فولاد فيدار

چالش های بازار آهن و فولاد

چالش های بازار آهن و فولاد

یکی از مهم ترین معیارهای توسعه یافتگی یک کشور، میزان تولید و مصرف فولاد و آهن آن است. کشورمان ایران از دهه 80 شروع به تولید فولاد کرده و پس از دو دهه به دهمین کشور تولیدکننده و صادرکننده در جهان تبدیل شده است. این درصد، نشان می دهد که صنعت فولاد روندی رو به رشد داشته است. اما در تمامی صنایع، در کنار رشد کردن، چالش هایی نیز وجود دارند. چالش هایی که در صنعت فولاد وجود دارند، نشان می دهند که به تولید متوازن فولاد، کم توجهی شده است. چالش مهم این بازار شامل، چالش حمل و نقل، چالش تامین آب، چالش تامین انرژی و ... می باشند. برای آشنایی با هر یک از آن ها، در ادامه با ما همراه باشید. ما در ادامه تمامی چالش های بازار آهن و فولاد را به شما معرفی کرده و توضیح کاملی در رابطه با آن ها خواهیم داد.

 

چه چالش هایی در صنعت فولاد و آهن وجود دارند؟


همان طور که در بخش ابتدایی بیان کردیم، در کنار رشد و توسعه، همواره چالش هایی وجود دارند که ممکن است در رشد صنعت فولاد اختلال ایجاد کنند. لذا، مسئولین این حوزه ابتدا باید با این چالش ها آشنا شده و درصدد رفع آن باشند. برخی از مهم ترین چالش های بازار آهن و فولاد، شامل موارد زیر می باشند:

چالش حمل و نقل ریلی در صنعت فولاد


یکی از اصلی ترین و مهم ترین چالش ‌های پیش رو در صنعت فولاد و آهن کشورمان ایران، چالش حمل و نقل ریلی است. زیرا، اغلب مواد اولیه و محصولات فولادی کشورمان از خطوط ریلی جا به جا می شوند. علت استفاده از حمل و نقل ریلی، مقرون به صرفه بودن آن است. در واقعف این نوع از حمل و نقل نسبت به سایر روش ها، هم خطر کمتری دارد و هم هزینه آن بسیار کمتر است. به همین دلیل، بر اساس طرح های مختلف و پیش بینی های مهم در این حوزه، می توان بیان کرد که خطوط ریلی در کشورمان در سال 1404، تقریبا 25 درصد افزایش خواهند یافت.

لازم به ذکر است تا بدانید که تمامی بارهای حمل شده ریلی در صنعت فولاد و آهن، در سال ۱۳۹۹ حدودا ۳۴ میلیون و ۱۷۲ هزار تن ثبت شده است. از آنجایی که پیش ‌بینی می‌ شود تا در سال ۱۴۰۴ زنجیره فولاد تقریبا ۱۰۵ میلیون تن شود، لذا نیاز به حمل و نقل کالای ریلی نیز افزایش خواهد یافت. به همین دلیل، ممکن است در صنعت حمل و نقل اختلالی ایجاد شده و ارسال یا دریافت فولاد با چالش هایی مواجه شود. زیرا، اگر روند احداث خطوط ریلی در کشورمان ایران، همچون سال جاری و یا سال های گذشته شود، حمل و نقل ریلی تمامی مواد اولیه و محصولات زنجیره آهن و فولاد، در سال ۱۴۰۴ با مشکلات اساسی رو به رو خواهد شد.

علاوه بر این، کشورما یکی از صادرکنندگان بزرگ فولاد و آهن است و صادرات محصولات فولادی را نیز اغلب از طریق حمل و نقل ریلی انجام می دهد. لذا، زمانی که صادرات فولاد رشدی 130 درصدی داشته باشد، اختلالاتی را در این زمینه تجربه خواهیم کرد. در واقع، با بررسی کردن انواع ریسک های صادراتی فولاد، می توانیم نتیجه بگیریم که چند چالش جدی در پیش رو داریم که شامل: افزایش کرایه حمل کشتی ها، تهدید ها و نگرانی های داخلی قیمت پایه صادراتی ثبت شده در سامانه های گمرک می باشند.

تحریم هایی که مربوط به خطوط کشتیرانی و تحریم های مربوط به محدودیت در حمل و نقل و کشتیرانی، سبب شدند تا نتوانیم از این راه صادرات فولاد را انجام دهیم. این اتفاق منجر شد تا 35 الی 30 درصد صادرات را از این روش، از دست بدهیم. مشکل دیگری که در این حوزه با آن مواجه هستیم، بحث زمان صادر کردن محصولات است. زیرا، صادرکنندگان در گذشته می توانستند طی مدت ۵ الی ۷ روز فولاد و یا آهن را به کشورهای همسایه صادر کنند، اما، هم اکنون با مشکل زمان رو به رو بوده و نمی تواننند در این مدت صادرات را انجام دهند.

 

 چالش تأمین آب در صنعت فولاد 

       آهن و فولاد، قیمت میلگرد، قیمت نبشی
بر اساس طرح های مربوط به صنعت فولاد کشور، در سال 1404 باید به ظرفیت ۵۵ میلیون تن برسیم. برای رسیدن به این میزان، با یک چالش بزرگ به نام چالش آب مواجه هستیم. طبق مطالعات و گزارشات انجام شده، برای هرگونه احداث خط تولید فولاد یا آهن، باید به نواحی دریایی همچون: نواحی خلیج فارس و نواحی دریای عمان مراجعه کنیم. زیرا، در این صورت با مشکلات کمتری در رابطه با تامین آب رو به رو خواهیم شد. در نواحی بیان شده نیز پیش بینی می شود که در آینده دچار بحران آب خواهیم شد و نمی توانیم آب مورد نیاز این صنعت را تامین کنیم. لذا، باید اقداماتی انجام شد که سبب کاهش مصرف آب و یا بازچرخانی کامل آب باشد.

لازم به ذکر است تا بدانید یکی از مهم ترین اقداماتی که مسئولین می توانند با آن به صرفه جویی آب و حفظ آن کمک کنند، بازسازی و نوسازی تکنولوژی مصرف آب است. علاوه بر این، آن ها می توانند با استفاده از فاضلاب ‌های شهری مجاور واحدهای صنعتی، به این حوزه کمک کنند. اما، به یاد داشته باشید که  اگر هر یک از این اقدامات انجام نشوند، احتمال دارد که بخشی از خطوط تولیدی فولاد و آهن، به دلیل مشکل کمبود آب متوقف شود.

چالش تأمین مواد اولیه در صنعت فولاد


یکی از چالش ‌های مهم پیش رو در صنعت آهن و فولاد، مشکل تامین مواد اولیه است. درست است که ما معادن زیادی داریم که می توانی با کمک آن ها مواد اولیه این دو صنعت را تامین کنیم. اما، بر اساس نیاز ما در چند سال آینده، در تامین مواد اولیه دچار مشکل خواهیم شد. زیرا اغلب ذخایر معادنی که تا به امروز استخراج شده اند، و رو به اتمام هستند و برای ذخایر معادن عمقی نیز، اقدام تاثیر گذاری صورت نگرفته است. لذا، با در نظر گرفتن میزان نیاز فولاد در آینده،  استخراج معادن عمیق نیاز به مطالعه و بررسی دارند. لازم به ذکر است تا بدانید که تامین کردن به موقع مواد اولیه، برای دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، بسیار مهم می باشد و باید اقدامات لازم برای این کار انجام شود.

در واقع، سرعت گرفتن میزان تولید نسبت به میزان استخراج سنگ آهن و سایر مواد اولیه، موجب ایجاد خلاء و کاهش توان تولید در این حوزه می شود. مسئولین برای پرکردن این خلاء، می توانند سنگ آهن را از کشورهای دیگر وارد کنند تا به صورت موقت، چالش کمبود مواد اولیه را رفع نمایند. برای این کار، کشورمان ایران به سرمایه گذاری های زیادی نیاز دارد.

چالش قیمت ‌گذاری در صنعت آهن و فولاد

آهن و فولاد، میلگرد، نبشی
یکی دیگر از مهم ترین چالش هایی که در زمان رشد فولاد با آن مواجه خواهیم بود، چالش قیمت ‌گذاری محصولات فولادی و آهنی در این زنجیره است. در چند سال گذشته شاهد آن بودیم که تعیین دستوری قیمت فولاد و تعیین عوارض صادرات آن، سبب ایجاد اختلال در زنجیره فولاد شده است. مسئولین مربوطه برای کنترل بازار آهن و فولاد، باید قیمت گذاری را به صورت کاملا منطقی و منصفانه انجام دهند. زیرا، قیمت نهایی فولاد تحت تاثیر چند مولفه می باشد که شامل:  قیمت ‌های جهانی، نرخ تورم، میزان عرضه و تقاضا و بهای تمام شده فولاد و ... هستند. لذا، دولت برای تعیین قیمت فولاد باید تمامی این موارد را در نظر بگیرد تا تولید کننده نیز دچار ضرر مالی نشود.

چالش تأمین انرژی در صنعت آهن

تامین انرژی یکی دیگر از مهم ترین چالش هایی است که صنعت آهن و فولاد با آن رو به رو هستند. زیرا، برای تولید 50 تن فولاد در سه سال آینده، کشورمان با کمبود منابع گاز و برق مواجه خواهد شد. لازم به ذکر است تا بدانید که کشورما در چهار سال گذشته نیز با محدودیت های مصرف گاز و برق دست و پنچه نرم می کرده که نتیجه آن را در این حوزه مشاهده کردیم.

یکی از بهترین راهکارهایی که می توانیم برای رفع مشکل کمبود انرژی پیشنهاد کنیم، سرمایه گذاری شرکت های فولادی در احداث نیروگاه های برق کشور می باشد.

خلاصه مطلب

ما در این بخش سعی داشتیم تا شما عزیزان را با چالش های بازار آهن و فولاد آشنا کنیم. عدم توجه به این چالش ها و راهکارهای بیان شده، سبب می شوند تا میزان تولید فولاد و آهن در آینده به شدت کاهش یابد. این کاهش تولید، هم برای تولید کنندگان و هم برای خریداران و فعالات این حوزه، نتیجه مطلوبی نخواهد داشت. علاوه بر این، باعث ایجاد نوسان قیمت در حوزه فولاد و آهن خواهد شد. اگر سوالی در این زمینه دارید و یا می خواهید از نتایج رفع این چالش ها آگاه شوید، و یا بربای دریافت قیمت روز ناودانی، قیمت نبشی و قیمت میلگرد می توانید با همکاران ما در ارتباط باشید. علاوه بر این، اگر می خواهید هر یک از محصولات فولادی و یا آهنی را خریداری کنید، می توانید با همکاران ما در واحد فروش فولاد فیدار ارتباط برقرار کنید.  

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ