فولاد فيدار

پیش بینی تقاضای فولاد در سال 1401

پیش بینی تقاضای فولاد در سال 1401

یکی از کالاهای اساسی و پرکاربرد در صنایع مختلف، فولاد است. لذا، اگر بتوانیم میزان عرضه و تقاضای آن را در آینده پیش بینی کنیم، به راحتی می توانیم قیمت آن را تخمین بزنیم. با برآورد کردن نرخ فولاد، می توانیم تصمیم بگیریم که آن را تا چه میزانی خریداری کنیم. بهتر است بدانید که این پیش بینی ها همواره بر عهده کارشناسان و فعالان این حوزه است. هم اکنون شما عزیزان برای آشنایی با پیش بینی های تقاضای فولاد در سال 1401، می توانید در ادامه مقاله با ما همراه باشید. ما در ادامه هر آن چه که باید در رابطه با پیش بینی های این حوزه بدانید را به طور کامل برای شما بیان خواهیم کرد. 


مقایسه میزان عرضه و تقاضای فولاد در سال 1400 و 1401


پیش از آن که بخواهیم شما عزیزان را با پیش بینی های تقاضای فولاد در سال 1401 آشنا کنیم، بهتر است که میزان عرضه و تقاضای این محصول را در امسال و سال گذشته مقایسه نماییم. براساس گزارشات و آمارهای مرکز جهانی فولاد، در سال 1401 تا به امروز، تقریبا 29 میلیون و 6۰۰ هزار تن، فولاد خام در کشورمان ایران تولید شده است. از این 29 میلیون، 20 میلیون و 230 هزار تن در داخل کشور متقاضی داشته و به فروش رسیده است. اما، در سال گذشته این مقدار کمتر بوده است. به نحوی که 28 میلیون و 700 هزار تن فولاد خام تولید شده که از آن 15 میلیون و 510 زهرا تن در داخل کشور به فروش رسیده شده است.  
به عبارتی می توان بیان کرد که امسال نسبت به سایل گذشته میزان متقاضیان داخلی 4 میلیون و 720 هزار تن افزایش یافته است. لازم به ذکر است تا بدانید که از ۲۰ میلیون و ۲30 هزار تن فولاد مصرف‌شده تا به امروز، حدودا  ۱۱ میلیون و ۵۶۸ هزار تن آن به‌صورت بیلت ‌وبلوم به مصرف رسیده است. 8 میلیون و ۶۶۱ هزار تن مابقی نیز هم به شکل سایر مقاطع فولادی مصرف شده است که شامل موارد زیر می باشند: 

 

  •     تیرآهن که امسال نزدیک به 1 میلیون تن مصرف داشته و نسبت به پارسال میزان مصرفی آن 10 هزار تن بیشتر شده است. 
  •     میلگرد که 6 میلیون و ۶۴۸ هزار تن به فروش رسیده که 1 میلیون تن کمتر از سال 1400 می باشد. 
  •     نبشی و ناودانی و سایر مقاطع فولادی که ۶۷۵ هزار تن معامله شده اند و نسبت به سال گذشته، 12 هزار تن کمتر هستند. 

پیش بینی قیمت آهن در سال 1401
افزایش تولید با افزایش صادرات فولاد


بر اساس آمارها و گزارشات مرکز جهانی فولاد، در چند ماه اول سال 1401 در کشورمان ایران، حدوداً 600 هزارتن کمتر از چند ماه اول سال 1400، فولاد تولید شده است. ممکن است که علت این کمبود تولید التهاب در بازار و کمبود مقاطع فولادی در بازار داخلی باشد. البته برخی از فعالان این حوزه معتقد هستند که این کمبود نمایشی بوده و به خاطر افزایش قیمت آهن و سایر مقاطع فولادی می باشد. علاوه بر این، شایعات مربوط به تعطیلی مراکز تولیدکننده فولاد به علت قطعی برق نیز باعث افزایش قیمت آهن و مقاطع فولادی در این روزها شده اند.


علت های کاهش مصرف فولاد در سال‌ های گذشته


مصرف فولاد در یک الی دو سال گذشته نسبت به سال های قبل، بسیار کمتر شده است. این کاهش مصرف بدون دلیل نیست و به خاطر وجود برخی از عوامل می باشد. تعدادی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در کاهش مصرف فولاد، شامل موارد زیر می باشند: 


میزان عرضه و تقاضا فولاد در جهان


یکی از موضوعات جهانی که تمامی کشورها را درگیر کرد، ویروس کرونا بود. این ویروس سبب شد تا میزان تولید و مصرف فولاد در سر تا سر جهان، کاهش یابد. کارشناسان و متخصصان این حوزه با پایان بحران ویروس کرونا، پیش بینی می کردند که تولید و مصرف فولاد افزایش یابد. اما، با شروع حمله روسیه به اوکراین، این پیش بینی تا حدود زیادی، دچار اختلال شد. البته بهتر است بدانید که با تحریم روسیه توسط کشورهای اروپا، روسیه نیز جزء تولید کنندگان آسیا خواهد شد که در این صورت شاهد رقابت سنگین صادرکنندگان داخلی با این رقیب جدید خواهیم بود.


برخی از عوامل اقتصادی


یکی دیگر از عواملی که سبب شده است تا مصرف فولاد در جهان روندی کاهشی داشته باشد، عوامل اقتصادی است. زیرا، تحریم‌ های سنگینی که در این زمینه ایجاد شدند، سبب اختلال در تأمین مواد اولیه فولاد بودند. لذا، زمانی که تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه مشکل داشته باشند، به سختی می توانند فولاد را تولید کنند. علاوه بر این، نوسانات ارزی در بازارسازی ‌ها و رکود اقتصادی، به نوبه خود اختلالات زیادی را در زمینه تولید فولاد ایجاد کردند. 


صنعت های مصرف‌ کننده فولاد


همه ما می دانیم که از مقاطع فولادی همواره در صنایع مختلفی اعم از: صنعت ساخت و ساز همچون مسکن، صنعت سد سازی، صنعت خودرو سازی، صنعت بسته‌ بندی مواد غذایی و تولید لوازم ‌خانگی و .... استفاده می شود. به همین دلیل، زمانی که هر یک از این صنایع دچار رونق و یا رکود شوند، بازار عرضه و تقاضای فولاد را متغیر می کنند. در یکی دو سال گذشته، برخی از محدودیت ها در تولید خودرو و صنایع غذایی و مسکن ایجاد شده اند که این محدودیت ها باعث کاهش میزان تقاضای فولاد در بازار داخلی شده اند. 

اخبار بازار آهن | قیمت آهن
رکود در صنعت ساختمان ‌سازی


همان طور که در بخش پیشین بیان کردیم، یکی از صنعت هایی که فولاد در آن به طور گسترده استفاده می شود، صنعت ساختمان سازی است. لذا، اگر اختلالی در این حوزه ایجاد شود، میزان تقاضای تمامی مقاطع فولادی نیز دچار اختلال خواهند شد. لازم به ذکر است تا بدانید که برخی از عوامل در طی سال های گذشته باعث رکود در این صنعت شده اند که تعدادی از آن ها شامل موارد زیر می باشند:

  •     افزایش هزینه ‌های ساخت و ساز
  •     کاهش قدرت خریداران و کاهش معاملات ملکی
  •     کاهش متقاضیان خرید مسکن

تمامی دولت‌ ها با تقاضا برای ساخت پروژه های مختلفی اعم از: مسکن‌ سازی، پل ‌سازی، سد سازی و ... یکی از اصلی ترین مصرف کنندگان بازار فولاد هستند. بنابراین، می توانیم بیان کنیم که یکی از علت های مصرف بالای محصولات فولادی، پروژه ‌های ساخت شهری و مسکن ‌سازی دولتی بوده اند که این پروژه ها در سال های اخیر متوقف شده اند. متوقف شدن این پروژه ها، به منزله کاهش میزان تقاضای محصولات فولادی می باشد. 


پیش ‌بینی میزان عرضه و تقاضا فولاد در 1401


هم اکنون که به طور کامل با مقایسه عرضه و تقاضا، علت های کاهش تقاضای فولاد و ... آشنا شدید، بهتر است که با پیش بینی های مربوط به این حوزه در سال 1401 نیز آشنا شوید. بر اساس برنامه اهداف صادراتی فولاد، تصمیم گرفته شده تا در سال 1401، مقدار 10 میلیون تن و در سال بعد، مقدار 14 میلیون تن، محصولات فولادی به کشورهای دیگر صادر شوند. زیرا،  مرکز فولاد ایرانیان به دلیل به وجود آمدن رکود در بازارهای داخلی، به بازارهای جهانی امید دارد. اما، برای صادر کردن محصولات فولادی، ما با عوارض مالیاتی سنگین، رقیب های سرسختی همچون چین و روسیه و .... مواجه خواهیم بود. لذا، باید با در نظر گرفتن تمامی این موارد، میزان تولید خود را افزایش دهیم.  
خلاصه مطلب
ما در این بخش سعی داشتیم تا شما را با جدیدترین پیش بینی های مربوط به میزان تقاضای فولاد در سال 1401 آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که نمی توان به طور دقیقی این بازار را پیش بینی کرد و ممکن است موارد گفته شده در آینده دستخوش تغییر باشند. لذا، بهتر است که پیش از خرید از متخصص های این حرفه، راهنمایی بگیرید. آن ها به طور دقیق و روزانه بازار را تحلیل کرده و شما را در زمان خرید راهنمایی می کنند. همکاران ما در فولاد فیدار می توانند شما را با دقیق ترین و جدید ترین اخبار مربوط به این حوزه، آشنا نمایند. همچنین، با کمک آن ها می توانید بهترین محصولات فولادی ازجمله نبشی، ناودانی و میلگرد را با قیمتی مقرون به صرفه خریداری کنید.  

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ