فولاد فيدار

چه موانعی موجب جلوگیری از ایجاد تعادل در بازار آهن می شوند؟

چه موانعی موجب جلوگیری از ایجاد تعادل در بازار آهن می شوند؟

بر اساس جدیدترین اخباری که از بازار آهن به دست ما رسیده است، می توانیم بیان کنیم که در طی روزهای گذشته، بازار دارای نوسانات قیمتی بسیار زیادی بود. نحوی که به راحتی می توانستیم تفاوت نرخ قیمت ها را در کارخانه های تولید کننده و مبادی های فروش مشاهده کنیم. اما در روز گذشته کمی این تلاطم ها کاهش یافته ولی به طور کامل از بین نرفته است. دلایل زیادی وجود دارند که باعث بروز چنین اتفاقی شده اند که از آن ها تحت عنوان موانع تعادل در بازار آهن یاد می شود. لازم به ذکر است تا بدانید که برخی از افراد وضعیت کنونی بازار آهن را آرامش قبل از طوفان تلقی می کنند. اگر جزء فعالین این حوزه هستید و یا می خواهید اطلاعات کاملی را در رابطه با وضعیت کنونی بازار آهن به دست آورده و با موانع ایجاد تعادل در این بازار آشنا شوید، در ادامه همراه ما باشید. 


بررسی نوسانات و موانع ایجاد تعادل در بازار آهن


برای این که شما عزیزان را با موانع ایجاد تعادل در بازار آهن بتوانیم به خوبی آشنا کنیم، ابتدا باید شما عزیزان را با نوسانات اخیر این بازار آشنا نماییم. در رابطه با این مسئله بهتر است تا بدانید که نرخ روز آهن در روز گذشته در مقایسه با هفته گذشته، نسبتا آرام بود و نرخ تعداد زیادی از محصولات بدون تغییر اعلام شدند. به طوری که نرخ میلگرد آجدار در اغلب مبادی های فروش ثابت بود و در تعداد اندکی از آن ها با کاهش جزئی همراه بود. علاوه بر میلگرد آجدار، نرخ روز تیرآهن نیز در قسمت شاخه‌ فروشی، عمدتا ثابت بود؛ اما، این محصول در تعدادی از سایزها با کاهش ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومانی همراه بود. به یاد داشته باشید که نرخ روز انواع مختلف قوطی پروفیل، هم از این قاعده پیروی کرده است و بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شد. همچنین نرخ روز انواع لوله داربستی، نرخ روز انواع لوله آب، نرخ روز انواع مبلی و ... هم در تعداد زیادی از شرکت ‌ها و کارخانه های تولید کننده، ثبات بوده و هیچ گونه تغییری را تجربه نکردند. 
علاوه بر محصولات فوق ، نرخ روز انواع نبشی و نرخ روز انواع ناودانی ایرانی و نیز تقریبا در تمامی کارخانه های تولید کننده و شرکت ها، بدون هیچ تغییر قیمتی عرضه شدند. اما در مقابل، نرخ روز ورق سیاه در تعداد زیادی از کارخانه ‌های تولید کننده تقریبا ۱۰۰ تومان کاهش پیدا کرد و در مابقی کارخانه ها که تعدادشان بسیار اندک بود؛ بدون تغییر معامله شدند. البته، مابقی ورق ها نیز از این قاعده مستثنی نبودند؛ به طور مثال : نرخ روز ورق روغنی، قیمت روز ورق گالوانیزه و قیمت روز رنگی هم در تعدادی از بنگاه ها روندی کاهشی را در پیش گرفتند و با ۱۰۰ تومان کاهش قیمت به فروش رسیدند. لذا، در حال حاضر که با نوسانات قیمتی بازار آهن به خوبی آشنا شدید، به راحتی می توانید پی ببرید که سردرگمی و  بلاتکلیفی، در بازار آهن همچنان وجود دارد؛ اما، شدت آن کاسته شده است. 
سردرگمی و بلاتکلیفی که در حال حاضر در بازار آهن و فولاد وجود دارد، ناشی از عدم کف‌ یابی قیمت آهن می باشد. این امر به نوبه خود منجر شده تا معاملات و خرید و فروش آهن به حد زیادی کاهش یافته و در برخی از محصولات؛ به طور کامل متوقف گردد. چنین اتفاقی آسیب ها  و چالش های زیادی را به بار می آورد. به عنوان مثال : انباشت تقاضا و فشرده شدن فنر آن یکی از اصلی ترین آسیب ها می باشد که با کوچک ترین محرکی، این فنر دچار در رفتگی خواهد شد. زیرا، هر چقدر که این فنر تقاضا بیشتر و طولانی‌ مدت تر باشد، با قدرت بیشتری موجب تخریب جو بازار شده و همچنین موجی از افزایش قیمت ‌ها را به همراه خواهد داشت. هر یک از شما عزیزانی که در بازار آهن و فولاد فعال هستید و یا صنعت شما به این بازار بستگی دارد، به راحتی به یاد می آورید که در دو ماه گذشته نیز چنین امری را به راحتی مشاهده کردیم. 
در واقع، در دو ماه گذشته با عدم تحقق وعده دلار ۲۸۵۰۰ تومانی فولاد توسط وزارت صمت، تأمین مواد اولیه در بخش‌های خصوصی، دچار آشفتگی شده بود. علاوه بر این موضوع، در طی دو ماه گذشته مشاهده کردیم که با در رفتن فنر تقاضا، موجی از افزایش قیمت ‌ها رخ داد. لذا، برای جلوگیری از تکرار تاریخ و عدم مشاهده چنین اتفاقاتی باید تدابیری در این زمینه اندیشیده شود. در واقع، مسئولین باید راهکارهای درستی را ارائه داده و از بهترین استراتژی ها کمک بگیرند. در وضعیت کنونی بازار آهن و فولاد ، راهکار و استراتژی درست و منطقی که به نظر می رسد و به احتمال زیاد موجب تنظیم قیمت ‌ها می شود، مربوط به ارائه فرمولی مشخص و جامع می باشد. لازم به ذکر است تا بدانید که این فرمول مشخص و جامع، باید به طور دائم تغییر نکند. زیرا اگر تغییراتی در قیمت ها و بازار بدون برنامه ریزی انجام شوند و یا قیمت ها به صورت دائم در حال تغییر باشند، واحدهای زنجیره فولاد از تولید کننده تا توزیع‌ کننده، دچار زیان های بسیار زیادی خواهند شد. 
در رابطه با این موضوع گزارشاتی به دست ما رسیده است که بر اساس آن ها لازم به ذکر است تا بدانید که بازار محصولات فولادی صادراتی نیز دچار کاهش قیمت شده است. به نحوی که  نرخ شمش فولاد صادراتی در هر تن بین ۴۶۰ تا ۴۸۰ دلار اعلام شد که این نشان دهنده کاهش نرخ نهایی آن در مقایسه با روزهای گذشته می باشد. در روز گذشته نیز به وفور مشاهده کردیم که تقریبا ۱۵۰ هزار تن آهن اسفنجی عرضه شده است که این میزان بیانگر، محدودیت ثبت سفارش برای این محصول می باشد. اما، باید صبر کنیم تا بدانیم چه میزان از محصول عرضه شده در روز گذشته مورد استقبال قرار خواهد گرفت تا بتوانیم در رابطه با آن اظهاراتی داشته باشیم. علاوه بر این، به یاد داشته باشید که باید روند کاهشی نرخ محصولات فولادی صادراتی در هفته گذشته، احتمال محدودیت مصرف برق در نیمه‌ های خرداد ماه و بازار سازی ‌های متعدد، به خوبی بررسی شوند. زیرا، ضوعیت کلی بازار آهن و فولاد کاملا پیچیده به نظر می ‌رسد و ما نمی توانیم به طور قطع و با یقین، در رابطه با این وضعیت و اوضاع بازار مواد اولیه و محصولات پایین ‌دست، اظهار نظر کنیم. 


آیا کاهش نرخ محصولات فولادی آرامش پیش از طوفان است؟ 


هم اکنون که به طور کامل و مفصل با نوسانات کنونی قیمت ها در بازار آهن و فولاد آشنا شدید و دانستید که چه موانعی بر سر راه تعادل این بازار وجود دارند، ممکن است از ما سوال بپرسید که آیا کاهش قیمت محصولات فولادی آرامش قبل از طوفان است ؟ و یا ممکن است سوال کنید که در طی روزهای آینده چه اتفاقاتی در بازار آهن رخ خواهد داد و قیمت ها به چه نحوی خواهند بود؟ در پاسخ به چنین سوالاتی باید خدمت هر کدام از شما عزیزان بیان کنیم که بازار آهن غیر قابل پیش بینی است. به عبارتی دیگر می توانیم بیان کنیم که نرخ روزانه محصولات در این بازار را نمی توان به صورت صد درصدی پیش بینی کرد. زیرا، قیمت این محصولات فولادی تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می گیرند. لذا، با بروز و یا عدم بروز یک یا چند عامل ممکن است که پیش بینی های این زمینه اشتباه از آب در بیایند. 
خلاصه مطلب
ما در این بخش از مطلب سعی کردیم تا شما عزیزان را با وضعیت کنونی بازار فولاد آشنا کرده و هم چنین شما را با کاهش نرخ محصولات فولادی مطلع کنیم. به یاد داشته باشید که پیش بینی های مربوط به این حوزه به صورت صد درصدی نیستند و شما برای اطلاع دقیق از وضعیت بازار آهن و آگاهی از لیست قیمت ها به صورت دقیق و روزانه، باید از متخصصین این حوزه کمک بگیرید. همکاران ما با داشتن چندین سال سابقه و همچنین با داشتن دانش کافی، می توانند بهترین راهنما و مشاور شما در این زمینه باشند. علاوه بر این، برای خرید هر یک از محصولات فولادی نیز می توانید از آن ها یاری بگیرید. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ