فولاد فيدار

 بررسی و تحلیل وضعیت فعلی بازار آهن

 بررسی و تحلیل وضعیت فعلی بازار آهن

در طی روزهای گذشته بازار آهن در کشورمان ایران، نوسانات متعددی را پشت سر گذاشته است. زیرا، تعداد کثیری از مبادی های فروش، قیمت محصولات آهنی و فولادی را افزایش داده اند، در مقابل، کارخانه های تولید کننده فولاد نرخ محصولات را ثابت اعلام کرده و یا با کاهش جزئی محصولات را به فروش رسانده اند. بدین ترتیب وضعیت کنونی بازار آهن دارای نوسانات چشمگیری می باشد. اگر شما عزیزان تصمیم به خرید محصولات آهنی و فولادی دارید و یا جز فعالین حوزه آهن هستید و می خواهید از نرخ روز تمامی محصولات مطلع شوید، می توانید در ادامه همراه ما باشید. ما در ادامه نوسانات قیمتی محصولات را به طور کامل بیان کرده و آن ها را تحلیل و بررسی خواهیم نمود.


تحلیل و بررسی نوسانات قیمت آهن در اواخر فروردین ماه


همان گونه که در بخش ابتدایی خدمت شما عرض کردیم، در حال حاضر در بازار آهن نوسانات بسیار زیادی وجود دارد به نحوی که محصولات با نرخی ثابت به فروش نمی رسند. در این میان لازم به ذکر است تا بدانید که هر چه به نیمه های هفته آخر فروردین ماه نزدیک می شویم، شاهد افزایش قیمت آهن و فولاد در تعداد زیادی از مبادی های فروش می باشیم که نرخ روز میلگرد آجدار نیز از این روند پیروی کرده و روندی افزایشی را در پیش گرفته است. لذا، در حال حاضر نرخ روز میلگرد آجدار تقریبا نزدیک به ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان افزایش یافته است. اما، در مقابل برخی از کارخانه های تولید کننده، نرخ این محصول را بدون هیچ تغییری و ثابت اعلام کرده اند.
علاوه بر این، در وضعیت کنونی بازار آهن نرخ روز تیرآهن هم روندی افزایشی پیدا کرده و تعدادی زیادی از کارخانه های تولید کننده این محصول، هر شاخه از آن را تقریبا بین ۵۰ الی ۱۵۰ هزار تومان افزایش داده اند. البته همانند میلگرد آجدار، تیرآهن هم در برخی از کارخانه ها با نرخی ثابت به فروش رسید. همچنین، در حال حاضر نرخ روز انواع نبشی، نرخ روز انواع ناودانی، نرخ روز انواع سپری و .‌‌.. هم در بازار آهن روندی افزایشی یافته و در هر یک کیلو گرم تقریبا بین ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است. البته، لازم به ذکر است تا بدانید که نرخ نبشی در کارخانه ناب تبریز ثابت بود و با نرخی ثابت به فروش رسیده است.
اما، بر خلاف محصولات ذکر شده ورق سیاه از این قاعده پیروی نکرده و در تعدادی از مبادی های فروش روندی کاهشی را در پیش گرفته است. به طوری که نرخ روز ورق سیاه در برخی از مبادی های فروش تقریبا بین ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومان کاهش یافته و در مابقی آن ها بدون هیچ گونه کاهش یا افزایشی، به فروش رسیده است. البته، علاوه بر ورق سیاه، سایر ورق ها همچون: ورق روغنی، ورق رنگی، ورق گالوانیزه و ...‌ هم از این قاعده مستثنی نبوده و روندی کاهشی داشتند. به طوری که نرخ روز ورق گالوانیزه هم تقریبا ۳۰۰ تومانی کاهش یافته است. لازم به ذکر است تا بدانید محصولی که هم در مبادی های فروش و هم در کارخانه های تولید کننده روندی ثابت داشت و بدون هیچ گونه تغییری معامله شد، پروفیل آهن بوده است.
به خاطر بسپارید که پروفیل آهن با ضخامت ۲ میلی متر در کارخانه فولاد مبارکه تقریبا با نرخی بین ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان معامله شد. علاوه بر پروفیل آهن، انواع لوله ها هم با نرخی ثابت به فروش رسیدند که شامل: لوله مانیسمان، لوله داربستی و ...‌ می باشند. با بررسی عوامل مختلف پیش بینی می شد که تا آخر فروردین ماه شاهد افزایش قیمت در بازار آهن نباشیم. اما، در این هفته بر خلاف انتظار شاهد افزایش قیمت برخی از محصولات بودیم که این افزایش قیمت دلیل مشخص و واحدی هم ندارد. البته، بر اساس تحلیل و بررسی های وضعیت کنونی بازار آهن می توانیم یک دلیل برای این افزایش قیمت بیان کنیم که آن هم مربوط به بهبود و افزایش تقاضای خرید آهن و فولاد می باشد.
لازم به ذکر است تا بدانید که علاوه بر افزایش میزان تقاضای خرید، عوامل دیگری نیز وجود دارند که بسیار جزئی هستند. در هر صورت، به یاد داشته باشید که این روند پایدار نخواهد بود و در واقع، اوضاع فعلی بازار آهن موقتی می باشد. البته، ممکن است که عرضه های بورسی مجاز شده و این مسئله به نوبه خود موجب التهاب و تحریک بازار آهن گردد. در این زمینه، باید به مسئله دیگری نیز توجه ویژه ای شود که مربوط به تعیین قیمت پایه شمش بورسی در دامنه مثبت یک درصد تا منفی ۵ درصد می باشد. زیرا، این موضوع به نوعی یک مانع جدی برای افزایش دادن نرخ محصولات بورسی است که باغث می شود تا میزان معاملات در بالاترین آمار قرار بگیرند.
به یاد بسپارید که برای کنترل و تنظیم قیمت ها در بازار، دولت و مسئولین باید خرید مواد اولیه از بورس و البته عرضه محصولات را امری الزامی بیان کنند و تمامی افراد باید از آن پیروی نمایند. این کار باعث می شود تا نرخ پایه برای عرضه بعدی یک درصد افزایش یابد. علاوه بر این، امکان صادرات محصولات خریداری شده از بورس کالا را در حال حاضر گمرک ممنوع کرده است که اگر این امر اجرایی گردد، تقاضا در بازار داخلی افزایش خواهد یافت. بر اساس گزارشاتی که به دست ما رسیده می توانیم خدمت شما عزیزان بیان کنیم که دلیل اصلی کاهش قیمت میلگرد در برخی از کارخانه ها مربوط به عدم دریافت شمش خریداری شده از بورس کالا می باشد. 
اما، پیش بینی می شود که در اردیبهشت ماه، خالی‌ فروشی و تحویل محصول با قیمتی بسیار بیشتر از نرخ شمش می باشد که این امر در آینده ای نزدیک باعث می شود تا خلاء تقاضا و اشباع عرضه ایجاد شود. این امر باعث می شود تا رکود و افت تقاضا را در بازار آهن و فولاد در آینده ای نزدیک شاهد باشیم. بر اساس تجریبات سال های گذشته می توانیم خدمت شما عزیزان بیان کنیم که وضعیت کنونی بازار آهن به صورت صد درصدی قابل پیش بینی نمی باشد و در کشورمان ایران امکان پیش بینی و برنامه ریزی کاملا درست و صحیح وجود ندارد‌. در واقع، هر لحظه ممکن است که با یک تغییر جزئی پیش بینی ها اشتباه از آب در آمده و وضعیت به نحوی دیگر شود.


برای مشخص کردن قیمت محصولات فولادی چه استراتژی وجود دارد؟


هم اکنون که شما عزیزان به طور کامل با وضعیت کنونی بازار آهن به خوبی آشنا شدید، ممکن است سوال کنید که در حال حاضر چه استراتژی هایی برای تعیین و مشخص کردن قیمت محصولات فولادی و آهنی وجود دارد؟ در پاسخ به سوال هر یک از شما عزیزان باید بیان کنیم که برای مشخص شدن و قیمت گذاری محصولات فولادی در داخل کشورمان باید برنامه ‌ریزی منطقی بر اساس عرضه و تقاضا وجود داشته باشد. علاوه بر این، برای این کار باید روش اتخاذ گردد که از بازار ارز پیروی نکرده و از آن تاثیر نگیرد.
 مدیر عامل فولاد خراسان در رابطه با این مسئله بیان کرد: به خاطر عدم تولید قابل قبول فولاد و آهن در کشورهای مختلف، این محصولات تحت عنوان کالاهای جهانی شناخته می گردند و همین مسئله باعث می شود تا عوامل داخلی و عوامل خارجی بتوانند بر روی آن ها اثر بگذارند. یکی دیگر از فعالین حوزه صنعت فولاد در رابطه با استراتژی های قیمت گذاری محصولات فولادی بیان کرده که باید برای این کار از روش های دیگر و جدیدی استفاده شود. در واقع، می توان با کمک روش های جدید نوسانات ارزی را کنترل کرده و وضعیت بازار را بهبود بخشید.‌ اما، این کار به کارشناسان و متخصصین فوق حرفه ای نیاز دارد تا در آینده هیچ گونه مشکلی ایجاد نشود.
خلاصه مطلب
ما در این بخش به صورت مستمر تلاش کردیم تا هر یک از شما عزیزان را به طور کامل و مفصل با وضعیت کنونی بازار آهن آشنا کرده و اطلاعات کاملی را در این زمینه برای شما عزیزان بیان کنیم. به یاد بسپارید که پیش بینی قیمت ها در روزهای آتی ممکن است، درست نباشد. بنابراین، اگر می خواهید به صورت روزانه از نرخ محصولات فولادی اطلاع پیدا کنید، می توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار نمایید. آن ها شما را در این زمینه یاری کرده و قیمت هر یک از محصولات را به صورت دقیق برای شما بیان خواهند نمود.
 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ