فولاد فيدار

تاثیرات آزاد سازی صادرات بر بازار آهن

تاثیرات آزاد سازی صادرات بر بازار آهن

یکی از اصلی ترین و تاثیرگذار ترین موضوعات بر اقتصاد یک کشور، صادرات و واردات آن است. صادرات و واردات علاوه بر اقتصاد، در صنعت آهن و فولاد نیز تاثیر بسزایی می گذارد. به نحوی که با اختلال در این زمینه، در بازار آهن و فولاد نیز مشکلاتی به وجود می آیند. به همین دلیل، آزادسازی صادرات سبب افزایش میزان تولید و رشد آن می شود. برای آشنایی بیشتر با این موضوع، در ادامه با ما همراه باشید. ما در ادامه جدیدترین اخبار مربوط به آزادسازی صادرات محصولات فولادی و آهنی را به شما عزیزان بیان خواهیم کرد.  


میزان صادرات فولاد و آهن در ایران


لازم به ذکر است تا بدانید که میزان صادرات فولاد و آهن در کشورمان ایران در مقایسه با میزان واردات آن، بسیار کمتر است. علت کمبود صادرات را می توانیم موضوعات مختلفی بدانیم که برخی از آن ها شامل: قوانین منع صادرات، تعرفه ‌های نامناسب و زیاد کالا، سهمیه بندی‌ های صادراتی و.. می باشند. همچنین در طی دو سال گذشته، شیوع ویروس کرونا نیز مشاغل زیادی از جمله صادرات آهن و فولاد را تحت تأثیر خود قرار داده است. 
گزارش ها و آمارها نشان می دهند که صادرات فولاد و آهن در کشورمان ایران در طی سال‌ های گذشته رکود زیادی را تجربه کرده است. همین موضوع موجب شده است تا در طی سال ‌های اخیر، کاهش شدید میزان صادرات را مشاهده کنیم. به طور کلی می توانیم بیان کنیم که در ماه های ابتدایی سال جاری، شاهد کاهش تقریبا 54 درصد از صادرات این محصولات بودیم که این میزان، نسبت به سال های گذشته، کمتر می باشد. عوامل مختلفی وجود دارند که تاثیر مستقیم و غیر مستقیمی بر روی صادرات و واردات فولاد و آهن می گذارند که برخی از آن ها شامل موارد زیر می باشند: 

فولاد و آهن، قیمت میلگرد، قیمت تیرآهن
تاثیر نرخ ارز بر صادرات و واردات آهن و فولاد


همه ما می دانیم وقتی که نرخ ارز و دلار افزایش پیدا می یابد، قیمت تمامی کالاهای وارداتی نیز افزایش پیدا می کند که همین امر موجب می شود تا تقاضای برای این کالاها، کم شود.  لذا در این هنگام، انتظار می رود تا کالاهای داخلی متقاضیان بیشتری داشته باشند. لازم به ذکر است تا بدانید که با بالا رفتن قیمت ارز، قیمت کالاهای صادراتی ما در بازارهای خارجی نیز ارزان تر خواهند شد که این موضوع باعث می شود تا تولید کنندگان محصولات خود را صادر نکنند.

 
تأثیر منابع نفتی بر صادرات فولاد و آهن


یکی دیگر از مهم ترین و اصلی ترین عواملی که بر افزایش یا کاهش میزان صادرات فولاد و آهن تاثیر می گذارد، منابع نفتی هستند. همه ما می دانیم که در کشور میزان زیاد نفت وجود دارد که این محصول، نقش بسیار پر رنگی را در اقتصاد کشور ایفا می ‌کند. لذا این محصول، درصد زیادی از درآمد ارزی کشورمان ایران را وابسته به صنعت نفت و صنعت گاز کرده است. به همین خاطر هم مسئولین می توانند با افزایش درآمدهای نفتی و گازی، تولیدات بخش‌ های دیگر را قوی کرده و سبب گسترش و افزایش تولیدات آن بخش ها گردند. علاوه بر این، با افزایش میزان نفت و گاز، محصولات آهنی و فولادی نیز رشد چشمگیری داشته و تولیدکنندگان می توانند آن ها را به کشورهای دیگر صادر کرده و سبب افزایش میزان صادرات این محصولات شوند. 


تاثیر افزایش صادرات فولاد در اقتصاد کشور

فولاد آهن ، میلگرد، نبشی
زمانی که صادرات فولاد آزاد شده و میزان آن زیاد شود، مقاطع فولادی مانند میلگرد و نبشی، بیشتر به فروش رفته و با تامین ارز خارجی، سبب بهبود وقع اقتصادی کشور می شود. لذا، اگر صنعت فولاد و آهن بتواند در بازارهای جهانی رقابت کند و دوام بیاورد، به راحتی می توانند باعث رشد و شکوفایی اقتصاد ایران شود. اما، متأسفانه بنا به دلایل مختلفی، میزان صادرات فولاد و آهن در ایران در طی سال‌ های گذشته کاهش یافته و قابل توجه نیست. زیرا، صنعت فولاد برای صادرات اتفاقات ناخوشایند متعددی را تجربه کرده که برخی از آن ها شامل: قانون منع صادرات و تحریم ها، تعرفه‌ های نامناسب اغلب کالاها و محصولات، سهمیه بندی‌ های صادراتی نادرست و ... می باشند. 
به همین دلیل، برای جبران خسارت های وارده به این صنعت در سال های گذشته و رشد آن، دولت و مسئولین مربوطه، باید هزینه های زیادی را صرف نمایند. این اتفاق، به دلیل کاهش ارزش پول ملی و رکورد اقتصادی حاکم بر جامعه ایران، تا به امرو امکان پذیر نبوده است و ایران، جایگاه مناسبی در صادرات فولاد ندارد. به نحوی که با بررسی های مهم که در ماه های اولیه سال 1401 انجام شده، می توانیم بیان کنیم صادرات فولاد و آهن کشورمان ایران، در ماه گذشته کاهش زیادی را تجربه کرده است. به طور مثال: میزان صادرات فولاد و آهن در ۲ ماهه نخست سال جاری ینی در فروردین و اردیبهشت 1401، کاهش ۵۴ درصدی داشته که این میزان در مقایسه با دوره مشابه در سال 1400، کمتر می باشد. 


آیا افزایش صادرات سبب ایجاد اشفتگی در بازار داخلی نمی شود؟


ممکن است این سوال برای شما پیش آید که افزایش میزان صادرات فولاد بازار داخلی را آشفته نمی کند؟ در پاسخ باید بیان کنیم که در طی هفته‌ های گذشته با رکود بازار آزاد و بورس کالا اغلب محصولات فولادی مشتری زیادی نداشتند. این اتفاق نشان می دهد که مشتریان دیگر توانایی خرید ندارند و یا از خرید دست کشیده اند. به عبارتی دیگر می توانیم بیان کنیم که هم اکنون در بازار داخلی دچار رکود هستیم. باوجود رکود فعلی در بازار داخل، تولیدکنندگان به فکر صادر کردن محصولات خود هستند. اما، مسئولین باید برای این مسئله راهی پیدا کنند که هم میزان صادرات را افزایش داده و هم قیمت تمامی محصولات آهنی و فولادی را ثابت نگهدارند. 


فولاد ایران به کدام کشورها صادر می شود؟


هم اکنون که به طور کامل با صادارت و تاثیر آن بر فولاد آشنا شدید، ممکن است سوال کنید که محصولات فولادی و آهنی ما به کدام کشورها صادر می شود؟ با بررسی آمارها و گزارشاتی که به دست ما رسیده است، می ‌توانیم به این نتیجه برسیم که کشور ایران با کشورهای خاورمیانه ‌ای رابطه بهترین تجاری دارد. به همین خاطر، بیشترین میزان صادرات فولاد و آهن با این کشورها می باشد. اما، کشورها برای صادر کردن محصولات خود به کشورهای خاورمیانه، با مشکلات بسیاری رو به رو است. 
یکی از اصلی ترین این مشکلات، وجود رقبای بزرگی همچون چین و روسیه است. کشور چین با داشتن 50 واحد تولیدی و بیش از 800 میلیون تن تولید در هر سال، نسبت به کشور ایران، به عنوان یک غول اقتصادی در منطقه محسوب می گردد. زیرا ایران در نهایت با تلاش های مکرر بتواند حدودا 20 میلیون تن را در هر سال تولدی کرده و صادر نماید. به همین دلیل، کشورها برای این که بتواند در بازار دوام بیاورد، باید هزینه های زیادی را در این بخش مصرف کند. 


خلاصه مطلب
ما در این بخش سعی کردیم تا شما را با صادرات و واردات فولاد در ایران آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که با وضعیت کنونی بازار، بهتر است تا به ثبات رسیدن قیمت ها خرید را به تعویق انداخته یا از مراکز معتبری همچون فولاد فیدار خرید کنید. با این کار محصولات را با قیمت های بسیار بالایی خریداری نخواهید کرد. اگر می خواهید با قیمت روز ناودانی و یا محصولات فولادی مطلع شوید و یا آن ها را تهیه کنید، می توانید با همکاران ما در واحد فروش، ارتباط برقرار کنید. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ