فولاد فيدار

فرآیند هیدروفرمینگ در تولید ورق روغنی

فرآیند هیدروفرمینگ در تولید ورق روغنی

تکنولوژی هیدروفرمینگ که قبل از جنگ جهانی دوم وارد فرآیند تولید ورق روغنی شد توانست تحول عظیمی در این صنعت ایجاد کرده و بالطبع کاربردهای جدیدی از این نوع ورق فراهم آورد به خصوص در سالهای بین 1980 تا 1990 که با پیشرفتهای جدید خود توانست جایگاه خاصی در صنعت خودروسازی و هواپیماسازی پیدا کند. از آن زمان تا کنون دانشمندان توجه خاصی به این روش معطوف داشته و توانسته اند به نتایج خوبی دست یابند. 

 

هیدروفرمینگ ورق روغنی


فرآیند هیدروفرمینگ در واقع روش نوینی از کشش ورق روغنی است با این تفاوت که به جای سمبه از نوعی سیال (معمولا روغن و آب) استفاده میشود که انعطاف پذیری این ماده سبب ایجاد ویژگیها و قابلیت های خاصی در ورق روغنی شده وامکان تولید قطعات پیچیده دارای سطح مقطع های مختلف را برای یک قطعه فراهم میکند. قیمت ورق روغنی را در صفحه محصول مشاهده کنید. روش هیدروفرمینگ به شکلهای مختلف روی ورق صورت میگیرد که میتوان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • کشش عمیق هیدرومکانیکی با فشار شعاعی
  • هیدروفرمینگ جفتی ورق
  • تغییر شکل ترکیبی از بالجینگ و کشش
  • روش هیدروفرمینگ به وسیله قالب متحرک

 

هدروفرمینگ ورق روغنی


1- کشش عمیق هیدرومکانیکی با فشار شعاعی

 

در کشش ورق به روش معمول, بسته به شعاع سنبه و ماتریس و جنس ورق استفاده شده و شرایط نگهداری ورق , امکان بروز مشکلاتی از قبیل چروکیدگی و پارگی ورق وجود دارد ولی در این روش به دلیل عدم وجود سمبه, مشکل پارگی ورق پیش نخواهد آمد و همچنین در روشهای قبلی از فنر استفاده میشد که در روش هیدرومکانیکی, سیلندرها جایگزین فنر شده است و همین جایگزینی باعث رفتار یکنواخت تر و پیوسته تر ورق در هنگام کشش و در نهایت کیفیت بهتر قطعه شده است.

هیدروفرمینگ گرم این روش نوعی از کشش عمیق هیدرودینامیکی با فشار شعاعی در حالت گرم است که در اثر دما, فشار سیال و سرعت سمبه برای توزیع ضخامت و نیروی کشش بالا میرود و موجب بهبود ضخامت قطعه کار میگردد. 


2- هیدروفرمینگ جفتی ورق 


در این روش ابتدا گوشه های دو صفحه تخت پیش فرم شده را به هم جوش داده و درون قالب قرار میدهند. وقتی قالب بسته شد با قرار دادن قسمت فوق در بین صفحات, فشار یکنواختی اعمال شده و ورقها تغییر شکل میدهند. 

 


مزایای هیدروفرمینگ

 

این روش برای تیراژپایین مناسب است ولی در عین حال مزایای فراوانی دارد: 

 

  1. ایجاد کیفیت بالاتر در سطوح قطعات و یکنواختی در ضخامت کل ورق و در نتیجه بهبود خواص مکانیکی
  2. امکان یک مرحله ای شدن کشش قطعات پیچیده با سطح مقطع های مختلف
  3. ایجاد کشش عمقی بیشتر همزمان با توزیع کرنش مناسب
  4. مرتفع شدن نیاز به قالبهای متنوع و در نتیجه کاهش هزینه ها
  5. حذف یک سری مراحل و در نتیجه کاهش زمان تولید
  6. استحکام بخشی بالاتر با کاهش اتصالات جوشی 
  7. تولید قطعاتی با وزن کمتر و ظرافت بیشتر
  8. امکان کنترل بیشتر و بهتر مراحل کشش و میزان نیروهای وارده به صورت اتوماتیک 
     

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ