فولاد فيدار

پیش بینی قیمت آهن و فولاد در فروردین 1403

پیش بینی قیمت آهن و فولاد در فروردین 1403

در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ نرخ اغلب محصولات فولادی در کارخانه ‌های تولید کننده و مبادی ‌های فروش، با نوسانات افزایشی و کاهشی همراه هستند. به طوری که قیمت میلگرد در برخی از کارخانه ‌ها با روندی ثابت همراه بود و در برخی دیگر با کاهش، در تعدادی اندک نیز با افزایش همراه بوده است. سایر محصولات فولادی نیز به تبعیت از قیمت میلگرد بوده و نرخ آن ها نوسانات افزایشی و کاهشی بسیاری را تجربه کردند. در بازار بورس کالا نیز نرخ اغلب محصولات فولادی روند کاهشی را در پیش گرفتن که یکی از اصلی ‌ترین این محصولات سنگ آهن می ‌باشد. قیمت سنگ آهن در این روزها به شدت روند کاهشی دارد که بهتر است برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه در ادامه مطلب همراه ما باشید. 


قیمت کنونی محصولات فولادی در بازار آهن 


بیان کردیم که نرخ محصولات فولادی در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ روند ثابتی ندارند و نوسانات مختلفی را پشت سر می ‌گذارند. به طوری که در روز گذشته یعنی چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ قیمت میلگرد در سایزهای مختلف در اغلب کارخانه ‌های تولید کننده با ثبات همراه بود. اما، برخی از کارخانه ‌ها نرخ این محصول را بین ۱۰۰ الی ۷۰۰ تومان کاهش دادند و در سمت دیگر برخی از آن ها نرخ میلگردها را بین ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان افزایش دادند. به طور مثال: نرخ میلگرد در کارخانه ‌های مثل ذوب آهن اصفهان حدوداً بین ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان کاهش را در برخی از ضخامت ‌ها تجربه کرده است. همچنین، قیمت میلگرد در کارخانه‌ های ابرکوه میانه و نیشابور نیز بدون تغییر قیمت اعلام شدند. قیمت تیرآهن نیز در اغلب کارخانه‌ های تولید کننده و شرکت‌ ها بدون افزایش و کاهش به فروش رسیده است. 

قیمت روز قوطی ستونی | پروفیل | فولادفیدار
اما، این روند در تمامی کارخانه ‌ها وجود نداشته و در کارخانه فایکو و ظفر بناب نرخ انواع تیرآهن‌ ها در سایزهای مختلف حدوداً بین ۱۰ الی ۵۰ هزار تومان افزایش یافتند. اما، اغلب مبادی ‌های فروش تیرآهن این محصول را با کمی افزایش قیمت و در دیگر قیمت این محصول با کمی کاهش به فروش رسیده و به طور کلی روند ثابتی برای قیمت این محصول گزارش نشده است. انواع پروفیل ‌ها که در روزها و هفته ‌های گذشته اغلب روندی افزایشی را در پیش گرفته بودند، در روز گذشته هیچ نوع افزایشی برای آن ها گزارش نشده است. به طور مثال: قیمت انواع پروفیل‌ ها در کارخانه ‌های تولید کننده مثل فولاد مبارکه، مثل ذوب آهن اصفهان و...، بدون تغییر اعلام شدند. انواع ورق ‌های فولادی مثل: ورق ‌های گالوانیزه، ورق‌ های رنگی، ورق ‌های سیاه، ورق‌ های روغنی و...، نیز همگی با ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان افزایش به فروش رسیدند. اما، این افزایش قیمت مختص کارخانه‌ های تولید کننده و شرکت ‌ها بوده و اغلب مبادی‌ های فروش ورق ‌های گرم و سرد، نرخ این محصولات را بدون افزایش و کاهش اعلام کردند. 
البته، نرخ ورق سیاه در کارخانه فولاد مبارکه در برخی از سایزها با کاهش همراه بود که این کاهش بین ۳۰۰ الی ۱۰۰۰ تومان بوده است. قیمت ورق سیاه در کارخانه ‌های صبا، کارخانه کاویان، کارخانه فولاد اکسین، کارخانه فولاد مبارکه و همچنین کارخانه هفت الماس بدون تغییر اعلام شده است. انواع لوله‌ ها مثل لوله‌ های داربستی، لوله ‌های مبلی، لوله ‌های گازی و انواع لوله ‌های درزدار و بدون درز نیز اغلب بدون افزایش همراه بودند. در واقع، این لوله ‌ها در کارخانه‌ های تولید کننده، شرکت ‌ها و مبادی ‌های فروش همگی در روز گذشته در بازار آزاد و بازار فولاد داخلی بدون تغییر به فروش رسیدند. قیمت انواع توری ‌ها مثل: توری پرسی، توری مبلی، توری گابیون، توری حصاری و...، نیز در اغلب کارخانه ‌های تولید کننده بدون تغییر اعلام شدند. همچنین، سیم ‌های مفتول مثل: سیم مفتول سیاه و سیم مفتول گالوانیزه نیز بدون تغییر بودند. اما در برخی از کارخانه ‌ها کاهش اندکی برای آن ها گزارش شده است. 

تیرآهن | قیمت تیرآهن | فولادفیدار
وضعیت کنونی قیمت محصولات فولادی در بورس کالا 


در این هفته قیمت محصولات فولادی در بورس کالا مثل بازار فولاد داخلی دارای نوسانات قیمتی بودند و برخی از آن ها با کاهش و برخی دیگر با افزایش به فروش رسیدند. به طوری که قیمت سنگ آهن در روز دوشنبه و همچنین در روز چهارشنبه دو بار ریزش را تجربه کرده است. هم اکنون قیمت سنگ آهن در پایین ‌ترین سطح خود در طی چهار ماه گذشته قرار دارد. کارشناسان و فعالین این حوزه، افت قیمت متوالی سنگ آهن را به خاطر تضعیف میزان تقاضا از جانب بزرگ ترین مصرف کننده فولاد در جهان می ‌دانند.

زیرا، سنگ آهن عنصر کلیدی صنعت فولاد در کشور ما به شمار می ‌آید. بررسی ‌ها و آمارها از بازارهای جهانی فولاد بیانگر آن است که بیشترین معامله‌ سنگ آهن در ماه مه بوده است و پس از آن چه در بازارهای داخلی و چه در بازارهای جهانی، معاملات آنچنانی برای سنگ آهن گزارش نشده است. این عامل باعث شده که قیمت سنگ آهن در اغلب کشورهای تولید کننده فولاد با کاهش همراه شود. به طوری که هم اکنون قیمت این محصول در بورس سنگاپور ۱۰۷ دلار در هر تن می ‌باشد. 
تحلیلگران و کارشناسان این حوزه عقیده دارند که مازاد عرضه موقت محموله‌ های سنگ آهن در سه ماه ابتدایی سال و از طرفی عدم بهبود میزان تقاضا از جانب مصرف کنندگان این محصول منجر شده تا عرضه سنگ آهن از تقاضای آن پیشی گرفته و همچنین باعث شود که قیمت آن به شدت کاهش پیدا کند. به همین خاطر قیمت این محصول در چهار ماه متوالی در مدار کاهشی قرار گرفته است. محموله ‌های جهانی سنگ معدن نیز به سطح نسبتاً بالایی رسیدند که بر این اساس تحلیلگران اظهار کردند که کاهش اخیر سنگ معدن باعث افت تولید در میان تامین کنندگان غیر اصولی نشده است. لذا آن ها در ادامه اظهار کردند برخی از کارخانه ‌ها برای دومین بار متوالی زمان از سرگیری تولید را به عقب انداختند و از افزایش تقاضای سنگ معدن و همچنین کاهش ذخایر پیشگیری نمودند.

در وضعیت کنونی مهم ‌ترین دلیل کاهش تولید فولاد توسط تولید کنندگان در صنعت فولاد سودآوری ضعیف آن ها می ‌باشد که انگیزه فولادسازان را تا برای تولید کاهش داده است. لذا، این مورد باعث شده تا ضعف در بازار فولاد و مواد خام بالا دستی نیز نفوذ کرده و در نهایت بر قیمت سنگ آهن اثر منفی گذاشته است. 
همچنین، کاهش تقاضا در بازار چین فولادسازان را محتاط کرده که نسبت به از سرگیری تولید خود محتاطانه رفتار کرده و در شرایط فعلی علاقه‌ ای به انباشت در ذخایر خود نداشته باشند. اما، این در حالی رخ داده که میزان ذخایر فولاد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرده است که این مسئله نیز خود نشان دهنده کاهش قابل توجه تقاضا برای فولاد و محصولات پایین دست این صنعت می ‌باشد. قیمت سنگ آهن از ابتدای سال ۲۰۲۴ تا به امروز حدود ۳۲ دلار به ازای هر تن معادل ۲۲ کاهش یافته است. از نظر تاریخی قیمت این محصول در ماه مه سال ۲۰۲۱ بالاترین میزان خود بوده یعنی ۲۳۰ دلار به ازای هر تن بوده است. پیش بینی می‌ شود که این روند کاهشی در طی ماه ‌های آینده نیز ادامه داشته و قیمت سنگ آهن و سایر محصولات فولادی در بورس کالا و بازارهای جهانی نیز کاهش پیدا کند.
خلاصه مطلب
ما در این بخش از مطلب تلاش کردیم تا شما را با پیش ‌بینی‌ های مربوط به قیمت محصولات فولادی در سال ۱۴۰۳ آشنا کنیم. در وضعیت کنونی که در سال ۱۴۰۲ هستیم، قیمت اغلب محصولات فولادی روند نوسانی را دارند و نرخ ثابتی برای آن ها گزارش نشده است. اما، با این حال پیش بینی می‌ شود که در روزهای اولیه سال ۱۴۰۳ شاهد افت قیمت ‌ها باشیم. این افت قیمت مخصوصاً در بازار بورس کالا بیشتر مشاهده خواهد شد. اما، در بازار بورس داخلی ممکن است که برخی از محصولات مثل: میلگرد و تیرآهن همچنان روند افزایشی داشته باشند. برای اطلاع از اخبار روز بازار آهن و اطلاع از قیمت لحظه ‌ای محصولات فولادی، می ‌توانید با ما در فولاد فیدار همراه باشید.


 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ