فولاد فيدار

تاثیر معاملات بورس بر قیمت آهن در سال 1401 

تاثیر معاملات بورس بر قیمت آهن در سال 1401 

یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده قیمت آهن و فولاد، بورس کالا می باشد که علاوه بر قیمت آهن، بر روی تمامی محصولات و مقاطع نیز تاثیر بسزایی می گذارد. لازم به ذکر است تا بدانید که بورس کالا فعالیت خود را از سال 1382 آغاز کرده و هدف اصلی آن، ایجاد تعادل در قسمت عرضه و تقاضای بازار با عرضه مواد اولیه و محصولات کارخانه ‌ها در بخش صنعتی و فولادی می باشد. به عبارتی دیگر می توانیم بیان کنیم که در بازار بورس کالا، انواع محصولات و کالاها از جمله : کالاهای بخش صنعتی و فولادی معامله می گردند به نحوی که بورس کالا، تعیین کننده قیمت آن ها محسوب می شود. لذا، این بازار تلاش می کند تا با عرضه انواع کالاها همچون: محصولات آهن‌ آلات و فولاد، خودرو و ... قیمت محصولات را به قیمت واقعی آن ها نزدیک ‌تر کرده و از این طریق قیمت ‌ها را در بازار تنظیم و کنترل کند. برای آشنایی با تاثیر معاملات بورس بر قیمت آن و نحوه تاثیر گذاری، در ادامه با ما همراه باشید. 


چگونگی تاثیر بورس کالا در قیمت آهن و فولاد


همان طور که در بخش ابتدایی بیان کردیم، بورس کالا در قیمت تمامی محصولات اعم از آهن و فولاد تاثیر می گذارد. هم اکنون ممکن است سوال کنید که بورس کالا چگونه بر قیمت آهن و فولاد تاثیر می گذارد؟ در پاسخ به سوال شما عزیزان باید بیان کنیم که بورس کالا با تکنیک هایی که دارد می تواند قیمت ها را در بازار آهن افزایش یا کاهش دهد که اغلب اوقات منجر به کاهش قیمت ها می شود. لازم به ذکر است تا بدانید که اختلال در زنجیره تأمین مواد اولیه به خاطر سیاست ‌های حکومتی، سبب دلالی و رانت بازی در بازار بورس، تضاد میان صنایع پایین ‌دستی و بالادستی و ... شده است. زیرا، اغلب مواد اولیه بدون استفاده در صنایع داخلی به خارج از مرزها صادر می ‌شوند. همین امر موجب می شود تا مواد اولیه فولادی مانند شمش، آهن اسفنجی و .... ، در بخش تقاضای بازار در بورس کالا، هرگز دچار کمبود مواجه نمی‌ شوند.
به عبارتی دیگر می توان بیان کرد که بورس کالا با قیمت ‌گذاری بر روی تمامی محصولات فولادی اولیه ‌ای همچون: شمش فولادی، آهن اسفنجی و .... مانع از افزایش قیمت‌ ها و ثبات قیمت ها در بازار آهن می ‌شود. زیرا، پس از این که بورس کالا قیمت شمش را تعیین کند؛ میزان رقابت در معاملات نیز مشخص می شود که این امر منجر به مشخص شدن قیمت مقاطع فولادی در بازار آهن می ‌گردد. علاوه بر این، به یاد داشته باشید که قیمت شمش جهانی در تعیین قیمت پایه محصولات تاثیرگذار بوده و رابطه نزدیک ولی با تاخیری در بین تحولات قیمت کامودیتی ‌ها در دنیا با قیمت‌ گذاری و تحولات بورس کالا وجود دارد. 

قیمت آهن در بورس کالا - فولادفیدار
چگونه می توان قیمت پایه آهن آلات در بورس تعیین کرد؟


هم اکنون که به طور کامل با چگونگی تاثیر بورس کالا بر قیمت تمامی محصولات الخصوص قیمت محصولات آهنی و فولادی آشنا شدید، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا برای محاسبه قیمت در این بورس فرمولی وجود دارد یا خیر؟ در پاسخ به سوال شما عزیزان باید بیان کنیم که بله، فرمولی برای محاسبه قیمت آهن آلات در بورس کالا وجود دارد و قیمت ها بر اساس آن محاسبه می شوند. لازم به ذکر است تا بدانید که برای محاسبه قیمت پایه محصولات مقاطع فولادی اعم از: تیرآهن، میلگرد، نبشی، ناودانی و .... در بازار بورس، یک بازه مثبت و منفی در نظر گرفته می شود. 
در واقع، این میزان بر اساس سه درصد قیمت کشف شده دو هفته گذشته آن محصول، محاسبه و اعمال می‌ گردد. در صورتی که در هفته گذشته عرضه ای وجود نداشته باشد، قیمت پایه بر اساس کمترین قیمت محاسبه شده لحاظ خواهد شد. به یاد داشته باشید که حداقل قیمت پایه هر نوع میلگردی ۱۱ درصد و حداقل قیمت پایه هر نوع تیرآهنی حداقل ۱۴ درصد بالاتر از قیمت کشف شده شمش بلوم در همان هفته محاسبه می گردد. 


قیمت آهن و فولاد در بورس در سال 1401


بهتر است بدانید که تمامی معاملات در بازار بورس به طور کامل، تحت نظر وزارت صنعت و معدن انجام می شود؛ با این حال، باز هم گاهی با بازار سازی و دست ‌کاری میزان عرضه و تقاضا به نتیجه مطلوبی دست نمی یابد. علاوه بر این به خاطر بسپارید که ارزش ‌گذاری در بازار بورس، یک رابطه کاملا مستقیم با میزان محصولات عرضه ‌شده و میزان تقاضای موجود می باشد. به طور مثال: با در نظر گرفتن شرایط سیاسی و اقتصادی کنونی بازار و یا حتی با در نظر گرفتن مقاطعی از سال مانند فصل های سرد سال، عرضه محصولات فولادی محدود می گردد. این امر سبب می شود تا در بخش تقاضا حجمی کمی دیده شده که این امر منجر به رکود در بازار و رقابت می گردد. 
علاوه بر این، تفاوت بالای نرخ ‌های بورس کالا و بازار آزاد سبب می‌ شوند تا تولید کنندگان، محصولات فولادی خود را در بورس کالا به صورت قطره‌ چکانی ( بسیار کم ) عرضه نمایند تا افزایش حجم در سمت تقاضا باعث افزایش درصد رقابت و در نهایت، موجب افزایش قیمت محصولات شوند. لذا، در این صورت، کنترل تا حدودی از دست مسئولین خارج شده و در بهترین حالت، بورس کالا به بازار اجازه می ‌دهد تا قیمت واقعی را با توجه با پارامترهای اقتصادی و سیاسی روز کشف نماید. همچنین، آهن و فولاد توسط تولیدکنندگان در بورس کالا به صورت هفتگی و یا به صورت زمان ‌بندی ‌شده عرضه می گردند. سپس، بر اساس آن قیمت میلگرد، قیمت ورق، قیمت تیرآهن و قیمت سایر محصولات فولادی در آن هفته مشخص می ‌شوند. پس از تعیین قیمت، تمامی تولید کنندگان فولادی وظیفه دارند تا محصولات خود را در بورس کالا با همان میزان عرضه کنند. 


نحوه عرضه آهن آلات در بورس کالا

تحلیل و بررسی قیمت محصولات فولادی بازار آهن ، فولادفیدار
بهتر است در جریان باشید که تمامی محصولات قابل عرضه در بورس کالا، باید یک روز قبل ‌تر از عرضه، توسط تمامی کارشناسان بورس بررسی شده و قیمت ‌گذاری شوند. به همین خاطر، تولیدکنندگان آهن‌ و فولاد، باید حداقل یک روز پیش از عرضه، محصولات فولادی خود را از طریق کارگزاری در اختیار بورس و کارشناسان آن قرار دهند. لازم به ذکر است تا بدانید که محصولات فولادی در بورس کالا شامل میلگرد، تیرآهن، نبشی، ناودانی و شمش می باشند و هریک در روزهای مشخصی باید در بورس عرضه شوند.
خلاصه مطلب
ما در این بخش تلاش کردیم تا شما عزیزان را با تاثیر معاملات بورس بر قیمت آهن در سال 1401 آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که یکی از مهم‌ترین تاثیرات بورس کالا کنترل رشد بی‌ رویه قیمت‌ ها و تنظیم قیمت محصولات در بازار می باشد. اما گاهی ممکن است که افزایش قیمت محصولات فولادی برخلاف قیمت ‌های جهانی، هیچ دلیلی به جز دست ‎کاری عرضه‌ ها در بورس کالا نداشته باشد. لذا، بهتر است بدانید که گاهی دستکاری در بورس کالا می تواند یکی از عوامل برهم زدن نظم و تعادل بازار باشد. اگر می خواهید که در رابطه با این موضوع بیشتر بدانید، می توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار کنید. علاوه بر این، برای تهیه هر یک از محصولات نیز می توانید با آن ها تماس بگیرید. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ