین شرایطی، تنها کسی که می تواند به اصلاح قیمت ها کمک کند، دولت است. در واقع، دولت می تواند از طریق راه های مختلفی و تکنیک های متعدد، قیمت واد اولیه و هزینه های جانبی را کاهش دهد که با این اتفاق فولادسازان هزینه نهایی محصول را کاهش خواهند داد. 

انواع ورق گالوانیزه | ابعاد ورق گالوانیزه | عرض ورق گالوانیزه | طول هر رول  ورق گالوانیزه
علاوه بر این، تمامی فولادسازان در کشورمان، دچار مشکلات دیگری همچون قطعی برق و گاز و ... هستند. این اتفاقات منجر می شود تا خط تولید آن ها متوقف شوند. در واقع می توانیم بیان کنیم که یکی از اصلی ترین چالش‌ های صنایع کشور به ویژه صنعت فولاد، کمبود انرژی می باشد و توسعه صنایع فولادی با ظرفیت گاز و برق کشورمان، همخوانی ندارد. این مشکل نیز به نحو خود بر افزایش قیمت ها تاثیر گذاشته و اگر رفع نشود نمی توانیم شاهد اصلاح قیمت ها در این بازار باشیم. دولت در چنین شرایطی، باید تمام تلاش خود را کرده و نیازهای کارخانه های فولادساز را برطرف نماید. در این صورت، دچار توقف خط تولید نشده و بازار با کاهش عرضه مواجه نخواهد بود. 


معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان در این زمینه بیان کرده است که: «تأمین زیرساخت و انرژی لازم برای تولیدکنندگان، از جمله مهم ترین وظیفه دولت می باشد که امروزه شاهد مسئله دیگری هستیم. در واقع، امروزه به راحتی می توانیم مشاهده کنیم که برخی شرکت‌ ها برای تداوم و حفظ حیات خود در این صنعت، به ساخت نیروگاه روی آورده ‌اند تا بتوانند از طریق آن انرژی مورد نیاز خود را تأمین نمایند. اما با این حال شرکت هایی که دارای نیروگاه هستند، باز هم برای تامین انرژی خود به حمایت دولت نیازمند هستند.» معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان در ادامه بیان کرد :«دولت می تواند این مشکل را از طریق ایجاد  میادین گازی کوچک رفع کرده و انرژی مورد نیاز این صنعت را به خوبی تامین نماید.» 


خلاصه مطلب
ما در این بخش تلاش کردیم تا شما را با قیمت های جدید در بازار آهن آشنا کنیم. قیمت ها در این بازار برخلاف دو ماه گذشته، تقریبا روندی نزولی را در پیش گرفتند و برخی از آن ها هیچ تغییری نکردند که این موارد نشان دهنده اصلاح قیمت ها در بازار می باشند. لذا، اگر تصمیم دارید تا هر یک از محصولات آهنی و فولادی را خریداری کنید، حتما پیش از خرید از افراد متخصص در این حوزه یاری بگیرید. شما برای خرید و یا دریافت مشاوره، می توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار کنید. آن ها شما را پیش از خرید راهنمایی کرده و زمان مناسب آن را به شما عزیزان بیان خواهند کرد. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ