فولاد فيدار

بررسی قیمت آهن و فولاد اسفند 1401

بررسی قیمت آهن و فولاد اسفند 1401

هر ساله با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، قیمت تمامی محصولات در بازار آهن، دچار تغییر می شوند. امسال، شرایط کمی متفاوت است و تقریبا از بهمن ماه قیمت محصولات در این بازار، دچار نوسانات شدیدی شده اند. به طوری که در این بازار شاهد افزایش قیمتی چشم گیری و بی سابقه بوده ایم. لذا، افرادی که در این حیطه فعالیت می کنند و یا جزء متقاضیان خرید میلگرد، تیرآهن و سایر محصولات آهنی و فولادی هستند، در تلاشند تا بدانند قیمت این محصولات در روزهای پایانی سال 1401 چگونه می باشد. لازم به ذکر است تا بدانید که با کاهش نرخ ارز، قیمت آهن و فولاد نیز روندی نزولی را در پیش گرفتند؛ اما، این مسئله برای تمامی محصولات صدق نمی کند. لذا، برای اطلاع کامل از این مسئله، در ادامه با ما همراه باشید تا جدید ترین اخبار این حوزه را برای شما بازگو نماییم. 


وضعیت بازار آهن در روزهای آخر سال 1401 


با فرا رسیدن فصول سرد سال، صنایع فولادی دچار محدودیت های گاز و برق شدند که خوشبختانه در حال حاضر این محدودیت رفع شده است. لذا، با رفع شدن این محدودیت، وضعیت تولید کنندگان فولاد، بهبود پیدا کرده و کاهش میزان عرضه، برطرف شده است. لذا، با برطرف شدن این مشکل، قیمت ها به ثباتی نسبی رسیده بودند که قیمت دلار به یکباره افزایش پیدا کرد. اما با گذشت زمان و افزایش چشم گیر قیمت ها، نرخ دلار کاهش یافت و منجر به اصلاحی شدن نرخ محصولات در بازار آهن شد. در واقع، بر اساس گزارشاتی که به دست ما رسیده است می توانیم بیان کنیم که در اواخر هفته دوم اسفند ، جو حاکم بر بازار آهن و فولاد، غالبا ثابت بود؛ اما، تعداد زیادی از تولید کنندگان و فروشندگان آهن و فولاد، محصولات را با روندی کاهشی اعلام کردند. 
به عبارتی دیگر می توانیم بیان کنیم که با فرا رسیدن روزهای پایانی سال و با آغاز هفته سوم اسفند، قیمت ها در بازار آهن روندی ثبات و اصلاحی در پیش گرفتند. اما، تعدادی از محصولات در مقابل این اصلاحات مقاومت کرده و منجر به منفی شدن رنج بازار گشتند. زیرا، نرخ دلار در بازار ارز در روز شنبه تقریبا هزار تومان افزایش یافت و تا پایان روز مجددا کاهش پیدا کرد و به کانال ۵۳ هزار تومان بازگشت. بر اساس گزارشات و شنیده ‌ها می توانیم خدمت شما عرض کنیم که در حال حاضر، اقداماتی برای کاهش نرخ دلار در حال انجام می باشد. عرضه ارز صادرکنندگان در مرکز مبادله ایران، یکی از مهم ترین این اقدامات می باشد. در واقع، با این اقدام، تمامی صادرکنندگان در بخش خصوصی باید دارای مجوز صادرات کالاهای مجاز باشند. 
در روز گذشته، تمامی محصولات در بازار آهن روندی نزولی داشتند و هیچ یک از آن ها در برابر اصلاح قیمت، مقاومت نکردند. با در نظر گرفتن نرخ شمش و آهن اسفنجی عرضه شده در بورس، کف معقول و منطقی برای محصولات در بازار آهن تعیین شد. علاوه بر این، بهتر است تا بدانید که در بازار ارز نیز نرخ دلار همچنان کاهشی بود و شاهد بازگشت دلار به زیر ۵۰ هزار تومان بودیم. به نحوی که تقریبا هر یک دلار در بازار آزاد، ۴۹ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد.


بررسی و تحلیل قیمت محصولات آهنی در بازار آهن

قیمت روز آهن آلات در بازار ایران | فولاد فیدار


در طی روز گذشته قیمت میلگرد آجدار دچار روندی کاهشی شد و در اکثر کارخانه ها تقریبا ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ تومان کاهش قیمت داشت به نحوی که این محصول، در کانال ۲۵ هزار تومان قرار گرفت. این قیمت، با در نظر گرفتن نرخ شمش و آهن اسفنجی، قیمت معقولی به نظر می آید. علاوه بر میلگرد آجدار، نرخ تیرآهن شاخه ای تیز تقریبا بین 100 الی 500 هزار تومان کاهش پیدا کرد. اما، تعدادی از کارخانه ها در برابر این کاهش قیمت مقاومت کرده و نرخی ثابت را اعلام کردند. همچنین، نرخ روز قوطی پروفیل هم روندی نزولی داشت و قیمت آن حدودا بین ۱۰۰۰ الی ۲۰۰۰ تومان کاهش یافت. 
به طور مثال : نرخ روز قوطی ۲ میلی متری بین ۳۸ تا ۳۹ هزار تومان اعلام شده است. لازم به ذکر است تا بدانید که انواع لوله ها نیز از این قاعده مستثنی نبودند و نرخ لوله داربستی، نرخ لوله صنعتی، نرخ لوله مبلی و .... نیز کاهش چشم گیری داشته اند. انواع ورق ها اعم از : ورق گرم و ورق سرد، ورق گالوانیزه، ورق رنگی، ورق روغنی و .... هم تقریبا در فاز اصلاح قیمت قرار گرفتند. به نحوی که قیمت ورق سیاه در تعداد زیادی از کارخانه ها حدودا ۲۰۰ الی ۱۰۰۰ تومان کاهش داشت و نرخ ورق رنگی و نرخ ورق روغنی هم تقریبا بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان کاهش یافتند. لازم به ذکر است تا بدانید که علاوه بر تمامی محصولات ذکر شده، نرخ روز نبشی و نرخ روز ناودانی ایرانی و اروپایی، در تعدادی از کارخانه ها 500 الی 700 تومان کاهش یافتند اما، در اغلب کارخانه ها نرخشان ثابت اعلام شد. 
همان طور که در بخش ابتدایی خبر بیان کردیم، حالا که در روزهای پایانی سال هستیم، بازار آهن روندی اصلاحی را در پیش گرفته و در حال حاضر نرخ محصولاتش کاهش پیدا می کنند. در واقع، در طی روزهای باقی مانده از سال 1401 شاهد تلاش مسئولین، دولت و .... برای اصلاح و تثبیت نرخ محصولات فولادی و آهنی، هستیم. زیرا، در این بازار، در طی روزها و هفته های گذشته شاهد جهش‌ های متوالی و پرشتابی در قیمت آهن آلات بوده ایم. اما، هم اکنون با ورود به هفته سوم اسفند، قیمت ها در این بازار روندی اصلاح را در پیش گرفته اند. دلیل اصلی بروز چنین اتفاقی، تعیین کف معقول و منطقی قیمت محصولات با در نظر گرفتن نرخ شمش و آهن اسفنجی عرضه شده در بورس می باشند. امیدواریم که این روند اصلاحی همچنان ادامه یافته و قیمت هر یک از مقاطع فولادی به رنج قیمتشان در ماه ‌های پایانی تابستان برگردند. البته، بروز چنین اتفاقی، نیاز به برنامه‌ریزی بلند مدت و کارشناسی دارد. 


خلاصه مطلب
ما در این بخش از خبر تلاش نمودیم تا شما عزیزان را به طور کامل و مفصل با وضعیت کنونی بازار آهن و قیمت هر یک از آهن آلات در روزهای پایانی سال 1401 آشنا کنیم. آنچه در روزهای پایانی اسفند سال 1401 به وفور قابل مشاهده است، تلاش بازار ساز برای کاهش بیشتر نرخ محصولات فولادی می باشد. لذا، اگر هر کدام از شما عزیزان می خواهید به صورت روزانه از قیمت این محصولات اطلاع پیدا کنید و یا برای خرید به مشاوره نیاز دارید، می توانید با همکاران ما در فولاد فیدار صحبت کنید. آن ها هم به صورت روزانه شما را از وضعیت کنونی بازار آهن مطلع کرده و هم مشاوره های لازم را ارائه خواهند کرد. علاوه بر این، از طریق سایت فولاد فیدار می توانید با کیفیت ترین میلگردها، تیرآهن ها، انواع ورق ها و .... را با قیمتی مقرون به صرفه خریداری کنید. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ