فولاد فيدار

کاهش قیمت محصولات فولادی و تقاضای خرید

کاهش قیمت محصولات فولادی و تقاضای خرید

در طی تحولاتی که در بازار آهن رخ داده است، هم اکنون شاهد کاهش نرخ محصولات فولادی و به ثبات رسیدن قیمت آن ها هستیم. این امر باعث شده تا ذینفعان صنعت فولاد به طور قابل توجه ای نگران پیامدهای کاهش نرخ محصولات باشند. زیرا، آهن و محصولات فولادی، جزء حیاتی و ستون فقرات صنعت ساخت و ساز به شمار می آیند. به عبارتی دیگر می توانیم بیان کنیم که محصولات فولادی، نقشی محوری در فعالیت های اقتصادی جهانی را ایفا می کنند. لذا، زمانی که نرخ آهن به طور مداوم کاهش پیدا کند، سرمایه گذاران، تولید کنندگان و مصرف کنندگان نگران آینده می شوند. در واقع، آن ها وضعیت کنونی بازار را به طور دقیق زیر نظر دارند و در صدد بررسی عوامل بروز این اتفاق هستند. اگر شما عزیزان می خواهید که با این عوامل آشنا شده و بیشتر در رابطه با این موضوع بدانید، در ادامه همراه ما باشید.


بررسی ادامه روند کاهش نرخ محصولات فولادی


همان طور که در بخش ابتدایی خبر خدمت شما عزیزان بیان کردیم، در حال حاضر نرخ محصولات فولادی دارای روندی نزولی هستند. لذا، کاهش نرخ آهن در طیف وسیعی از محصولات فولادی رخ داده است که این امر باعث ایجاد موجی از نگرانی را در سراسر صنعت فولاد و سایر صنایع وابسته گشته است. زیرا، در سال گذشته نرخ محصولات روزانه افزایش پیدا می کرد و کارشناسان پیش بینی می کردند که امسال هم یا روند قیمت ها ثابت باشد و یا افزایش داشته باشند. اما با کاهش نرخ محصولات فولادی، تمامی انتظارات نادیده گرفته شده و کارشناسان صنعت متحیر شده اند.
لازم به ذکر است تا بدانید که این روند نزولی نرخ محصولات، سوالاتی را در مورد عوامل زمینه‌ ای موثر و همچنین پیامدهای بالقوه آن برای صنعت فولاد و اقتصاد، به وجود آورده است. علاوه بر این، باعث شده تا شرکت ‌های ساختمانی متکی به فولاد در پروژه ‌های بزرگ و یا تولیدکنندگان بخش‌های مختلف، تأثیر این نوسانات را بررسی کرده و استراتژی ها و برنامه ریزی های آتی خود را مجدد ارزیابی نمایند. زیرا، در طی روزهای اخیر شاهد کاهش نرخ انواع آهن آلات ساختمانی و صنعتی، کاهش نرخ اغلب برندهای تولید کننده و ... بوده ایم. اما، با این حال برخی از محصولات از این قاعده پیروی نکردند.
به نحوی که نرخ میلگرد چهارده میانه در طی دو روز گذشته روندی افزایشی داشته است. اما به یاد بسپارید که این نوع میلگرد نیز در روزهای گذشته روندی نزولی داشتند و به تازگی نرخ آن افزایشی شده است. شاید سوال کنید که نرخ آن در دو روز گذشته چقدر شده است؟ در پاسخ به این سوال شما عزیزان باید بیان کنیم که قیمت آن تقریبا 25634 تومان اعلام شده بود که نسبت به روزهای گذشته 1.1درصد افزایش پیدا کرده است. این سایز از میلگرد در کارخانه فولاد آذربایجان در تاریخ 19 اردیبهشت 25358 تومان معامله گشته بود.
علاوه بر کارخانه فولاد آذربایجان، سایر برندها از جمله راد همدان نیز دارای روندی نزولی بوده و قیمت آن سایز میلگرد را همانند روزهای گذشته اعلام کردند. به نحوی که در آن کارخانه ها نرخ میلگرد 14 این برند، نسبت به روز گذشته در این کارخانه ها 3.4 درصد کاهش یافته است. لازم به ذکر است تا بدانید که در 19 اردیبهشت سایر سایزهای میلگرد اعم از: سایزهای 25 و 28 نیز به ترتیب، 0.3درصد و 0.4درصد نسبت به قیمت اعلام شده، کاهش یافته اند. به نحوی که آن ها با نرخ 26058 و 25966 در بازار خرید و فروش شدند. اما، سایر کارخانه های تولید کننده میلگرد اعم از: کارخانه آناهیتا گیلان، کارخانه ظفر بناب، ابهر، کاشان، آریان فولاد و .... قیمت های خود را بدون تغییر نسبت به روزهای گذشته، بیان کردند.
به خاطر بسپارید که علاوه بر میلگرد، سایر محصولات فولادی اعم از تیرآهن نیز از این قاعده مستثنی بودند. به طوری که نرخ تیرآهن در کارخانه ذوب آهن اصفهان در سایز 12 بنگاه تهران با 2.2 درصد افزایش همراه بود. این افزایش قیمت باعث شد تا نرخ آن تقریبا به 4220184 تومان رشیده و در این فاصله زمانی با همین نرخ معامله ها صورت گیرد. البته، افزایش نرخ تیرآهن فقط مختص این سایز نبود و در سایزهای 14، 16 و 18 نیز به ترتیب شاهد 1درصد، 0.8درصد و 1.4درصد افزایش قیمت بوده ایم.
لازم به ذکر است تا بدانید که علاوه بر موارد فوق، برند اهواز نیز نرخ تیرآهن ها را در مقایسه با روزهای گذشته ثابت بیان کرده است. اما در مقابل کارخانه تیرآهن یزد نرخ تیرآهن ها را در سایزهای 18، 20 و 22 به ترتیب با 1.7درصد 1.4درصد و 1.2درصد کاهش اعلام نموده است. در رابطه با ورق های آهنی و فولادی نیز باید بیان کنیم که شاهد روند نزولی قیمت ها بوده ایم. اما، تعداد زیادی از برندها در سایز های مختلف، با افزایش نرخ همراه بوده اند. به طور مثال: ورق آهنی در کارخانه فولاد مبارکه در سایز 1250 رول کارخانه با 0.6 درصد افزایش قیمت همراه بوده است.
هم اکنون که به طور مختصر با نرخ محصولات و تغییراتی که در روزهای گذشته داشته اند، آشنا شدید، مطلع شده اید که در طی روزهای گذشته، در بازار جهانی فولاد با یک سیر نزولی ثابت، تغییر قابل توجهی را در قیمت آهن تجربه نموده است. به نحوی که این روند نزولی به صورت قابل توجهی بر محصولات فولادی و آهنی اثر گذاشته است و باعث ایجاد چالش ها و فرصت هایی برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان شده است. بازیگران صنعت و البته فعالین حوزه آهن و فولاد باید برای هدایت این سناریوی باید استراتژی های جدیدی را انتخاب نمایند.


عوامل اثر گذار بر کاهش نرخ محصولات فولادی


هم اکنون که به طور کامل و مفصل خدمت شما عزیزان بیان کردیم، اغلب محصولات فولادی دارای روندی نزولی می باشند. این مسئله بنا به دلایل مختلفی در حال وقوع است. به عبارتی دیگر می توانیم بیان کنیم که کاهش قیمت آهن و محصولات آن را می توانیم به چندین عامل کلیدی و اصلی نسبت دهیم. اولین عاملی که بروز چنین اتفاقی شده است، مربوط به کاهش سرعت پروژه های زیر ساختی جهانی، به ویژه در اقتصادهای بزرگ، می باشد. این مسئله باعث شده است تا شاهد کاهش تقاضای خرید برای فولاد باشیم که نقش بزرگی را در کاهش نرخ محصولات ایفا می کند.
در واقع، کاهش تقاضای خرید موجب به وجود آمدن مازاد عرضه آهن گشته است. عامل دیگری که بر کاهش نرخ محصولات فولادی اثر گذاشته مربوط به تحولات ژئوپلیتیکی اخیر، اعم از: تنش ‌های تجاری و تغییر سیاست ‌ها و ... می باشد. به یاد داشته باشید که این عامل در مقایسه با نوع قبلی تاثیر بیشتری در کاهش نرخ محصولات فولادی گذاشته است. زیرا، در وضعیت کنونی ابهامات پیرامون تجارت بین ‌المللی و زنجیره‌ های تامین همچنان ادامه یافته است.
لازم به ذکر است تا بدانید درست است که روند نزولی قیمت محصولات فولادی چالش هایی را برای تولیدکنندگان فولاد به وجود اورده است، اما با این حال فرصت هایی را نیز برای مصرف کنندگان و صنایعی که به شدت به محصولات فولادی متکی هستند، به وجود آورده است. زیرا، زمانی که نرخ آهن کاهش پیدا کند، مصالح ساختمانی، قطعات خودرو و کالاهای مصرفی نیز با قیمتی پایین تر به تولید رسیده و به فروش خواهند رسید. لذا. زمانی که نرخ آن ها مقرون به صرفه شود، تقاضای خرید تحریک شده و صنایع دیگر برای انجام پروژه های جدید یا گسترش پروژه های موجود تحریک می شوند.
خلاصه مطلب
ما در این بخش تلاش کردیم تا شما عزیزان را با کاهش نرخ محصولات فولادی در کارخانه های مختلف آشنا کرده و هر آن چیزی که باید در رابطه با این مسئله بدانید را برای شما عزیزان بیان کنیم. هر یک از شما عزیزان اگر می خواهید که اطلاعات بیشتری را در رابطه با این موضوع کسب کنید و یا سوالی در این زمینه دارید، می توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار کنید. علاوه بر این، اگر که می خواهید تا به صورت روزانه از نرخ محصولات فولادی آگاه شوید، بهتر است تا با همکاران ما در فولاد فیدار تماس بگیرید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ