فولاد فيدار

وضعیت کلی بازار آهن در سال 1401

وضعیت کلی بازار آهن در سال 1401

برای این که بتوانیم وضعیت بازار آهن را در سال آینده یعنی در سال 1402 پیش بینی کنیم، باید ابتدا وضعیت کلی سال 1401 را بررسی کنیم. در واقع، با این کار تا حد زیادی می توانیم به فعالین عزیز این حوزه کمک کنیم. علاوه بر این، با این کار می توانیم الگوی رفتاری مشخصی را از بازار آهن به دست آورده و همچنین برای روزهای آتی بازار و برداشتن قدم ‌های درست در بازار متلاطم آهن و فولاد آماده شویم. لذا اگر شما هم جزء فعالین حوزه آهن هستید و می خواهید با وضعیت کلی بازار آهن در نیمه اول سال آشنا شوید و از طریق آن وضعیت را در سال آینده پیش بینی کنید، در ادامه با ما همراه باشید. 


وضعیت بازار آهن در فصل بهار ۱۴۰۱


در پایان سال 1400 جنگی بین کشور روسیه و اوکراین رخ داد که موجب آشفته شدن بازار جهانی آهن و فولاد شد. این اتفاق باعث شد تا قیمت جهانی آهن و فولاد در ابتدای سال 1401 روندی افزایشی داشته باشد و بازارهای داخلی نیز شاهد افزایش چشمگیر قیمت آهن آلات بودیم. به نحوی که نرخ میلگرد آجدار در فصل بهار، تقریبا در مرز کانال ۲۰ هزار تومان قرار گرفت و نرخ شمش نیز حدودا ۱۶ هزار تومان شد. البته، علاوه بر جنگ این دو کشور، عوامل دیگری نیز بر افزایش قیمت آهن در بازار داخلی تاثیر داشت؛ تعدادی از آن ها شامل: اعمال محدودیت مصرف برق، کشدار شدن روند احیای برجام، افزایش نرخ تورم، افزایش قیمت دلار، اخبار سیاسی منفی و تأثیر روانی آن بر بازار، صدور قطعنامه علیه ایران توسط شورای حکام و .... می باشند. 
لذا، افزایش غیر منتظره و یکباره قیمت‌ آهن و فولاد در فصل بهار، موجب شد تا تقاضای خرید به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند. مسئولین مربوطه حجم عرضه محصولات بورسی را افزایش داده و عوارض سنگینی را برای محصولات صادراتی تعیین کردند تا از طریق این روش ها، بتوانند بازار را تنظیم کرده، افزایش قیمت را کنترل نموده و التهابات بازار را کاهش دهند. لازم به ذکر است تا بدانید که در نیمه‌ های فصل بهار آمریکا علیه روسیه تحریم‌ هایی را اعمال کرد. کشور روسیه نیز برای پیشگیری از زیان، به سیاست دامپینگ و پدیده زیر فروشی روی آورد. این اتفاق باعث شد تا بازار هدف صادرات از دست برود. اما، به طور کلی می توانیم بیان کنیم که در روزهای پایانی فصل بهار 1401، قیمت جهانی فولاد کاهش یافت و قیمت‌ ها در سقف‌ های حمایتی شکسته شد و روند بازار آهن اصلاحی گشت. به نحوی که نرخ ورق سیاه ۲ میل فولاد مبارکه با کاهش هزار تومانی به کانال ۲۴ هزار تومان رسید.

قیمت اهن، خرید تیراهن، فولادفیدار


بررسی وضعیت بازار آهن در فصل تابستان ۱۴۰۱


در بخش پیشین بیان کردیم که در روزهای پایانی فصل بهار، روند بازار آهن اصلاحی شد. لذا، بهتر است بدانید که این روند تابستان هم ادامه داشت و کف نرخ میلگرد تقریبا ۱۷ هزار تومان شد و همچنین، نرخ دلار نیز تقریبا ۳۰ هزار تومان شد. در واقع، در ابتدا تیر ماه 1401 عوامل مختلفی بر اصلاحی بودن بازار تاثیر داشتند که شامل: نرخ آهن در بازار جهانی، کاهش عرضه و تقاضا جهانی فولاد، دامپینگ فولاد روسیه، کاهش نرخ شمش CIS ، سیاست ‌های فدرال و .... می باشند. اما، خبری منتشر شد مبنی بر عدم پیشرفت مذاکرات و درخواست نوردکاران از وزارت صمت برای حمایت از فولاد سازان که این اخبار منجر شدند تا روند اصلاحی بر هم بخورد. به نحوی که تقریبا تمامی محصولات فولادی در بورس کالا مجددا ۱۰۰۰ تومان افزایش قیمت پیدا کردند. 
اما، به یاد داشته باشید که این روند افزایشی دوام زیادی نداشت و تقریبا در نیمه‌ های تابستان یعنی حدودا در اواسط مرداد ماه، قیمت آهن و فولاد مجدد ریزش چشمگیری را تجربه نمودند. به نحوی که نرخ میلگرد تقریبا تا کانال ۱۵ هزار تومانی هم کاهش پیدا کرد. در واقع، کاهش قیمت آهن در این مدت زمان به حدی بود که ممکن بود برخی از تولید کنندگان، به طور کلی تعطیل کنند و دیگر کار نکنند. به همین خاطر، بورس کالا محدودیت خرید شمش بورسی را حذف کرد و اعمال ضریب دامنه مثبت ۳ درصد را در نرخ شمش به اندازه سقف مجاز قیمت صادراتی ابلاغ نمود. لازم به ذکر است تا بدانید که این ابلاغیه در شرایط و وضعیتی بود که قیمت آهن و فولاد در جهان، به صورت روزانه کاهش پیدا می کرد. به طوری که نرخ شمش صادراتی ایران کاهش یافت و تقاضا در کم ترین میزان قرار داشت و همچنین کف نرخ میلگرد آجدار نیز  ۱۴ هزار تومان اعلام شد. 
به طور کلی می‌توانیم بیان کنیم که تقریبا تمامی افراد توقع داشتند تا در فصل تابستان بیشترین خرید و فروش آهن و فولاد صورت گیرد که این اتفاق، بروز پیدا نکرد. تقاضای مصرفی و سرمایه ‌ای آهن آلات به طرز چشمگیری افت داشت؛و البته محصولات بورسی هم تقاضایی چندان زیادی نداشتند. نرخ شمش شمش صادراتی، نرخ جهانی مواد اولیه و ... همگی روندی کاهشی داشتند. لازم به ذکر است تا بدانید که کشور چین که یکی از بزرگ ترین مصرف ‌کننده فولاد جهان است نیز در آن بازه زمانی، در رکود به سر می برد. نرخ دلار نیز در آن روزهای تقریبا به کانال ۲۸ هزار تومان رسید و روندی کاهشی داشت. اما، با خبر برجام مسیر بازار آهن و ارز از هم جدا شد که با کشدار شدن روند احیای آن، ارسال سیگنال منفی به بازار، همچنین احتمال صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران، نرخ دلار در شهریور ماه، افزایش یافت. به نحوی که قیمت دلار در شهریور 1401 حدودا به ۳۲ هزار تومان رسید. خدمت شما عزیزان می توانیم بیان کنیم که با فرا رسیدن شهریور، اوضاع بازار آهن کمی بهتر شد و در پایان تابستان شاهد تثبیت قیمت ‌ها در این بازار و همچنین در تمامی بازار های مالی بودیم. اما، به یاد داشته باشید که تقاضای خرید در تمامی بازارها الخصوص بازار آهن، همچنان دارای روندی نزولی بود و متقاضیان خرید، بسیار اندک بودند. 
خلاصه مطلب
ما در این بخش تلاش نمودیم تا شما عزیزان را به طور گسترده با وضعیت کلی بازار آهن و فولاد در نیمه اول سال 1401 آشنا کنیم. فراموش نکنید که شما عزیزان اگر در این حوزه فعال هستید و یا جزء خریداران آهن و فولاد و محصولات آن مانند تیراهن هستید، باید وضعیت کلی بازار آهن را در سال گذشته اش بررسی کنید. با این کار به راحتی می توانید وضعیت بازار آهن را در سال آینده اش، پیش بینی نمایید. لذا، اگر در این زمینه سوالی دارید و یا نمی دانید چه فصلی برای خرید آهن و فولاد بهتر است و یا می خواهید محصولات آهنی و فولادی را تهیه کنید ، می توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار کنید. آن ها شما را در این حیطه به طور کامل راهنمایی کرده و با کیفیت ترین محصولات را به شما تحویل خواهند داد. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ