فولاد فيدار

کمبود متقاضی در بازار آهن

کمبود متقاضی در بازار آهن

نوساناتی که به تازگی در بازار آهن ایجاد شده است، سبب شده تا برخی از افراد از خرید محصولات آهنی و فولادی دست بکشند. در واقع، این نوسانات سبب شده اند تا میزان تقاضا در بازار آهن، کم شود. لذا، زمانی که تقاضا در این بازار کم شود، قیمت محصولات نیز دچار تغییر خواهند شد. اگر تصمیم دارید تا در بازار آهن و فولاد محصولی را خریداری کنید، بهتر است که ابتدا با تحلیل های مربوط به این بازار آشنا شده و سپس برای خرید اقدام نمایید. برای آشنایی با این تحلیل ها و دلایل کمبود متقاضی در بازار آهن، در ادامه مقاله با ما همراه باشید. 


تحلیل نوسانات قیمت در بازار آهن


در طی روز گذشته، اغلب محصولات در بازار آهن با قیمتی ثابت و یا کاهشی به فروش رسیدند. لازم به ذکر است تا بدانید که میلگرد آجدار در اغلب کارخانه ها با قیمتی ثابت به فروس رسید، اما، در برخی از کارخانه ها قیمت آن 100 الی 200 تومان کاهش یافت. در مقابل، برخی از کارخانجات نیز این محصول را با 50 الی 200 تومان افزایش معامله کردند. علاوه بر این، ورق سیاه و سایر انواع ورق ها همچون: ورق روغنی، ورق گالوانیزه و ... در کارخانه فولاد مبارکه و اکسین با 100 تومان کاهش قیمت به فروش رسیدند. اما در سایر کارخانه ها، قیمت این ورق ها بدون هیچ تغییری و ثابت باقی ماندند. 
قیمت تیرآهن نیز در اغلب کارخانه ها و شرکت ها ثابت اعلام شد؛ اما، تیرآهن ذوبی در برخی سایزها، با 200 الی 300 تومان مورد معامله قرار گرفتند. همچنین، قیمت نبشی و ناودانی ایرانی و یا اروپایی نیز در تمامی کارخانه‌ ها و شرکت ها ثابت اعلام شدند. قوطی آهن نیز علاوه بر یک کارخانه که 500 تومان افزایش قیمت داشت، در الباقی کارخانه ها، ثبات قیمتی داشت. لازم به ذکر است تا بدانید که قیمت لوله مانیسمان، لوله داربستی، لوله گازی و... نیز تا حدودی بدون تغییر معامله شدند. 
بنا به به وجود آمدن نوسانات قیمتی در بازار ارز و آهن، تقاضای خرید به شدت کاهش یافته است. در واقع، افراد از این که قیمت در بازار آهن از این نیز بیشتر شوند، ترسیده اند از خرید دست کشیده اند. به همین دلیل، پیش بینی می شود که دست‌ کم تا دو ماه آینده، متقاضیان خرید محصولات در بازار آهن بسیار کم شده و خلأ شدیدی در حوزه تقاضا را در پیش خواهیم داشت. زیرا، در طی این چند روز گذشته، آن میزان از تقاضا که ناشی از رشد و رونق ساخت و ساز ها است، در بازار مشاهده نمی گردد. از این رو، بهتر است در جریان باشید که در روز گذشته، تقریبا ۳۹۷ هزار و ۲۹۰ تن تیرآهن، میلگرد، ناودانی، نبشی، ورق سرد، ورق گالوانیزه و ... عرضه شده اند. از این میزان تقریبا ۳۶۹ هزار و ۶۶ تن میلگرد بوده که نرخ پایه ای آن ۱۵ هزار و ۱۷۴ تومان تعیین شده است. این نرخ، بیانگر افزایش ۰/۲ درصدی قیمت میلگرد می باشد. 
خبری که در چند روز گذشته منتشر شده و بیان کرده که تا سال 1404، باید 55 میلیون تن آهن و فولاد تولید شوند، واکنش های زیادی را به همراه داشته است. به نحوی که تعدادی از کارشناسان در این زمینه شوکه شده و واکنش های تندی را نشان دادند. یکی از فعالان حوزه صنعت فولاد، محمدرضا صادقی بیان کرد:« درباره نحوه تهیه و تدوین این برنامه و تهیه‌کنندگان این خبر، اطلاع ندارم و نمی ‌دانم بر اساس چه معیاری در سه سال آینده، باید 55 میلیون تن فولاد و آهن تولید شود. » محمد رضا صادقی در ادامه بیان کرد:« اگر انجمن تولید کنندگان آهن و فولاد در این باره اظهار نظر کرده و تصمیم آن ها توسط کارشناسان و وزارت صمت تایید شده باشد، در این صورت این خبر، قابل اتکا است.» 

لوله فلزی مانیسمان ، بازار آهن
کاهش متقاضی در بازار آهن به دلیل افزایش نرخ حمل بار


یکی از دلایلی که سبب شده تا در بازار آهن نوسان ایجاد شود و قیمت ها افزایش یابند، افزایش نرخ حمل بار است. به نحوی که در روز گذشته کرایه حمل و نقل ۳۵ درصد افزایش پیدا کرده است. این افزایش قیمت، به طور قطع منجر به افزایش هزینه نهایی محصولات تولیدی خواهد شد که اتفاق باعث نگرانی فعالان حوزه آهن و فولاد شده است. به عبارتی دیگر می توان گفت که افزایش نرخ کرایه حمل بار، سبب افزایش هزینه ‌های تولید خواهد بود که به دنبال این اتفاق، تولیدکنندگان مجبور به افزایش قیمت محصولات نهایی خود خواهند شد. 
لازم به ذکر است تا بدانید که رکودی که در حال حاضر به دلیل عوارض صادراتی ایجاد شده است، به تنهایی سبب ایجاد زیان مالی در شرکت‌ های فولادی گشته است. از سوی دیگر، افزایش نرخ حمل و نقل نیز این هزینه ‌های را بیشتر کرده است. به یاد داشته باشید که علاوه بر افزایش ۳۵ درصدی حمل بار، تعرفه خدمات بندری 45 درصد، افزایش یافته است. این اتفاق نیز به نوبه خود باعث می شود تا نرخ صادرات و واردات افزایش یافته و در نتیجه هزینه نهایی محصولات، بیشتر شود. 
لذا، با افزایش قیمت، تعداد متقاضیان خرید در این بازار به طرز چشمگیری کاهش خواهند یافت. زیرا، افراد زمانی که این محصولات به قیمتی گران تر اعلام شوند، هم قدرت خرید خود را از دست می دهند و هم از شرایط و جو به وجود آمده هراسان خواهند داشت. علاوه بر این، هنگامی که نرخ نهایی محصولات افزایش پیدا کنند، کاهش تولید را رقم خواهد خورد که این اتفاق به مرور زمان، منجر به تعطیلی برخی از واحدهای تولیدکننده خواهد شد. 


 اصلاح قیمت نرخ آهن در بازار بدون متقاضی

خرید نبشي، قیمت نبشی
در طی چند روز گذشته افزایش هیجانی نرخ آهن آلات و فولاد منجر به افزایش تقاضا و خرید هیجانی شد. اما، با عرضه 1000 تنی محصولات فولادی و آهنی در روزهای آینده، ممکن است با کمبود تقاضا مواجه شویم. زیرا، ساخت و سازی انجام نمی شود و میزان خرید مصرفی نیز یا کاهش یافته و یا وجود ندارد و با افزایش قیمت، مصرف کننده به خرید خود پایان می دهد. در روز گذشته، معامله شمش در بورس نرخی منفی داشت و با میزان منفی 10 درصدی در حدود 15 هزار و 200 تومان معامله شد. لازم به ذکر است تا بدانید که احتمال دارد تا در طی روزهای آینده، نرخ میلگرد حدود 18 هزار و 300 تومان تعیین گردد.
اما مهم ترین و اصلی ترین مسئله ای که هم اکنون وجود دارد، میزان عرضه شمش در پایان آبان ماه و عرضه مقاطع فولادی در اول آذر ماه است. با در نظر گرفتن، نرخ جهانی شمش و نبود تقاضا یا کاهش میزان تقاضا، در روزهای آینده، با اصلاح جزئی قیمت مواجه خواهیم بود. زیرا، تولید کنندگان به طور مداوم و به مدت طولانی، نمی توانند محصولات خود را با نرخی گران تر به فرو برسانند. همچنین، این تولیدکنندگان نمی توانند اثرات نرخ فولاد جهانی را بی تاثیر بدانند. 

خلاصه مطلب
ما در این بخش سعی داشتیم تا شما را با دلایل نوسان قیمت و کاهش تقاضا در بازار آهن و فولاد آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که پیش بینی های مربوط به این حوزه تحت تاثیر نرخ دلار و ارز هستند، لذا، ممکن است با خطاهایی مواجه باشند. اگر شما هم تصمیم دارید تا هر یک از محصولات را تهیه کنید، بهتر است که از میزان تقاضا و قیمت روز تمامی آن ها مطلع شوید. برای آگاهی در این زمینه و یا خرید محصولات آهنی و یا دریافت قیمت نبشی، قیمت ناودانی و یا قیمت میلگرد می توانید با همکاران ما در فولاد فیدار در ارتباط بوده و از قیمت روز تمامی آن ها آگاه شوید.  
 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ