فولاد فيدار

رکود بازار آهن و فولاد ایران (کاهش تقاضای فولاد در آبان 1401)

رکود بازار آهن و فولاد ایران (کاهش تقاضای فولاد در آبان 1401)

آهن به عنوان یک عنصر اصلی در تمامی صنایع مورد استفاده قرار می گیرد و برای تولید فولاد و سایر وسایل، از آن به عنوان ماده اولیه استفاده می شود. بنابراین، زمانی که تغییری در قیمت و یا عرضه آن به وجود آید، کل بازار دچار نوسان می شود. علاوه بر این، با تغییر قیمت آهن، قیمت تمامی مصالح ساختمانی اعم از: میلگرد، تیر آهن و .... نیز تغییر می کند. به همین دلیل، افراد پیش از خرید هر نوع آهنی ابتدا تحلیل های بازار را پیگیری کرده و از رکود بازار آهن و فولاد، اطلاعاتی را کسب می نمایند. اگر شما هم جز این افراد هستید، برای آشنایی با موارد ذکر شده و تحلیل های اخیر این بازار، در ادامه با ما همراه باشید. 

  برای دریافت قیمت روز نبشی و قیمت روز ناودانی کلیک کنید.


تاثیر کاهش تقاضای فولاد در رکود بازار آهن


لازم به ذکر است تا بدانید که یکی از اصلی ترین مولفه هایی که تاثیر مستقیمی بر روی قیمت آهن آلات دارد، میزان تقاضا است. در واقع، این مولفه تاثیر مستقیمی بر روی قیمت آهن خام دارد. لذا، زمانی که تقاضا خرید آهن بالا باشد، قیمت آن نیز تا حدی افزایش می یابد. اما، در مقابل، زمانی که تقاضا کم باشد، قیمت آهن نیز کاهش پیدا می کند. همان طور که می دانید، برای ساخت فولاد از عنصر اصلی آهن استفاده می شود. بنابراین، زمانی که تقاضای خرید فولاد نیز کاهش یابد، در مقابل تقاضای خرید آهن نیز کاهش پیدا می کند. این اتفاق دومین دلیل کاهش قیمت آهن می باشد. 


تحلیل تاثیر سیاست در رکود بازار آهن  


یکی دیگر از اصلی ترین عواملی که بر روی قیمت و رکود بازار آهن تاثیر می گذارد، سیاست است. در واقع، زمانی که هر گونه تغییری در صحنه سیاسی و شرایط روابط بین الملل ایجاد شود، بازار آهن دچار افزایش و یا کاهش قیمت خواهد شد. زیرا، برخی از شرایط سبب می شوند تا دولت ها تصمیم هایی را اتخاذ نمایند که در پی این تصمیمات، صادرات و واردات سنگ های معدنی همچون سنگ آهن، دچار نوسان و یا تغییر شوند. اگر در این شرایط، سرمایه گذاران خرید و یا فروش آهن را سخت و دشوار بدانند، تقاضای آهن در بازار کاهش یافته و در نتیجه قیمت آن ارزان خواهد شد. 

رکود بازار آهن  
تحلیل بازار آهن در آبان ماه 


افرادی که در این زمینه سرمایه گذاری می کنند، به طور روزانه بازار آهن و فولاد را تحلیل کرده و تحلیل های سایرین را نیز مطالعه می نمایند. تحلیل در بازار آهن اغلب به صورت هفتگی و یا روزانه انجام می شود و افراد به راحتی می توانند از شرایط بازار آهن و قیمت آن ها، اطلاعات کاملی را به دست آورند. هم اکنون تحلیل هایی که مربوط به آبان ماه سال 1401 هستند، به شرح زیر می باشند: 


تحلیل بازار آهن در 10 آبان 


بر اساس گزارش های مربوطه، بررسی بازار آهن در 10 ابان ماه سال 1401 نشان می دهند با این که قیمت ارز در بازار افزایش پیدا کرده اما، قیمت اهن حدودا روندی ثابت داشته است. در رابطه با این مسئله، لازم به ذکر است تا بدانید که بر اساس گزارش های مربوطه دلار در تهران و در مرکز ارز فروشان ( میدان فردوسی تهران ) ، با نرخ ۳۳ هزار و ۳۰۰ تومان معامله می گردد. 
علاوه بر این، بهتر است تا بدانید که بر اساس اخباری که از بورس کالا رسیده است، سه شنبه ۱۰ آبان ماه ۱۴۰۱، از ۳۴ هزار و ۸۰۰ تن محصول فولادی که در تالار صنعتی بورس کالا وجود داشتند، ۲۰ هزار و ۵۵۰ تن معادل ۵۹٫۰۵ درصد به تابلوی معاملات راه پیدا کردند. 
این اتفاق سبب شد تا ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن از حجم ورق گالوانیزه نیز در تابلوی معاملاتی روز سه شنبه 10 آبان، با رقابت 1.7 درصدی و با قیمت پایانی ۲۵۸ هزار و ۶۶۵ ریال مورد معامله قرار بگیرند. به هر حال، بر اساس آخرین تحلیل رویدادها، پیش بینی می شود که در روزهای آتی تداوم ثبات قیمت بازار آهن و فولاد به تحولات بازار ارز و بورس، بستگی داشته باشند. 


تحلیل بازار آهن در 9 آبان 


بر اساس بررسی هایی که در 9 آبان 1401 صورت گرفته است، این مسئله واضح است که قیمت اغلب آهن آلات ثابت مانده اند. در واقع، تحلیل بازار آهن در 9 آبان حاکی از آن است که قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ ها ثابت باقی مانده است. لازم به ذکر است تا بدانید که فقط دو شرکت نرخ محصولات خود ( میلگردهایشان ) را ۵۰ تا ۲۰۰ تومان افزایش داده اند. به جز این شرکت، یک شرکت دیگر نیز قیمت محصولات خود را 30 تومان کاهش داده است. اما، مابقی شرکت ها قیمت محصولات خود را ثبات نگه داشته اند. 
علاوه بر بازار میلگرد، قیمت در بازار نبشی و ناودانی نیز ثابت بوده است. البته، در بین تمامی آن ها فقط یک شرکت قیمت محصولات نبشی و ناودانی خود را 100 تومان افزایش داده است. مابقی شرکت ها در سر تا سر ایران، قیمت ثابتی داشته اند. در مقابل، قیمت تیر آهن در شرکت های مختلف در 9 آبان، 10 تا 100 تومان ارزان شده است. اما، یک شرکت بر خلاف دیگران، قیمت تیرآهن های خود را 50 تومان افزایش داده است. علاوه بر بازارها و شرکت های بیان شده، شرکت های تولید کننده پروفیل نیز قیمت محصولات خود را ثابت نگهداشته و تغییری نداده اند. 


تحلیل بازار آهن در 7 آبان 


بر اساس گزارش های اخیر، قیمت در بازار آهن در ۷ آبان ماه ۱۴۰۱ با ثبات نسبی همراه بوده است. در این زمینه، گزارش ‌های انجام شده از کف بازار، نشان دهنده آن هستند که دلار در میدان فردوسی، مرکز ارز فروشان تهران، با نرخ ۳۲ هزار و ۸۰۰ تومان معامله می گردد .علاوه بر مرکز ارز فروشان تهران، بر اساس اخباری که از بورس کالا رسیده است، شنبه ۷ آبان ماه قرار بود ۲ میلیون و ۸۹ هزار و ۶۸۳ تن محصولات فولادی در تالار صنعتی و حراج بورس کالا معامله شوند. اما، از این حجم، فقط یک میلیون و ۹۹ هزار و ۳۸۷ تن مورد معامله قرار گرفتند. 
علاوه بر این، ۲۱ هزار تن شمش بلوم، مورد معامله قرار گرفت که این میزان از حجم اعلام شده یعنی از ۳۶ هزار و ۷۳۰ تن، کمتر می باشد. لازم به ذکر است تا بدانید که تیرآهن با میزان عرضه ۴ هزار و ۸۵۳ تن روی تابلو مواجه شد که تمام آن به طور کامل به فروش رسید. با بررسی های انجام شده در بازار آهن، می توان گفت که شنبه ۷ آبان ماه ۱۴۰۱ در بازار میلگرد اغلب شرکت ها محصولات خود را با قیمتی ثابت به فروش رسانده اند، البته، به غیر از دو شرکت که قیمت محصولات خود را ۵۰ تومان و ۸۰ تومان افزایش داده اند. 
علاوه بر بازار میلگرد، در بازار نبشی و ناودانی نیز علاوه بر 3 شرکت، مابقی شرکت‌ ها قیمت محصولاتشان را ثابت نگه داشتند. در این بازار فقط دو شرکت قیمت نبشی و ناودانی را ۲۰۰ تومان کاهش داده و در مقابل، یک شرکت قیمت آن ها را ۲۰۰ تومان افزایش داده است. در بازار پروفیل نیز قیمت اکثر محصولات حدودا ثابت باقی مانده اند و فقط یک شرکت قیمت محصولات خود را ۲۰۰ تومان افزایش و یک شرکت قیمت محصولات خود را ۱۰۰ تومان کاهش داده اند. همچنین، در بخش کیلویی بازار تیرآهن نیز قیمت ‌ها بدون افزایش اعلام شدند، ضمن اینکه در بخش تیرآهن شاخه ‌ای، قیمت محصولات از ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان ارزان شدند.  

تحلیل بازار آهن در هفته اول آبان ماه

تحلیل بازار آهن در هفته اول آبان ماه


روند قیمت دلار در هفته اول آبان و تا روز چهارشنبه در بازه ۳۲ هزار ۷۰۰ تا ۳۲ هزار ۸۰۰ تومان نوسان داشت؛ اما، در انتهای هفته قیمت آن به ۳۳ هزار تومان رسید. لازم به ذکر است تا بدانید که علاوه بر قیمت دلار، نرخ یورو هم با جهش قابل توجهی همراه بود و در روز پنج شنبه قیمت آن به ۳۳ هزار و ۱۰۰ تومان رسید. در هفته اول آبان ماه، خبر برطرف شدن محدودیت های صادرات، موجب به وجود آمدن برخی از تحرکات و نوسانات در بازار آهن و فولاد شد و تا حدودی با بازار افزایشی روبه رو شدیم.
 در واقع، در ابتدای هفته با ثبات قیمت در بخش های مختلف بازار آهن اعم از: تیرآهن، میلگرد، نبشی و ... همراه بودیم و با انتشار این خبر، قیمت ها تا حدودی افزایش داشتند. تعدادی از محصولات با افزایش ۱۰۰ تا ۴۰۰ تومانی رو به رو شدند؛ اما با نزدیک شدن به روزهای پایانی هفته اول آبان، ثبات قیمت در بازار آهن و فولاد حاکم شد و به تدریج شاهد کاهش نرخ برخی از محصولات بودیم.در واقع، می توان گفت که در بازار آهن، در بخش میلگرد و محصولاتی نظیر تیرآهن، اوضاع تقریبا آرام بود. میلگرد سایز ۱۴ ذوب آهن، روز شنبه ۱۶ هزار ۵۰۰ تومان قیمت گذاری شد و روز یکشنبه با افت ۳۰۰ تومانی را تجربه کرد. 
اما در روز سه شنبه قیمت آن مجددا ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد و تا پایان هفته با همان نرخ به فروش رسید. بهتر است بدانید که همزمان با اعتراضات سراسری مردم کشور، وضعیت سیاسی ایران در خارج از مرز بلاتکلیف شد و این بلاتکلیفی سبب افزایش کاذب و هیجانی نرخ دلار شد. به نحوی که رکورد نرخ آن شکسته و در روز دوشنبه ۳۳ هزار ۷۰۰ تومان قیمت گذاری شد. در واقع، بازار آهن متاثر از بازار دلار، روند افزایش قیمت را در پیش گرفت اما تا حدودی با رکود همراه بودیم.


خلاصه مطلب
ما در این بخش سعی داشتیم تا شما عزیزان را با تحلیل های مربوط به رکود بازار آهن و فولاد ایران آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که پیش از اقدام کردن به خرید، حتما اطلاعات کاملی را در این زمینه جمع آوری کنید و سپس از شرکت های معتبر خرید نمایید. علاوه بر این، شما می توانید از طریق سایت های معتبری همچون فولاد فیدار نیز تمامی محصولات آهنی و فولادی را با کیفیتی عالی و قیمتی مناسب، خریداری کنید. برای دریافت مشاوره با کارشناسان فولاد فیدار در تماس باشید.
 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ