فولاد فيدار

معضل کمبود گاز در صنعت فولاد و راه حل های رفع آن

معضل کمبود گاز در صنعت فولاد و راه حل های رفع آن

امسال کشور عزیزمان ایران در بخش های مختلف با مشکل کمبود گاز رو به رو است که صنعت فولاد نیز از این قاعده مستثنی نیست. کمبود گاز منجر شده تا مسئولین گاز تعدادی از بخش های فولادی را قطع کرده و این بخش را دچار محدودیت هایی نمایند. این مسئله باعث شده تا تولیدکنندگان فولاد و آهن با مشکلات جدی رو به رو شوند. به نحوی که به گفته عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ممکن است تا در روزهای آتی تولید آهن اسفنجی به کمترین میزان خود برسد. برای دریافت اطلاعات کامل در رابطه با معضل کمبود گاز در صنعت آهن و فولاد و آشنایی با راه حل های آن ها، در ادامه با ما همراه باشید. 


معضل جدی کمبود گاز در صنایع آهن و فولاد


مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در یک مصاحبه بیان کرده است :« در زمستان امسال، تامین گاز برای تولید کنندگان فولاد به یک معضل جدی تبدیل شده و این اتفاق در حالی رخ داده که قرار بود روزانه 40 میلیون متر مکعب گاز برای کارخانه های فولادی اختصاص داده شود. اما، 40 میلیون متر مکعب به 15 میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده و اخیرا نیز طی بیانیه ای از سوی شرکت ملی گاز، باز هم این میزان کاهش یافته و به 10 میلیون متر مکعب رسیده است. مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه بیان کرد :«میزان گاز اختصاصی برای تولید در این عرصه بسیار کم است و در روزهای آتی، چرخ های اقتصادی کشور با مشکلات حادی رو به رو خواهند شد.»

کاهش تولید کارخانجات فولاد به دلیل کمبود گاز
در رابطه با معضل جدی کمبود گاز در صنعت فولاد و آهن، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران بیان کرده :« با محدودیت ۷۰ درصدی تامین گاز در صنعت فولاد،‌ در ماه‌ های آتی در بخش آهن اسفنجی به معضلی بزرگ مواجه خواهیم بود. زیرا، هم اکنون پیش از قطعی کامل گاز، اغلب شرکت ‌های فولادی به دنبال خرید آهن اسفنجی هستند تا از این طریق بتوانند مواد اولیه خود را در صورت قطعی کامل گاز، تامین کنند. در واقع، آن ها با این کار می توانند در قطعی گاز به تولید خود ادامه دهند.» وی ادامه بیان کرد :« برای ایجاد توسعه در میادین گازی به ۵۰ میلیارد دلار سرمایه ‌گذاری نیاز است که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، این میزان سرمایه گذاری ممکن نیست. لذا، مجبوریم با در نظر گرفتن تمامی شرایط، گاز را با همان مقدار موجود برداشت کنیم و این امر نشان می دهد که در تا سال ‌های آتی نیز با کمبود گاز مواجه خواهیم بود.»


قطعی گاز و وضعیت نابسامان واحد های کوچک فولادی


هم اکنون که مطلع شدید تا در کشور با بحران کمبود گاز مواجه هستیم، بهتر است بدانید که واحدهای کوچک فولادی با این مشکل با شدت بیشتری رو به رو هستند. به نحوی که در این باره شهرستانی مسئول مربوطه بیان کرده:« متاسفانه واحدهای کوچک‌ تولید کننده فولاد و آهن، در شرایط کنونی کشور در زیان ‌دهی مطلقی هستند و می ‌توانیم تخمین بزنیم که از یک هزار و ۵۰۰ تومان تا سه هزار تومان به ازای هر کیلو گرم در فروش محصولات خود شرر می کنند. لازم به ذکر است تا بدانید که هم اکنون فرایند اجبار عرضه کالا در بازار بورس (طی دو هفته گذشته انجام شده)، به طور کامل تکمیل نشده اند. اما، پیش بینی می کنیم که در دو الی سه هفته آتی شاهد فروش آهن اسفنجی از طریق بورس کالای ایران باشیم».
وی در ادامه سخنان خود بیان کرده  است که: «پیش از این، قطعی برق در فصل تابستان، نیز صنعت فولاد را دچار ضرر کرده که بیشتر این ضرر به واحدهای کوچک وارد شده است. از همان موقع تا به امروز باید در رابطه با قطعی گاز نیز تدابیر بسیاری اندیشیده می شد و یا باید برنامه و ساز و کاری برای تولید آهن اسفنجی صورت می گرفت. علاوه بر این، مسئولین مربوطه باید تا حدودی از میزان صادرات آهن اسفنجی جلوگیری می کردند که متاسفانه این فرایند نیز محقق نشد و منجر شد تا امروز، بازار با کمبود آهن اسفنجی دست ‌و پنجه نرم کند».


مشکل کمبود گاز در صنعت آهن و فولاد چگونه رفع می شود؟ 


 هم اکنون که دانستید در صنعت آهن و فولاد با مشکل کمبود گاز مواجه هستیم، ممکن است سوال کنید که مشکل کمبود گاز در این صنعت، چگونه رفع می گردد؟ در پاسخ به سوال شما عزیزان باید بیان کنیم که برای رفع این مشکل، راه حل های بسیاری وجود دارد که مسئولین باید آن ها را بررسی کرده و بهترین آن را انتخاب کنند. به نحوی که در رابطه با این موضوع، محمد یاسر طیب، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان بیان کرده است :«امروزه، میزان تولید گاز از نیاز صنعت ها بسیار کمتر است که همین امر موجب ایجاد چالش و کمبود های اخیر شده است. لذا، باید در نظر داشته باشیم که مزیت و سود تولید مقاطع فولادی در کشورمان ایران، بر پایه در دسترس بودن و ارزانی گاز می باشد و صنایعی اعم از: خودرو و لوازم خانگی، بازار مسکن به صنعت فولاد وابستگی بسیار زیادی به گاز دارند.

تاثیر منفی قطعی گاز بر صنایع فولاد
به همین خاطر، به محض ایجاد مشکل در تولید گاز، صنایع وابسته دچار مشکل و اختلال می گردند. بنابراین، ما باید هر چه سریع ‌تر برای رفع چالش های گاز و برق، اقدام کنیم و در حوزه گاز، نباید فقط به افزایش ظرفیت تولید فکر کنیم بلکه باید صرفه جویی بهره‌ وری را کاهش دهیم. علاوه بر این، می توانیم با فرهنگ سازی و اصلاح الگو‌های مصرفی در بخش خانگی، میزان بهره‌ وری را تا حد زیادی، کاهش دهیم. زیرا، هم اکنون ما بیش از ۸۰۰ میلیون مترمکعب در روز گاز تولید می ‌کنیم که بیش از ۵۲۰ میلیون مترمکعب آن به مصرف بخش خانگی اختصاص داده می شود.
هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه ریزی وزارت نفت نیز در رابطه با راه حل های رفع مشکل قطعی گاز در صنعت فولاد بیان کرده است: « وزارت نفت، برای پیشنهاد محمد یاسر طیب آمادگی دارد و باید برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی برای بهره وری آن تلاش کنیم. در واقع، ما نباید سریع گاز مصرفی صنایع را محدود کنیم و در عوض با رعایت نکات کوچکی همچون: دو جداره کردن پنجره ها و موارد این چنینی، مصرف گاز را کاهش دهیم. به عبارتی دیگر ما باید برای رفع قطعی گاز در صنعت فولاد، در زمینه کاهش مصرف گاز در بخش خانگی، سرمایه گذاری کنیم. 
وی در ادامه بیان کرد :« علاوه بر سرمایه گذاری در مصرف خانگی، تجار نباید از بورس کالای برای خرید کالا اقدام کنند. همچنین باید همه قرارداد های شرکتی‌ های بزرگ و خصوصی در رابطه با خرید و فروش آهن اسفنجی به صورت کامل ملغی شود. به عبارتی باید همه تولید کنندگان آهن باید مازاد تولید خود را که مصرف ندارند، در بورس کالا عرضه نمایند تا با این کار، قیمت بر اساس بازار تعیین شود.» وی تصریح کرد :«سومین اتفاقی که باید برای رفع مشکل گاز در این صنعت رقم بخورد، در رابطه با سر و سامان گرفتن، بازار ورق است که باید شرکت ‌های خریدار مشخص شوند تا از فروش ورق در بازار آزاد با قیمت بالاتر و توزیع رانت میان خریداران جلوگیری گردد. 


خلاصه مطلب
ما در این بخش تلاش کردیم تا شما عزیزان را با خبر قطعی گاز در صنعت آهن و فولاد آشنا کنیم. این مشکل، به یکی از اصلی ترین معضلات این صنعت تبدیل شده و تقریبا تمامی تولیدکنندگان فولاد را نگران کرده است. لذا، مسئولین مربوطه باید با اقدامات مختلفی همچون: جلوگیری از صادرات آهن اسفنجی، سرمایه گذاری بر کاهش مصرف خانگی و ... این مشکل را رفع کنند. اگر سوالی در این زمینه دارید و یا می خواهید در رابطه با این مشکل و راه حل های مربوط به آن بیشتر بدانید، می توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار کنید. آن ها شما را در این زمینه یاری کرده و به تمامی سوالات شما در سریع ترین زمان ممکن پاسخ خواهند داد. 
 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ