فولاد فيدار

اصلاح قیمت آهن و فولاد در روزهای پایانی سال 1401

اصلاح قیمت آهن و فولاد در روزهای پایانی سال 1401

در روزهای پایانی سال، شاهد تغییرات بسیار زیادی در قیمت های آهن و فولاد بوده ایم. به نحوی که محصولات آهنی در یک بازه زمانی به بالاترین حد خود رسیده اند و هم اکنون در حال اصلاح قیمت هستند. بنا به گزارشاتی که به دست ما رسیده است از روز پنجشنبه هفته گذشته، اصلاح قیمت آهن به طور روزانه تداوم داشته و شاهد عقب‌ نشینی نرخ آهن آلات بوده ایم. لازم به ذکر است تا بدانید که علت اصلی این اتفاق، کاهش نرخ دلار می باشد. لذا، اگر هم اکنون می خواهید با نرخ روز آهن آلات آشنا شوید و یا از نحوه اصلاح قیمت آهن و فولاد در طی روزهای پایانی سال 1401 مطلع شوید، در ادامه با ما همراه باشید. ما در ادامه جدید ترین اخبار مربوط به این حوزه را برای شما بیان خواهیم کرد. 


تحلیل و بررسی نوسانات نرخ آهن در روزهای پایانی سال


همه شما عزیزان می دانید که در هفته های اخیر به علت افزایش قیمت دلار، نرخ تمامی محصولات الخصوص آهن و فولاد، به شدت افزایش پیدا کرد. این افزایش قیمت تقریبا بی سابقه بود و تمامی رکودهای قیمتی را شکست داد. این اتفاق منجر شد تا هر نوع معامله ای در این حوزه، عملا متوقف شود. اما، با کنترل نرخ ارز در بازار و ابطال بخشنامه بورس کالا، روند قیمت متوقف شد. این امر باعث شد تا شاهد کاهش تدریجی و اصلاح نرخ محصولات آهنی و فولادی باشیم. لازم به ذکر است تا بدانید که نرخ انواع میلگردها الخصوص میلگرد آجدار از تعداد اندکی از کارخانه ها اعلام نشد و یا با نرخی ثابت، اعلام شد. اما، تعداد زیادی از کارخانه های تولید کننده میلگرد، محصولات خود را با روندی نزولی به فروش رساندند. به نحوی که آن ها یک کیلو میلگرد را با قیمت ۲۵ هزار تومان معامله کردند. 
نرخ تیرآهن نیز همانند میلگرد با کاهش نرخ دلار، روندی نزولی را در پیش گرفت و تقریبا هر یک شاخه تیرآهن در کارخانه ذوب آهن اصفهان، با ۱۰۰ الی ۳۰۰ هزار تومان کاهش قیمت همراه بود. البته، بهتر است بدانید که تمامی تیرآهن ها از این قاعده پیروی نکردند و نرخ تیرآهن 16 و نرخ تیرآهن 18 همچنان ثابت ماند و در برابر کاهش قیمت، مقاومت کرده است. علاوه براین، نرخ قوطی آهن نیز تقریبا ثابت باقی ماند و کارخانه های بسیاری قیمت آن را بیان نکردند. اما، تعداد اندکی از کارخانه ها قیمت پروفیلی که دارای ضخامت ۲ میلی متر هستند را تقریبا ۴۲ هزار و ۵۰۰ هزار تومان الی ۴۳ هزار و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کردند. همچنین، لوله هایی که از آهن و فولاد ساخته می شوند اعم از: لوله داربست، لوله مانیسمان، لوله گازی و ... ، نرخی ثابت داشتند و کارخانه های تولید کننده، در روز گذشته قیمت آن ها را اعلام نکردند. 

قیمت آهن، قیمت تیرآهن، فولادفیدار


دلیل اصلی کاهش قیمت آهن در روزهای پایانی سال


همان طور که در بخش های پیشین بیان کردیم، عوامل زیادی وجود دارند که موجب کاهش یا افزایش نرخ محصولات آهن ی و فولادی در بازار می شوند. اصلی ترین عامل، دلار است که با افزایش یا کاهش نرخ آن، تمامی آهن آلات دچار تغییر قیمت می شوند. امروزه که در روزهای پایانی سال هستیم، شاهد اصلاح قیمت ها در بازار آهن می باشیم. دلیل اصلی بروز این اتفاق نیز نرخ دلار بود که در حال حاضر دارای یک روندی نزولی می باشد. 
لازم به ذکر است تا بدانید که دلایل زیادی وجود دارد که التهابات نرخ دلار فروکش کرده است. از جمله اصلی ترین دلایل بروز این اتفاق، شامل:  اثر روانی منفی اخبار و اتفاقات سیاسی کشور، سفر رافائل گروسی ( مدیر کل آژانس بین ‌المللی اتمی به تهران )، خروجی این دیدار و مذاکره در نوسانات نرخ دلار و ..... می باشند. لذا می توانیم بیان کنیم که اصلاحی شدن قیمت دلار و ادامه روند کاهش قیمت آهن آلات، به عوامل سیاسی و مسائل سیاسی که در روزهای آتی اتفاق خواهد افتاد، بستگی دارد. 


حمایت دولت از فولادسازان برای اصلاح قیمت آهن 


هم اکنون که دانستید قیمت آهن آلات در بازار دارای یک روندی اصلاحی است و دلیل اصلی آن کاهش نرخ دلار است، بهتر است با مسائل مربوط به این حوزه بیشتر آشنا شوید. دولت، با بروز اتفاقات اخیر در بازار آهن، باید حمایت های بسیار زیادی را در این زمینه از تولید کنندگان انجام دهد. زیرا، اصلی ترین فشار بر روی تولید کنندگان فولاد است . در واقع، آن ها هم مواد اولیه را گران تر از قبل خریداری می کنند و هم در شرایط و وضعیت کنونی متقاضیان خرید کمی دارند. عملا، آن ها هم سرمایه خود را برای خرید مواد اولیه صرف می کنند و هم خریداری ندارند. علاوه بر این، در کشورمان شاهد قطعی برق و گاز بودیم که این عامل نیز به نوبه خود منجر به ایجاد فشار زیادی بر فولاد سازان کشورمان بوده است. 
در رابطه با قطعی برق و گاز، وحید یعقوبی که معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد می باشد، بیان کرده که کمبود انرژی های گاز و برق، یکی از اصلی ترین چالش ‌های پیش روی فولاد سازان و البته بزرگ ترین چالش در صنایع کشورمان می باشد. در واقع، ما اگر بخواهیم صنایع کشورمان الخصوص فولاد را گسترش دهیم، در شرایط کنونی، امکان پذیر نیست. معاون اجرای انجمن تولید کنندگان فولاد در ادامه بیان کرد :« امسال در مقایسه با سال های گذشته، چالش کمبود انرژی در صنعت فولاد نسبت به سایر صنایع، پررنگ تر شده و نیاز به اقدامات متفاوتی در این حوزه می باشد .» وی همچنین بیان کرد :« دولت و مسئولین باید ابتکارات زیادی در این حوزه داشته باشند و بتوانند زیرساخت و انرژی های لازم را برای تولیدکنندگان تامین نمایند. از جمله راهکارهایی که دولت می تواند برای تأمین انرژی برق انجام دهد، استفاده از میادین گازی کوچک می باشد .»
خلاصه مطلب 
ما در این بخش از خبر تلاش کردیم تا شما را اصلاح قیمت آهن و فولاد در روزهای پایانی سال 1401 آشنا کرده و شما را از وضعیت کنونی بازار آهن، آگاه کنیم. به خاطر بسپارید که اگر تصمیم به خرید آهن آلات دارید، باید به صورت روزانه و لحظه ای این بازار را پیگیری کرده و از قیمت آن ها مطلع شوید. زیرا، در شرایط کنونی بازار آهن ثبات ندارد و گاهی دارای روندی افزایشی و گاهی دارای روندی کاهشی می باشد. برای پیگیری دقیق این بازار و اطلاع از نرخ انواع آهن آلات همچون: میلگرد، تیرآهن، انواع ورق ها و .... می توانید با همکاران ما در فولاد فیدار در ارتباط بوده و به صورت لحظه ای از تمامی وقایع و قیمت های این بازار مطلع شوید. 


 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ